Thursday, 19 July 2012

Cucur Ikan Bilis Air Panas

Assalamualaikum semua

Nampak gayanya sudah ramai kawan2 yg sudah mula menerai bermacam2 jenis biskut raya..
Akak aje yang malas semenjak dua menjak..macam tak cukup tangan je nak buat kueh mueh ni tau..malas ya amat2..
Tambahan sekarang ni hanya tinggal Ainul saja di rumah..Memang malas tahap gaban lah jawapnya..Siapa nak makan?Itulah persoalannya..sebab itulah sejak kebelakangan ini byk gulai2 lemak je dari mykitchen sebab itu masakan rutin org nismilan..
hari ni kita makan cucur atau cekodok pulak..sebenarnya sudah selalu sangat akak buat cekodok guna air panas tetapi di sebabkan cikgu zana ni dah bagi complete resepi utk di guna pakai oleh anak2 di suatu hari nanti maka akak pun minta izin aje lah pd cikgu utk kopipes dan letak di mykitchen pulak ya cikgu..minta halal toiyibban...peaceeeee...hehe


Cucur Ikan Bilis Air panas
by
anymz mykitchen
Sumber:Yatie
Sumber Resepi:DZana



Bahan2

3 cawan tepung gandum*

segenggam ikan bilis (tumbuk kasar)*
1 biji bawang besar potong2 kecil*
1 biji lada merah(dihiris)*
daun sup/bawang (hiris)*
garam secukup rasa*
2 1/2 cwn air panas mendidih
minyak untuk menggoreng
Cara2
1. Satukan bahan bertanda* dan gaulkan kesemua bhn*
2. Bulatkan lubang ditengah adunan.
3. Tuangkan air panas dan kacau dengan cepat. adunan akan menjadi berat n kental spt gambar di atas
4. Bentukkan adunan spt bebola mengikut selera.. kalau nak cepat buatlah besar2 yer
5. Panaskan minnyak.. dan gorenglah dengan api sederhana hingga kekuningan..








11 comments:

myda_ahmad said...

slmt bf Kak anymz.....sy suka cucur ikan bilis nie....cicah sos...

Asyifa Mustaffa said...

sedap nie...cicah pulak dgn sos...huhuhu....

Anna Qawina said...

wahai mak angkat..sila buat 2 bancuhan lagi untuk anak cucu angkat disini yer..cayang omak..haha

Yatie said...

betullah kak, kalau penghuni rumah tak ramai mmng malas nak masak..bukannya apa takut membazirlah pulak..takpe ikut kesesuaianlah ya...asalkan satu family happy..comel cucur akak ni..sedapkan makan panas2 dngn sos kegemaran..

Tina Othman said...

sedapnya kak nim, lama tak makan cucur, tapi biasa buat guna air sejuk je

nanti boleh lah try guna air panas hehe

Mas Sani said...

Cuaca mendung sejuk dingin ni mmg sesaui sgt kalo dpt mkn cekodok akk tu hihihi

Ummi said...

Yuhuuuu...ni cik puan tanah kedaung datang eeeyyy...hahaha, kita xda baju raya Anim...kita ada jubah raya jek...hahahahhaha...asyik mimpi pakai jubah je dah ni...sesekali ngigau2 cik abg kita dengar...hahahaha...Pastu kan malam tadi, ntah apa halnya, Ummi mimpi hantar jiran belakang rumah nak pergi sinun la Anim...siap pakai baju pink, beg pink la org tuh...hahahahha...mcm pelikss pulak! Ya la kan...rasa mcm semakin bz dibuatnya skrg ni kan Nim...adeeehh...

Ummi ambil kesempatan ni mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak buat Anim dan seisi keluarga, semoga kita semua akan dipertingkatkan kepada fitrah diri yang sebaiknya....amiiiinn

tun_telani said...

hahahahha.. lama x dgr terms 'malas tahap gaban' tuuuuuu ;p
tun tgh dilanda malas gak nih..malas nk masak lauk.. huhuhu..

zila norazila said...

salam kak nim..sedap klu buh air panas lembut jew ..kdg2 kita tambah nasi skali klu ada balance2 mlm..cicah sambal..wahhh kecur terusss..kt sini ujan pulak ..bertambah2 lapar..he hee

mommynana said...

Ooo beh ni. Tq kak. Will try this petang nih. Hehehe.

.: Cahaya Kelembutan :. said...

assalam,,akq..mohon share dlm blog sy yup..prnah skali cuba..x jdi..pstu,,cuba resepi ni..jadi dan sedap..syukran ats resepi..^_^