Thursday, 5 January 2012

Rainbow Cake

 Assalamualaikum semua

Asal mulanya rasa segan sangat nak tonjolkan kek yang tak berapa nak menjadi ni.Bukan takat tak berapa memang dah kira tak cantik langsung tapi apa kan daya,...kali pertama main deko2 dan tukang makannya memang teruja sangat dengan rasa keenakan kek ni atau mungkin hanya untuk mengambil hati si isteri tapi tak kisahlah...kata si empunya kek...sedapnyaaaaaaaaaaa..beli ke????...
Mungkinkah power di kacamata nya perlu di tambah atau ia benar2 cantik di pandangan matanya...ermmm..tak kisahlah...yang penting kek birthday untuk suami..En Mustafa Rahman ni di buat khas oleh isterinya yang tercinta dengan penuh kasih dan sayang dan penuh dengan drama demam dan sengau di hidung..sambil deko kek sambil balas2 mesej dari seseorang dan sambil2 tu sok sek sok sek di hidung.
Alhamdulillah akak dapat juga siapkan kek ni tanpa pengetahuan en suami..Kira buat surprise kek lah ni kan?..Tu yang jadi herot berot tu (alasan takleh bla)..
Bila en suami ke dapur kelam kabut akak di buatnya..jenuh sorokkan kek dalam freezer gedabak tu.siap melorot kek tu dlm freezer...(azab betul rasa bila nak buat surprise kek ni tau)..

SELAMAT HARI ULANGTAHUN YANG KE 54 BUAT SUAMI YANG TERSAYANG
SEMOGA IMPIAN ABANG AKAN MENJADI KENYATAAN DAN TERCAPAI SEBELUM MENCAPAI USIA PERSARAAN PADA TAHUN HADAPAN.
SEMOGA RAHMAT ALLAH SENTIASA BERSAMA ABANG DAN KASIH SAYANG YANG DI LIMPAHKAN PADA SAYA KEKAL HINGGA KE HUJUNG NYAWA..
KASIH SAYANGMU MEMANG TIADA GALANG GANTINYA..


Kek Pelangi
by
anymz mykitchen
Sumber:CikCek
Sumber Resepi:K1@citarasa wan

Bahan2

430gm tepung gandum all purpose
4 sk baking powder
1/2 st garan
250 gm mentega
340 gm gula kaster
375 ml susu segar
5 biji putih telur suhu bilik
2 st esen vanila/badam
Pewarna merah,biru,hijau,kuning,oren,unggu
serbuk koko secukupnya k1 tambah

400 ml whip topping krim-di putar hingga kembang
(untuk di sapu pada setiap lapisan dan seluruh kek)

Loyang 8" di alas dan di gris

Cara

1-Ayak tepung,baking powder dan garam,ketepikan
2-Pukul gula dan mentega hingga gebu.Masukkan esen vanila diikuti putih telur,sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati dan gebu
3-Masukkan tepung gandum,berselang seli dengan susu segar dan putar hingga sebati
4-Bahagikan adunan dengan enam bahagian yang sama banyak(+-260 gm setiap mangkuk),letakkan pewarna yang berlainan.
5-Tuang setiap adunan ke dalam loyang yang berasingan dan bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu selama 15 min pada suhu 170C.Bakar sehingga habis
6-Angkat dan sejukkan di atas redai.Keluarkan aras bawah kek
7-Letak lapisan pertama di atas papan kek,sapu krim secukupnya,ayak koko di atasnya kemudian lapis dengan lapisan kedua,buat yg sama hingga habis
8-Sapu tipis seluruh badan kek dgn krim dan simpan dalam peti sejuk sekurang2nya 4 jam atau semalaman.
Simpan krim slebihnya dalam peti sejuk
9-Keluarkan kek dan hias dengan krim selebihnya.



P/S
maaf k1 saya tak buat no 8 dan 9
nak cepat sgt2.maklum buat nyorok2..saya buat sekali harung dan simpan dlm freezer..
Itu yg herot berot krim tu jadinya..
Lain kali nak buat lagi dalam keadaan yang aman dan damai...

53 comments:

tun_telani said...

Selamat Hari Lahir abg tapa ^^ (curi nama panggilan dari kak izah ;p )
kek feveret cikcek.. hihi.. punya laa byk kali tun tgk kat dapur dia, teringin nk buat, tp memandangkan loyang bulat 8" ada sebijik je, mcm maleh beno nk bakar 5-6 trip.. hihi
cantik dh tu kek tu. meriah je kaler dia. yg penting hasben kak anim suka kan =)

anymz said...

to tun
itu lah pasal kan tun..janji dia suka..hehe
cuba lah buat tun..buat 3 tgkt je dulu.bakar pun tak lama.cuma 15 min utk satu kek..:)

Cendana Kasih said...

sedap nampanyer kek ni...nk try jugak, tp takde geng nk datang makan...

saya ambik sepotong yer...nk stoberi lebih...hehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Cantik la akak pun tengah terfikir nak try esok birthday anak akak Myraz,,tengah nak decide rainbow ke...yellow cake....nanti bils keputusan dah buat akak maklumkan..suka yang macam ni tapi takut gayat...

izahdaut said...

assalamualaikum.
kehadapan abg tapa yang.. eh silap.. kehadapan kakak anim yang masih soh seh soh seh.. kek itu walaupun senget benget dari kaca mata pandangan akak, tapi sebenarnya ia adalah satu pandangan seni dari sudut yg abstrak. maka dengan itu saya mengatakan, bahawasanya, pandangan seni itu, ada pada mata abg tapa. kerana seni itu sukar ditafsirkan. mungkin juga pada masa abg tapa merasa kek tersebut, kak anim sedang melirik pandangan kepada abg tapa supaya abg tapa berkata"puji la kek saya..puji la kek saya..nak glamer ni hokeh"

jadi saya tegaskan di sini..bukanlah salah kek kak anim yg herot. haha.. kak anim.. amponnn.. saya tengah bemanja2 ngan akak ni. marah tak marah tak?

buat en mustafa,memula nak mintak ampun maaf dulu sesuka hati panggil abg tapa,
selamat menyambut harijadi yg ke 54, smoga terus suksess dlm kerjaya.. keluarga dan suksess dalam perjuangan terhadap agama dan bangsa. semoga doa2 kak anim yg huruf besar tu akan dimakbulkan, amin.

kak anim... sebenarnyakan ..saya suke tengok kek kak anim. cantik. saya sndrik tak terjangkau nak buat kek ni. cam susah je. cantik letak strawbery gitu.

KakAsma said...

kak nim..
kata orang kalau buat sendiri tak cantik takper..yang penting hasil kerja tangan sendiri..okay tu..mesti sedapp.....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

org yg buat kek ni mmg super rajin la....hahaha ada lagik hulur sepotong kat ayu ni

mummyseri said...

Assalam kak anymz..suke kite tgk kek akak tu sgt menarik warnanya dan lembut je..teringin juga nnt nak buat kek besday cam ni ;)..selamat thn baru dan hepi besday buat asben akak..

ady said...

as-salam kak anymz

rajinnye kak buat rainbow cake..kombinasi warna yang tepat dan cantik..

Liza said...

salam kak anim....cantik kek tu, mmg sesuai sgt buat utk besday kan...alaaaa, herut herut pun laling yg buat kan, kena la cakap sedap n cantik.....ihhihihihii

Arizakiah said...

Assalamualaikum....

gigih juga nak melapisnye.....
Saya memang surrender....

Kakwan (K1) - citarasawan said...

Salam anim,, hppy bday kt abg tapa .. Anim ckp x ctik deco ni,, kat mata k1 mmg cntik dn berseni kdg2 k1 segaja wat herot2 sebenarnya deco ni kreatif dn cntik.. ni pndapat org seni cam k1 hee hee ;)

Anna Qawina said...

wooo...cantikla tuh..kalau nak buat gak nak seprais kat sape eh? haha..
kepada abang tapa.semoga dirahmati sepanjang usia & bahagia dunia akhirat..eh..eh..ter'abang' pulak dah..ni terikut2 Izah la nih..hakhak

Kazman & Sue said...

selamat hari jadi juga dari kami sekeluarga... cantik kek tu... terus kecurr dah...

Ummi said...

Assalam Anim, selamat hari lahir buat suami Anim,semoga panjang umur, murah rezeki dan diberikan kesihatan yang baik2 selalu. Moga semakin hari semakin bertambah kasih sayangnya pada Anim dan keluarga...amiiin :)

kzai said...

salam anim..happy birthday buat suami..
meriah kalor kek..cun

Cheq Sue said...

adehhhh, cantiknya kek kak anim nih, menyala2 warna pelangi tu cerah ceria semuanya...
slmt ulangtahun utk cik abang akak tu ya...moga bahagia selamanya

Nieza said...

wahhh cantik dah la tu kak..warna yang terang menawan kalbu.saya lum pernah buat lagi kek ni teringin lak nk terai nanti.

happy belated birthay buat suami kak Anim ya semoga dirahmati Allah selalu hendaknya:)

rahel said...

waaa memang mantap kelihatannya kek pelangi tu...adoii bila la datang seru na wat ni...

Ayu said...

Assalam, kak anim,
wah mesti masuk list kek ni ramai yang dah mencuba..Happy birthday to encik Hubby kak anim tu ya...

My Life My World said...

Selamat Ulang Tahun Kelahiran Untuk Suami Kak ANIM ... tolong sampaikan yer. Cantiknyer Kek akak. Macam beli kak kedai. Ish ... kek yang cantik ni pun akak kata tak cantik, kalau cantik macammana lah rupanyer. Mesti marvellous kan.

cik cek said...

Adoiai!...cicir lak kito ni ...ketinggalan kapatobang haaa...tayar aee pancit...he he..
Waaaa...kek fav kita ni kakkkk...ngulur2kan la kek vision homes...kempunan den...:)

Rima said...

KAnim
Happy bisday to ur hubs.. kek rainbow ni walau macam mana kejadian nye ..ia akan tetap nampak cun.. u wanna know why?? ahhh bila dipotong tu.. the colours sungguh terselah.. so job well done there KAnim :o)

FatihaNur said...

salam...wah kak even herot sket tp still da bomb..kaler dia menawan sgt..untung2 hubby kak..

anyway happy birthday to ur husband..moga akak sekeluarga diberkati Allah selalu...

EmbunRosaliza said...

Assalam kak anim, cantik dah tu kejadian kek tu.cantik je kaler2 pelangi tu kak,

cikmanggis said...

happy bday buat suami Anim..semoga sejahtera selalu..kek tu cantik apa...suka tengok kek pelangi tapi blom ada kekuatan nak buat lagi hehe

anymz said...

to cendana kasih
ya kena tunggu ramai geng utk makan kek ni.kalo sorang2 makan mau senak perut..hehe
try lah buat nanti ya.bila geng dah cukup terus je buat..mmg sedap..:)

anymz said...

to patys kitchen
kek ni memang selayaknya utk dijadikan bday kek kak..sedap dan cantik dgn kaler 6 lapis tu..kalau kak paty yg buat mesti menjadi..:)

anymz said...

to izahdaut
lepas ko kutuk2 akak senang2 je ko nak puji akak balik ya jah..alamat mmg jadi pekasam lah menda yg ada kat akak ni hah..ko tunggu le setahun dr sekarang baru akak poskan..hahaha

anymz said...

to kak asma
betul tu asma.yg penting dari air tangan kita sendiri kan?pueh hati..hehe

anymz said...

to ayu
mula2 dulu akak pun cam ayu,rasa mcm leceh je nak buat kek ni..senang aje rupa2nya kalau kita ada 3 bekas acuan 8" tu..senang kerja..

anymz said...

to mummyseri
nanti mummyseri cuba pulak ya..senang nak buat nya ni.nampak je mcm susah dan leceh tapi seyes mudah sgt2.cuba lah..beli loyang 8" 3 keping sekaligus..

anymz said...

to ady
rasa ingin mencuba yang meluap2 tu yg akak buat jugak kek ni ady.mula2 rasa mcm leceh tapi akak ada 3 keping acuan 8" tu so senang sgt kerja akak jadinya.terus bakar 3 sekaligus macuk dlm oben..pastu main deko2 sendiri je..hehe

anymz said...

to liza
mekaseh singgah liza..betul tu,kalau laling yg buat mesti kata sedap kan?kalau tak kita majuk 44 hari.hahaha

anymz said...

to arizakiah
takde lah ari.senang je nak buat ni..nanti cuba ya.:)

anymz said...

to kak wan
terimakseh atas ucapan bday tu dan juga atas resepi yang sedap ni k1 ya..saya mmg main hantam keromo je mendeko.maklum dah biasa masak lomak je.mmg tak pandai main deko2 ni..ni kira antara yg terbaiklah dr saya..hehe

anymz said...

to anna qawina
mekaseh atas ucapan bday tu ana..ko tak payah tggu nak seprais sesiapa lah ana..buat je..mungkin sesuai sgt utk jualan ko thn ni..hehe

anymz said...

to kazman
terimakaseh ya..:)

anymz said...

to ummi
terimakaseh atas ucapan bday dan doa2 itu ya ummi.kita hargai sgt2 dgn ucapan dan doa2 dari kwn2 semua..hehe

anymz said...

to kzai
terimakaseh kzai ya..kaler pelangi mmg cun kan kak.hehe

anymz said...

to cheq sue
terimakaseh sue.
kek pelangi ni pada akak mmg cantik je tak kira sesiapa yang membuatnya cuma kalau lah akak pandai mendeko mesti lagi cantik kejadian kek ni kan?..huhu

anymz said...

to nieza
terimakaseh atas bday wish tu ya nieza.nanti2 nieza cuba pulak ya.mesti lawa..tangan akak ni dah kematu utk mendeko..huhu

anymz said...

to rahel
tak lagi sampai lah tu..rahel dah pro.hehe

anymz said...

to ayu
thnx ayu..ini kek mesti di cuba tau ayu..rugi kalau tak cuba sbb seronok melapis nampak mcm susah tapi sebenarnya tidak..hah!ce teka..susah ke senang tu..hehe

anymz said...

to my life my world
dah akak dah sampaikan..terimakaseh katanya..takde hadiah ke?..hehe..
laaaa mmg deko akak tak berapa nak menjadi lah cik..sakit mata akak tengok..kalau cantik mesti smooth je alunan krimnya tu..ini kan herot2 tu cik..:)

anymz said...

to cik cek
mano leh kempunan,cek dah selalu bona buek kan?..bagi can kek akak pulak..hehehe
mekaseh atas idea utk buat kek ni cek..mmg sedap dan rasa2nya sesiapa pun yg buat pasti cantik je kejadiannya kalo kita benar2 ikut resepi..:)

anymz said...

to Rima
terimakaseh for the bday wish tu rima and oh..mmg kata2 semangat betul rima bagi akak nih..rasa cam dah putus asa nak mendeko..kena selalu gi spa ni rima khas utk lembutkan tangan..atau masuk gimrama khas utk pergelangan tangan saja..hehehe

anymz said...

to fatihaNur
thnx for the bday wish tu ya..itu lah kelebihan yg ada pd rainbow kek ni Nur...kaler dia mmg cantik..hehe

anymz said...

to EmbunRoszaliza
mekaseh liza...pandai liza ambik hati akak kan?..toce2..hehe

anymz said...

to cik manggis
terimakaseh atas bday wish tu kak..
tapi akak cuba lah buat jugak..sedap dan senang je nak buat kek ni..yg susah pd saya tang mendeko tu je.hehe

wanG said...

akak...romantiknya....next b'day nak buat kek apa kak? hehe

Yatie said...

Assalamualaikum K.Nim,
sorry lambat wish, Aminnnn..moga doa akak dan kawan2 semua di makbulkan Allah...moga kasih sayang antara akak dan suami bertambah2 erat lagi hingga ke akhir hayat...

Diana @ Melley Mey said...

Happy Belated Birthday buat suami akak anim.. Moga d panjangkan umur.. sihat tubuh badan.. d murahkan rezeki serta sentiasa bahagia d samping keluarga tersayang.. Amin.

akak.. cantik ler kek tu akak... apa plak segan .. dah cantik dah tu..