Thursday, 23 June 2011

Talam Nangka

Assalamualaikum semua

Semalam akak melompang,hari ni akak menalam pulak ya..tapi kali ni kita menalam dalam acuan agar2 pulak..tak suka menalam dalam loyang sebab leceh nak potong2.kalau letak dlm acuan gaya gini senang anak2 nak ngap sorang satu.
Alhamdulillah anak2 suka dengan talam nangka ni..masa tengah mengukus tu wangi betul bau nya,mula2 takut gak nak makan talam nangka ni..mana tau boleh hangin pulak satu badan kan..alhamdulillah tiada apa2 yang berlaku..
Talam ni dah lama berada di pasaran cuma akak je yang baru nak terkedek2 merasa kenikmatan talam nangka..kalau nak tengok kejadian yang lebih sempurna silalah ke rumah yatie ya..ratu talam kita tu..akak buat biasa2 je.
Hari ni cameraman ada penyakit 'm'.sebab tu gambar tu dok elok diam cenggitu je..terlupa nak terbalikkan talam tu biar org tengok isi nangka nya...hehe


Talam Nangka
by
anymz mykitchen
source:yatiememories



Bahan-bahan la
pisan bawah
  • 1 cawan nangka- di cincang
  • 1 cawan tepung beras
  • 3 s/b tepung jagung
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 3 cawan santan cair
  • 2 helai daun pandan
  • sedikit garam



Cara menyediakan lapisan bawah.

  1. Panaskan kukusan, lapiskan plastik dan sapukan minyak pada loyang 8 inci bulat/ 4 segi..
  2. Satukan tpng beras, tpng jagung, gula, garam dan santan cair dan kacau rata...tapiskan.
  3. Masak adunan sebentar sehingga nampak naik wap, masukkan sekali daun pandan supaya wangi....
  4. Masukkan nangka yg di cincang...kacau lagi hingga nangka dan adunan sebati.( keluarkan daun pandan tadi, barulah tuang adunan ke dlm loyang)
  5. Tuangkan adunan kedalam loyang, ratakan dan kukus selama 20 minit.
Lapisan Atas -
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 4 s/b tpng jagung
  • 3 cawan santan pekat
  • 1 s/k garam
  • 2 s/b gula pasir
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna oren (terpulang pada selera masing2)
Cara menyediakan lapisan atas
  1. Gaulkan semua bahan utk lapisan atas dan tapiskan.
  2. Masakkan sebentar adunan ni diatas api yg sederhana perlahan...masukkan sekali daun pandan... sentiasa kacau supaya adunan ni tidak berketul2.(adunan berwap saja...)
  3. Bila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sikit dgn garfu dan tuangkan adunan oren atas permukaan nangka tadi...(keluarkan dulu daun pandan tadi..)
  4. Kukus lagi selama 20 minit.
  5. Kuih hendaklah benar2 sejuk barulah di potong dan hidangkan.

33 comments:

Amie said...

assalam,
comelnya warna talam nangka tu... kalau amie jumpa nangka memang tak sempat jadi kuih, terus ngap... hantu nangka heheehheee

Kak Rose said...

bila kak rose nak merasa talam nangka ni...buatnya malas. sama macam Amie kot, kalau jumpa nangka x sempat jd talam dah abes kena ngap!

Kak Sam said...

kak esok jangan melempang pulak yea. hehehe

ibundo said...

akak tak buleh makan nangko. gerenti hangen satu badan....

kaklong said...

feveret kaklong nangko ni,tapi husban tak buleh makan nangko mantah,angin teh..tapi bilo dah buek gulai bagi la kek dio,tak mandang dah bilo makan...
baru tahu nangko pun blh buek talam heheheh!!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak anim..bau nangka dah sampai ke umah atie larrrr...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Kak Anim...
Kalau tak silap Hawa pun pernah buat talam nangka nih..mmg sedap tapi yg lompang Jakarta tuh blh cuba lagi..ingat nak buat separuh jer adunan...

Zaliedana said...

Assalam kak ni cayang,comey lote,bucuk bacin,ngee..Rajin toilah 2ari menalam eks..Sy pon xwat lagi talam nangka nih,Mmg duk teringin lama dah,tpi di sbbkan ank duk full bf xwat lagi lahkan..Igt nak wat juga pas dia 6bulan nanti,hehe..

Mas said...

akak..nak ngendeng..
ada lagi ke..
mas suka talam nangka tu...sedappppp

ady said...

AS-SALAM KAK
uish sedapnya talam tu..dh dapat bayangkan betapa semerbaknye bau talam nangka tu..

umi said...

salam kak. wah mesti wangi semerbak dapur akak ye. tak angin ye talam nangka ni? nak try gak laa..

Ummi said...

Anim, boleh hantar sini 3 ketuiii tak, nak wat bekfes ni....malaslah nak pi beli makanan kat luar ofis ni...hehe

Sue said...

selalu nangka makan gitu aje... kalau ada boleh la cuba buat talam ni

Ida,Japan said...

k'anim....nk2..lama tak mkn kuih versi nangka ni..emm.sedapnyer

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz...

mmg sedap talam nangka ni.. baru je buat 2 hari lepas.. hehehe... (lom update lagi) memang boleh dibuat lagi & lagi... talam ni lembut jer kan.. pastu manis dia pun sedang2 je..

anymz said...

to amie
ooo amie boleh makan nangka mentah ya..akak tak boleh..mesti senak perut lepas tu tapi kalau di buat kueh macam ni alhamdulillah takde apa2 yg berlaku.

anymz said...

to kak rose
nak merasa kak rose,nak tak nak kena buat jugak..pueh hati..hehe

Yatie said...

alahai rajinnya akak wat talam nangka kat acuan ni..tapi menariklah..senang pun nak makan...harum je bau nangka tu kan..

anymz said...

to kak sam
kalau org ckp byk boleh le kita lempang kan?

anymz said...

to ibundo
kakpah,alhamdulillah caro ni takdo hangin kak..sobab nangko tu kito masak.

anymz said...

to kaklong
ooo kalau buek gulai dio tak angin yo..cubo menalam lak kaklong..sodap ni.wangi yo dok lam kukuih tu.

anymz said...

to azatie
huuiiihh..terrornya sampai ke sana bauannya ya..

anymz said...

to mamahawa
memang sedap kan hawa..lompang jakarta tu pun sedap hawa..akak tak sedar ngap..ngap..direct sampai 3 ketul.

anymz said...

to zaliedana
ha'ah tunggu anak besar sikit ct..takot kembong pulak perot anak tu kan?

anymz said...

to mas
dah habis dah mas.hehe

anymz said...

to ady
masa sedang dlm kukusan tu memang wangi betul bau dia ady..semerbak harum satu rumah bau nangka.

anymz said...

to umi
memang wangi umi.pada akak takde pulak angin...insyaAllah cuba lah umi.

anymz said...

to ummi
haipp..bangun..bangun ummi..takmo besarkan montot..nah ambik talam nangka..belen lam esbok ada 4 ketui je lagi tu.hehe

anymz said...

to sue
cuba sue.sedap.

anymz said...

to ida japan
alahai kesiannya..nanti akak post nangka ya ida..

anymz said...

to madiha
oo ya ka diha..cepat lah post..tak sabar2 akak nak tengok ni..gambar2 diha semua menarik.memang sedap talam nangka ni kan diha..boleh buat untuk ke rumah kenduri kendara kan?

anymz said...

to yatie
senang guna acuan ni yatie.cuma bila nak membasuh tu je leceh sikit tapi nak makan senang..anak2 ni kalau letak dlm bekas macam ni baru diorang nak makan.

Nieza said...

talam nangka ni memang best..dah buat dah...comel la tgk akak letak dlm acuan kecikx2 tu yer...senang nak ngap..hehe