Saturday, 18 June 2011

Kaswi Gandum

Assalamualaikum semua

Meh kita ramai2 pakat makan kaswi dari kak liza dan di fofularkan oleh mek cajun si IzahDaut..dah merata pergi nya kaswi ni..memang tak rugi mencuba..sedaaaaaaaaaap..kenyal2 rasanya..memang sesuai dgn tekak akak..teringat masa mula2 belajar buat kuih kaswi .

Dulu2 cara gini lah yang di ajar oleh mak akak..cuma dulu2 bila mak ajar,'ko masukkan tepung,buh tepung ubi sikit..air dia tu ko agak2 lah..kalau kurang kang koreh pulak',adeh...arwah mak selalu mengajar masak dgn gaya gitu.suka cakap main agak2..bila dah salah kita jugak yg kena marah..'kan dah cakap agak2 lah' ..muhahaha..kenangan manis betul belajar masak dgn arwah mak.
Eh!tersasar dari landasan dah ni...meh tengok resepi..maceh ijah..harap2 ko dah jumpa cajun ko tu ya..ke nak akak carikan kat sini..koman tul la orang KL tak jumpa cajun..
Orang T'ganu pun leh dapat..eh!akak pun nak cari cajun gak..dah meroyan tgk macaroni nor....alamak..tersasar lagi...


KUEH KASWI GANDUM
by
anymz mykitchen
sumber:IzahDaut


Bahan Sirap

5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
*saya tambah beberapa helai daun pandan
Masakkan semua dan sejukkan

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji/ubi/jagung
1 sudu kecil kapur kueh [optional]
Kelapa parut ( yang muda)
Sedikit garam





Cara:
1.Panaskan kukusan.
2. Ratakan sedikit minyak dalam loyang yang nak digunakan. [Lapikkan pelastik saiz loyang]
3. Bancuh semua bahan dan tapiskan. Tuangkan dalam loyang.
4. Masakkan sehingga masak [30 minit]
5. Tunggu sehingga sejuk baru bolih potong dengan pisau pelastik.
6. Kelapa muda digaulkan sedikit garam.
7. Lumurkan kueh yang dipotong bersama dengan kelapa tadi.

*saya buat separuh pun puas makan.-Akak jugak buat separuh..

26 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Akak anim... kuih nie dah smpi dapur akak dah... sedaaapnyaaa... suka mkn kuih nie.. nak ckit akak...

izahdaut said...

ketip telige kak nim.. akakakaa...
kak nim sapa mek cajun sapa? sapa? sapa? kak nim jangan macam macam tau... kang kena hukum karma mcm mek noorsha... kuih kaswi manisssssss..

malas la layan kak nim, nak gi jenjalan laaaaahh

Anna Qawina said...

wooo..nak sikit..kak nim...cjun tu mende? hiklhik...jakun sungguh org dok Ampang tu yer..errr..i pon tak pernah jumpa gak...kuikui

ijayuji said...

Salam kak! aaarrghhhhhh!! memnyampah menyampah menyampah hihihi.... kalau mcm ni nak suh akak hantarkan kelapa parut SEGAR tauuu! yg segar tak mo yg kering tuuu antor siam :D lamaaaaa sgt tak buat kuih kaswi, boring sbb kelapa parut sini payah nak jumpa kalau jumpa yg jenis nak diambik santanyer jerrr, dgn itam2 sume termasuk huh!

kasihredha said...

kak apasai le kasi tonton kuih ni...sedapnya kak.
Kalau kat Ganu kalau letak kapur banyak sikit...panggil "tepung kapur"
dipotong nipis2 baru di gaul dengan kelapa

tun_telani said...

hahahaha.. dh jangkit ngan virus kaswi jugak.. sedap! sedap!

Mas said...

suka hati jerk mek ijah tu nak kepit telinga kak anim kan..kikiki
akak..terliur lagi tengok kaswi akak tu..
sebab dah tu sedappnya macam mana..
ada lagi kak..
nak ngendeng sikit...

Deliah's Deli said...

pic kaswi ni mmg betul2 bt sy kecur..ni klu hati tgh panas pun jd sejuk je bl dpt mkn ni :)

*yg ni x koreh kan..*kenangan paling manis tu kak :)))

Mama Hawa/Mama Nani said...

hahaha..itu dier sudah mari...ki3x
Itu lah dulu mak suruh belajar tak nak..hehehe rasa nyer mmg best kan kak Anim..cam mak2 kite dulu buat..

ibundo said...

belaja ngan omak macam tu lah nim. somo main campak-campak. sobab tu sokarang ni pun akak masak banyak main campak2 yo.

err.. campak sikit kue kasui tu senia..

lyn at home said...

alamak..anim..ini kuih paberet mak mertua lyn..kalu boleh,dia suruh buat selang sehari.kadang2 tu jawab kat dia beli je mak ya? hehehe kalu beli byk dia komplen..hehehe nanti lyn try resepi ni ya...

Yatie said...

uwaaaa akak dah buat gak ya kaswi gandum ni..nak buat gaklah...kuih kegemaranku...dah tak sabar nak mengukus ni..

anymz said...

to diana
sedap ni diana..buat 1/2 adunan pun dpt byk gak

anymz said...

to izahdaut
adeh..deh...sakit arrr...kuku ko tajam betul jah..pi ketip kuku..nak cajun tak?..(gaya ckp sarah dlm nurkasih)..nak taaak?...
ijah cajun..nama baru tu..wakakaka

anymz said...

to anna qawina
ni lagi sorang minah gelatin..cajun pun tak tau..g selongkar dapur nor secubit garam tu..akan jumpa lah nanti cajun yg di war2kan oleh nor..wakaka

anymz said...

to ijayuji
tu lah org minta add takmo bagi..kalo tak boleh akak kirimkan kelapa segar buat ko ika..rendam dgn airbatu kalo nak tahan lama..
eh..boleh tak gitu?..hehe

anymz said...

to kasihredha
try buat kak..senang je nak buat kuih ni..guna resepi ni.sedaaaaaaap sgt.

anymz said...

tun_telani
tun dah buat ke belum?
dah buat lah tu ya?..sedap kan?

anymz said...

to mas
itu lah pasal mas..suka2 dia je nak ketip tinge akak..takpe2 satgi pok montot dia pulak..hehe
sedap kaswi ni kan mas?..kenyal2 rasa dia.

anymz said...

to deliah
yang ini tak koreh del..sedang elok je dgn tekak kita..kenyal betul..sedp del..buatlah

anymz said...

to mamaHawa
betul tu hawa.
macam kaswi zaman dulu2..sedap sgt.rasa cam nak buat lagi lah.

anymz said...

to ibundo
boto tu kakpah,omak2 ni kalau mengajar gomar bona buek agak2 kan?kalau kito salah buek, tak bongih takpo jugak kan?..ini kalau salah memotir boto dio marahkan kito.hehehe

anymz said...

to lyn
try resepi ni pulak lyn..memang sedap..hehe..layan je tekak mak mertua tu lyn..

anymz said...

to yatie
bila dah start mengukus tu mesti tak berenti kan yatie..kumpulkan semua resepi mengukus,pastu kukus sekali.hehe

Treat and Trick said...

Wah ini kuih favorit akak tapi jarang buat sebab anak2 tak suka, selalu main beli aje..

http://treatntrick.blogspot.com

HaSue said...

lor kak..awat x namakan ijah kaswi..merata dah berjangkit kaswi ni dari ijahdaut tuh..hihi..
lapo lak nengok menu2 org pepagi bute nih..akak tau tak waktu skrg ni 3.19 pagi waktu malaysia?hahaha