Friday, 10 June 2011

Sambal Gesek dan lauk sempoi

Assalamualaikum semua


Pagi2 dah tayang sambal.hehe..badan rasa letih semacam semalam.Entri yang ini pun merupakan entri auto post sebab puan rumah dah keluar makan angin..hari Isnin sekolah dah buka kan?..
En somi ajak makan angin last kopek punya..ada pulak cenggitu ya..hehe..jangan marah
Sekarang di Rembau sedang musim buah bacang dan buah kundang..ala buah tu kecik2 je biji dia kaler ungu..tau kan?..memang sedap buat sambal sebagai pembuka selera..
Akak buat ni semalam..lauk pauk cincai maknya..kata susah hati tapi makan tak susah..muhaha

sambal gesek
by
anymz mykitchen

bahan2

5 biji buah kundang
5 ulas cili merah
8 ulas cili padi kampung
1 biji bawang merah
anggaran 1/2 genggam ikan bilis-di cuci bersih dan ketepikan
sedikit garam
1 biji limau kasturi-opt-di perah dan ambil airnya

cara

semua bahan di tumbuk bersama kecuali air limau kasturi
Tumbuk separuh lumat.jika suka akhir sekali perah air limau kasturi.

tekak rasa payau..
hirup kuah asam memang sedap.



Goreng Ikan Senangin.
Anak2 memang suka.makan dgn kicap.
sekian.kalau siapa2 sedang moody tu buat lauk cenggini.gerenti korang makan sampai tak hengat...
alaaaa..takkan ini je kak nim..tunggu2...nanti ado lah masak lomak menyusul....mahap ya IzahDaut..hehehe

9 comments:

Zaliedana said...

Kak nim,msk cenggitu,wlpong snang,tapii mmg sedap,mcm akak kata lah,blh mkn xhengat,hihi..Xaci xaci masak lomak utk mek ampang jer,huhu..

Anna Qawina said...

waaaaaaaaa..buah kundang ituw...daku mau..mau...hukhuk..lama tak mkn yg putik, asyik dpt yg dah masak je..

Cendana Kasih said...

Akak..tak baek tawww tayang lauk2 tu sume..saya tgh demam ni..takde selera nk makan, tgk plak akak tayang buah kundang dan sayur asam tu..alahai..kecur air liur

kaklong said...

alahiiii...sebaik kaklong tak bunting...!
klu tak parah la abang kaklong nk poie carik kundang mudo tu...
kochor air liur dah ni...!

ijayuji said...

Salam kak animmmmm!!!!!!!!! nak tart kat bwh tu ada lagi tak???? kita tart telor kalau mkn kita korek2 telurnyer ambik kulit jerr hihihi...

sambal gesek tu pulak sambil makan gesek biola yer kak anim? ke gesek benda lain hihihi... dpt mkn dgn sayur being jer dah cukup :D

kakpah said...

meleleh air lio tengok samba gesek mo kundang tu. tak payah lauk lain do nim. makan gitu yo ngan nasik paneh.. umang ai..

Yatie said...

Assalamualaikum K.Nim,
terliur tngk bendi asam tu..hirup kuahnya mmng sedap..tekak Yatie pun payau..so buat bubur nasi jek arini...sambal tu best...

Mas said...

kak anim...
ada sambal gesek, bendi rebus dan ikan goreng tu..
maunya bertambah nasi...
mas suka lauk2 gini...
ala2 kampung gitu...

Acik Erna said...

anim..mak ai..kundang..kecur airliur dah ni..