Thursday, 16 June 2011

Kek Pisang Gebu

Assalamualaikum semua

Dah puas tatap jeruk tu ya..dah naik menyampah ya.sape2 yang ada pokok ni kat kampung tolong bagi tau akak ya..nak borong seguni..kekeke
Kek pisang gebu ni akak buat mlm tadi..memang sedap kek ni..memang mabeles..Bila mas tayangkan di dapur nya tempoh hari terus akak angkut resepi masuk list..Mas dapat resepi dari dapurku sayang kepunyaan DayangJack yang memang terkenal dengan kepakaran membuat kek..
Meh kita tengok resepi yang akak kopipes dari dapur DuniaKu..

Kek Pisang Gebu
by
anymz mykitchen

Bahan :
  • 2 cawan tepung gandum (DJ guna 1 3/4 cawan tepung dan 1/4 cawan horlicks)
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 1 cawan pisang yang sudah dilecek
  • 1/2 sudu besar ovalette
  • 1/4 cawan susu cair atau susu segar
  • 4 biji telur gred B
  • 1 cawan gula kastor (-/+)
  • 1 sudu kecil esen vanilla atau esen pisang
  • 100 ml minyak jagung atau mentega cair



Cara membuatnya :
  1. Panaskan oven pada suhu 160-170C atau ikut suhu oven masing-masing. Griskan loyang kek dengan mentega.
  2. Dalam bekas/mangkuk yang agak besar, satukan kesemua bahan di atas KECUALI pisang dan minyak jagung/mentega cair. Putar adunan pada kelajuan minima selama 1 minit dan kemudian putar lagi pada kelajuan maksimum sehingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan pisang yang sudah dilecek tadi dan putar perlahan hingga sebati.
  4. Akhir sekali tuangkan minyak jagung/mentega cair dan kacau perlahan-lahan dengan menggunakan senduk kayu atau spatula.
  5. Apabila sudah sebati, tuangkan adunan ke dalam loyang kek dan bakarlah selama 45-50 minit atau hingga masak keperangan.
  6. Setelah masak, sejukkan kek sebelum dipotong.

11 comments:

Cendana Kasih said...

waaa...akak dh buat yer..saya baru bercadang nk beli pisang kat pasar tani petang ni..sedap yer kak? uish..tak sabar nk buat ni...

Zaliedana said...

Assalam kak nim,eh baru wat mlm tadi,nih mesti da cikit lagi kan,Tapi xperla xnak ngendeng,sbb dah sendawa laksa sarawak,hikhik..Btw,mmg nmpak gebu kek nih..

izahdaut said...

nak wat jugak!!!!!

lyn at home said...

wah! gebusssnya..sedap ni buat buka puasa nanti dgn kopi0 panas hehehe

Mak Qis said...

oooo....sama kita hari neh...berkek pisang gitu...

Mas said...

suka kek ni...
memang terbaik...
gebu kan kek ni kak anim...

Amie said...

assalam,
salah satu my peberet cake is....inilah kek pisang...sodapp!

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

i like...

tun_telani said...

sedapnyer kak anim.. tun suka mkn kek pisang time dia panas2.. mau habis 2-3 slice sekali hadap. hihi

Nieza said...

kak anim, sedapnya tgk kek akak tu...ada lagi tak kek pisang akak ni...nk tukar ngan kek chiffon saya lak...menu pisang juga kita...hehe

ijayuji said...

Waaahhhhhhh! mmg byk yg kita terlepas ni kak animmm :D kompem sume dah licin :D