Friday, 24 June 2011

Puding Keju

Assalamualaikum semua

Cuaca panas betul kat luar tu hari ni..

Mesin basuh kain akak rosak jadi balik ke manual lah nampak gayanya..bila cuaca panas berdentung camni rasa syukur sangat.cepatlah kainbaju tu kering.

Exercise tangan betul hari ni.sape2 yang nak cari gaduh tu memang leh lawan bertumbuk dgn akak sekarang ni..memang power betul tangan ni rasanya..IzahDaut ada berani ke?..kihkih
Bila cuaca dah panas terik mula lah teringat puding keju ni..
Jangan marah ya, ada macam2 versi rupa bentuk puding ni..
Dah lama teringin nak kan silicone mould ni tau..ni kira kes lepaskan gianlah ni kan?..haha
Buat adik yang mengirim tempoh hari terimakaseh daun keladi,jika ada barangan baru bolehlah kirimkan lagi..orang berbudi kita berbahasa,orang memberi kita merasa..insyaAllah bila dah cukup barangan yang nak di kirimkan tu,anda tunggulah depan pintu rumah tu ya..hehe


Puding Keju
Resepi : AlongRoz
Sumber : Kak Nor
Bahan :
  • 13g Serbuk Agar-Agar
  • 1 liter Air
  • 120g Gula
  • 3 biji Telur
  • 120-150g Biskut Cheese - blend halus
  • 1 sb Tepung Kastad
  • 400ml Susu Cair
  • 200g Susu Pekat ~ utk 1/2 adunan k.nor letak 2 sudu besar jer
  • 50g Mentega

mcm2 bentuk ada tu.

Cara membuatnya :
  1. Masak serbuk agar2 dgn air sehingga hancur. Kacau selalu.
  2. Masukkan gula & kacau sehingga sebati.
  3. Pukul telur sehingga rata & campurkan biskut & tpg kastad.
  4. Masukkan susu & kacau sebati.
  5. Tuangkan ke dlm adunan agar2 tadi & tutup api apabila mendidih.
  6. Masukkan mentega sehingga sebati.
  7. Tuang ke dlm tin/acuan & biarkan sejuk di suhu bilik.
  8. Sejukkan sebelum di hidangkan.
* Utk bahan telur, biskut, susu cair, susu pekat dan tepung kastard.. K.Nor blend semua sekali dlm blender.
Bila dah tuang ke dlm adunan agar, adunan akan jd pekat dan hendaklah sentiasa dikacau hingga mendidih. Pastu padamkan api dan biarkan sebentar (sejuk sket), baru lah dituang dlm mould (kacau dulu hingga sebati sebelum menuang)

16 comments:

lyn at home said...

weeewit!! comelnyaa puding awak animm..lyn memang sekarang tgh dok gian makan benda2 lembut..siap keju lagi..hehehe bertambah2 le

Sheila Shafeareen said...

Salam
dah sampai dapur akk jugak ye...emmm nak nagis leee
rmh kita x sampai2 lagi ni....bila yekkkkk sdppppppppppppp cantik, kalau ada balance hantar 3 ketul yee heheh

Kak Rose said...

td nampak kat rumah tun, dah sampai sini lak... cepat betul virus ni merebak ya....

izahdaut said...

Eh apsal time citer gaduh2 ada nama saya tu. Saya org yang lemah lembut sopan dan santun jee... Tak caya tanya kak nor ngan mas..* Kak norr back up yeee

Org berbudi saya berbahasa
Orang berbahasa saya nak merasa
Org bgi mould silikon saya pun tertanya2
Bila pulak parcel mould ada didepan pintu saya

Jangan tersenyum membaca pantun
Tau la lenguh membasuh tuala
Bangaahhh jangan lupa kak izah yang santun
Takat kain towel tak main la

K.Nor said...

aik.. mould kita serupa kah? apakah? apakah? apakah sang pengirimnya org yg sama? (sila baca dlm slang baku ya.. hehe)

k.nim.. sound2 gak la kat org sinun, kalau ada lg mould yg cun2.. kan.. kan.. alamat dah ada kan.. kan.. hihihii

eh.. nor tertanya2 gak td, bila diajak bergusti, bertumbuk, mek izah yg diseru2.. nampak benor ganaz mek tu kan.. selalu dgn c4 nyer... hihihii

izah.. ai tak nak bekap yu ya arini hehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

the best...

Sue said...

kak anim...saya pun dah cuba semalam. sedap dan senang je resepi ni kan...

Acik Erna said...

anim..dah jadi puding e..akak baru esok nak boli biskut tu..

Nieza said...

wahh dah sampai dapur kak anim dah ni...sedapnya..nk kena try jugalah nanti...cantik SM tu comelx2..senang nak ngap..:)

Nieza said...

wahh dah sampai dapur kak anim dah ni...sedapnya..nk kena try jugalah nanti...cantik SM tu comelx2..senang nak ngap..:)

HomeKreation said...

Amboi KakAnim pun dah buat gak ya, ni cikgu yg tak di jemput datang nak kasi markah, jangan kena tumbuk pulak lepas kena komen....kehkehkeh. Cantik ler, kalah cikgu punya... sapa lah nak kasi Along acuan tomel tu ya... nak pantun tak reti pulak...hehehe.

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi Kak...hru doing?

Wah mcm2 mould ada...cantik sekali puding tu dear. So smooth and shiny! :D

Nakkkkk :)

Anna Qawina said...

amboii..sapo alh yg baguih benor bg samting tu yer? cer kabo sikit..nak ngendeng gak..hehe..
cer bagi sikiiittt jee nak rasa dulu..hehe..
TO : banngaah (Azhar) jgn lupo yo..jgn ingat IZAH DAUT jo..sekeh kang..kuikui...

tun_telani said...

fuyoo... mould dia sama laa ngan mould tok guru.. hihi..
kita sehati sejiwa laa kak nim.. meh tuko2 puding ni meh.. tun nk yg bentuk omey sekali..hihi

dedetea said...

Assalamua'laikum,salam kenal,sory saye mencoba singgah at your blog,,,,wowww,nice blog,I like it,,,,thx

Mas said...

kikikiki....kak anim..bukan kata akak..mas pun klu bab2 bergusti ni terus ingat ijahdaut..kikikikiki

ijahh...cantik kau cover line..siap berpantun tu...muahahaha...

hmm..bestkan puding tu kak anim...
terbaikk....
jeless tau akak dah ada mould tu...ada sape2 nak kirimkan depan pintu..he..he,..