Tuesday, 21 June 2011

Lompang Jakarta

Assalamualikum semua

Dah petang baru akak dapat masuk entri..buat2 sibuk hari ni..
Sibuk membahagiakan diri..
Alhamdulillah terima kaseh pada si dia yang mengirim..Dah lama akak cari mould tu tetiba ada orang hadiahkan,bersyukur sangat2.Semoga rezeki adik kita tu akan bertambah2 lagi hendaknya ya...

Eh!berbalik kepada kueh akak petang tadi,resepi akak dapat dari mek cajun IzahDaut..entah dah jumpa ke belum cajun nya tu..kekeke
Akak bagi fullmark lah lompang dari kak Fida ni.memang sedap dan terbaik.
Tak payah makan dgn kelapa parut bagai sebab rasa lompang ni pun dah cukup lemak dah.Rasa manis dia pun dah sedang elok je dah..tak perlu kurang atau tambah..terima kaseh ya zah sebab promote lompang ni.kenapa eh nama dia lompang jakarta?..
Walau apa pun tak rugi mencuba....sedaaaaaaaap.!


LOMPANG JAKARTA
by
anymz mykitchen
sumber:IZAHDAUT


Bahan-bahan ( lebih kurang 20-25 keping )

125 g tepung beras
2 sb tepung sagu/ubi
200 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
1/2 sk air kapur
200 ml air*
125 g gula pasir* *
1 sk pandan pes + pewarna hijau *

Topping Dadih :-
160 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)-akak guna 200 ml santan + 60 ml air
1/4 cawan tepung beras-akak guna 1/2 cawan tepung beras
1/4 sk garam



Cara-cara

Masak bahan bertanda* dgn sehelai daun pandan,jadikan air gula dan sejukkan.
Campurkan air gula dgn tepung2,santan pekat,air kapur,pandan pes dan pewarna hijau,kacau dan tapis.Ketepikan.
Satukan bahan2 dadih,kacau,tapis dan ketepikan.
Sapu acuan lompang dgn sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan.
Tuang adunan hijau 3/4 paras acuan lompang dan kukus selama 10 min.
Tuang pula topping dadih ke atas lapisan hijau dan kukus lagi selama 10 min atau hingga masak.
Sejukkan kuih dan keluarkan dr acuan dan hidangkan.

41 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Sama kat umah kita...jom tukar tukar...

AZLITA AZIZ said...

cun nya kak yg warna purple tu... klu masuk dalam acu ni senang kan kak tak payah nak potong2 terus dah boleh ngap!

Sofea said...

hai kak anim ..melancung ke Jakarta pulak ye..:) cantik kuih tu..!

kasihredha said...

kuih ni agak2 kat jakarta ada tak kak? Mana tau macam mee bandung, kat bandung tak de mee bandung.
cantik kak kuih ni terutama yg ungu tu

noorsafone said...

Anim...cantik yg color ngu tu...yg hijau dh biasa dah...apa2 pun dua2 pun cantik kalau anim yg buat..haha..

tunz said...

nyum nyummmm

Ummi said...

Waaaaaaaaaaaaaaaa...kiiijaaam tau Anim ni...dah la Ummi terasa nak melompang pulak...tp maleh...adeeehh! Xnak share kat Ummi sikit kee..

lyn at home said...

wahh anim..lompang mu itu buat mulut ku melompong...SuRRpppp kecurr laa hehehe yg purple tu rasa apa?

Ida,Japan said...

sedapnyer lompang...berkilat2 lg tu..comel
Adehhh..pakai tepung beras erk kak nim...stok dh kehabisan..nk kena order dr M'sia

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Tensen le tengok org pi buat kuih jauh2 ni. Sampai hati tinggalkan kita.
Kalau ikut sukatan kat atas tu dapat banyak mana yea kak. Almaklumle kalau buat sendiri kena perabih.

Nieza said...

uishhh sampai ke jakarta lompang ni mari yer kak..hehe suka colour purple tu...nakx2.hehe

K.Nor said...

ooo gi jakarta tak ajak nor ya... ishhh :)

Naz said...

Kak nim, den nak sikit kuih ni Kak nim.. Bahayo sobut namo kuih ni.. Kang dpt sebijik kek pipi lak kang...hehehee..

Mas said...

kak anim..bestkan kan lompang ni..
sedapp...

Yatie said...

waduh jeles kitaaaaa...cantik betullah kuih akak..ni yg tak sabar nak buat ni...nak buat gak..nak buat gak...

ibundo said...

melompang ekau yo nim...

izahdaut said...

kak nimmmmmmmm... warne pepel tu rasa apa? bagi saya rasa sikit...amboii bahagianya..nak join bahagia kak nim jugak boleh... kem salam kat pemberi mould tu yeee... cakap kat dia nanti cek sampai penang, untuk cek jangan lupa na...ikikiki

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
comel nya lompang jakarta tu akak... suka tgk color nya tu...

eina said...

dah lama x jenguk dapur kak anymz..comel nye laa lompang akak..nampak berkilat je...

Ayu said...

asslam kak anim..banyak menu terlepas ni..semuanya menggoda jiwa, raga, kalbu dan iman..heheh..sedap2 belaka..kena click pelan2 ni..

anymz said...

to nazrah
tukar jom..asek tengok kat rumah naz je..tu yang tirguda..hehe

anymz said...

to azlita
memang ita,namanya pun lompang masuk lam acuan lompang le ita.hehe
memang senang masuk lam acuan kecik2 gini yg masalahnya bila nak membasuh kan?..leceh sikit...

anymz said...

to sofea
gi jakarta balik hari je pia.hehe

anymz said...

to kasihredha
rasa2 akak konpem takde.sama kes cam sirap bandung,mi bandung tu.hehe

anymz said...

to noorsafone
maceh kak..ingat nak buat kaler lain sama..tapi tetiba rasa malas lak semalam tu yang buek duo kaler je tu..

anymz said...

to tunz
memang nyummy...

anymz said...

to ummi
kijam tahap gaban dah ni ummi..sebab semua dah habis masuk mulot..ngap...ngap langsung tak sedar tau..

anymz said...

to lyn
yang hak purple tu rasa sama cam kaler hijau tu lyn..takde rasa apa pun..tapi kalau nak ada kelainan boleh lah letak perisa keladi kat kaler purple..mmg sedap lompang ni..

anymz said...

to ida
yg nampak berkilat tu sebab letak minyak kat acuan..sbb tu lompang nampak berseri2..hehe
takde tpg beras kena tumbuk beraslah nampaknya tu ida..pastu ayak le beras tu jadilah tpg beras...

anymz said...

to kak sam
salam kembali sam,jgn tension2..senang je nak buat lompang jakarta ni sam..
untuk adunan ni kita leh dapat dlm lebih kurang 15-20 ketul.banyak gak tu kan?.

anymz said...

to nieza
tulah pasal nieza,tapi kan kalau nieza yg buat lepas tu cuba ubahsuai sikit kita boleh beri nama lompang finland pulak kan?

anymz said...

to k.nor
eh bukan akak dah bg tau nor ke?..
oooo...akak dah booking lama dah nak ke jakarta ni nor..kes akak terlupa lah ni..hehe

anymz said...

to naz
hehe..kok tak nak kono lom......jgn nak mintak byk2 yo naz..minta patut2 lah yo..hehe

anymz said...

to mas
memang lompang yg terbaik yg pernah di hasilkan mas..hehe

anymz said...

to yatie
cepat buat yatie..meang sedap lompang ni.lemak betul.buat lah...buat lah...hehe

anymz said...

to ibundo
melompang takpo kak jgn kono lompang dah lah.kihkih

anymz said...

to izahdaut
yg kaler purple tu rasa cam yg kaler hijau tu zah.
wakakaka...nanti akak sampaikan pd pemberi mould tu zah.
eh!pandainya izah teka..hehe

anymz said...

to diana
nanti diana buat letak kaler lain pulak ya.letak kaler oren ke,kaler merah pun okay gak..rasa dia tetap sama.yg membezakan kalau diana letak perasa je.

anymz said...

to eina
selamat berkunjung kembali eina..yg buat lompang tu berkilat sebab akak letak minyak kat acuan tu eina..

anymz said...

to ayu
jln slow2 ya ayu,ada minyak tu nanti tergelincir pulak..dah selongkar kemas balik ya ..hehe

Rabiatun Adawyah said...

cantiknyer lompang akak..suka dengan warnanya..nampak pun cam lembut..bila la nak buat ni..masuk list dulu nampaknyer nie.