Friday 27 September 2013

Kuah Dal Dan Roti Canai

 Assalamualaikum

Apa khabar pengunjung2 mykitchen hari ini?..Sehat?..Sarapan apa hari ini?.
Hari ini akak sarapan roti canai..keke..Roti canai segera yo..keluar freezer defrost dlm 15 min Panaskan koli,letak butter sikit terus tepek roti canai atas koli non stick..Siap..makan bertiga dgn Ainul dan en somi kenyang kami dgn kuah Dal yg di buat sendiri..Pueh hati..Pergghhhhhh..mmg sedap kalau buat sendiri.

Resepi akak ambik dari dapo kakak cantik kak Erna..Dua pupu akak ni.Kami berkongsi moyang yg sama.
Kak!!! halal kan resepi ni yo..sodap kak..hihi



Kuah Dal
by
anymz mykitchen

Bahan

1/2 kg kacang dal
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering-akak terlupa tu yg ada lado bosa tu..
2 sudu besar halba campur
6 tangkai daun kari
sedikit serbuk kunyit jika suka
garam secukup rasa
Cara

Kacang di rendam hingga kembang (lebih kurang 4 jam) dan di rebus hingga empuk
Hiris bawang merah dan putih dan cili kering di gunting kasar
Tumis bawang merah dan putih,cili kering,halba campur dan daun kari hingga wangi
Setelah naik bau tutup api dan curahkan bahan2 ini ke dalam periuk rebusan kacang dal
Tambah air jika perlu dan letak garam secukup rasa
Masak hingga menepati kepekatan yang di kehendaki..
Siappp...sonang amek kan?..hehe

12 comments:

tun_telani said...

Salam kak anym.. morninggg!! tun arini bekfes french fries sbb malas masak duk sorang2.. hihihi...

Acik Erna said...

nim..halal..jangan la lotak cantik tu nim..buek malu yo..dah tuo..he he
jangan lupo kek sabtu ni yo..

Acik Erna said...

nim..lupo lak..uwan kito yang adik beradik kan..

mala said...

Salam kak anym, senang ja rupanya masak kuah dal ya. cuma mala tak reti nak beli dhal jenis yg mana satu. byk sangat jenis dhal kat sini.

Gee® said...

Waaa...dh lama tak makan kuah dhal... sodap nmpak tuh...

ummiaisyah said...

tringat ms kecik2 lu..mak buat roti canai mkn ngan kuah parpu mcm ni...wangi bau biji sawi tu...terasa2 kt tekak ni..
mak canai roti tu belakang talam yg beso tu...nostalgia..huhu

Mas said...

baru perasan entry akak ni...huhuhuhu
mengancam la kuah dal tu...
mas belasah colek ngan kari jerk..kikikiki
nnti2 boleh try resepi ni...

Yasir said...

Hello, my name is Chris, with Dawn Star Press. We recently published an eBook that seems like it would be a good topic for your blog, and I was wondering if you would be interested in a free copy in return for a mention or entry in your blog. If so, please respond to chris@dawnstarpress.com with what format you would prefer to receive it in. The book is KNOW ENOUGH: Ethnic Cuisines, a common man's guide to food from around the world and the cultures that created them.

IBU RISKA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Toko mesin jahit Abitama said...

Salam kat admin.teringat saat menuntut di UTM Skudai Johor.setelah 10 tahun berjalan di Jakarta.setiap pagi mesti pergi ke gerai mamak taman Jaya batu 10..Menikmati canai plus mamak yg suka menebar jagung lalu ratusan burung dara menghampiri si mamak.Kenangan ini tak akan didapat di jakarta.

Unknown said...

Tqvm kak anymz atas resipi ini.

Blogger said...

In this fashion my colleague Wesley Virgin's tale launches with this shocking and controversial video.

Wesley was in the army-and soon after leaving-he found hidden, "mind control" tactics that the government and others used to get everything they want.

These are the EXACT same tactics lots of famous people (especially those who "come out of nowhere") and the greatest business people used to become wealthy and successful.

You probably know how you use only 10% of your brain.

That's because most of your brainpower is UNCONSCIOUS.

Maybe this conversation has even taken place IN YOUR very own brain... as it did in my good friend Wesley Virgin's brain around seven years back, while riding a non-registered, beat-up bucket of a car with a suspended driver's license and with $3 in his bank account.

"I'm so frustrated with living paycheck to paycheck! Why can't I become successful?"

You've been a part of those those questions, isn't it right?

Your very own success story is waiting to happen. All you have to do is in YOURSELF.

Watch Wesley Virgin's Video Now!