Friday, 17 June 2011

Telor Masak Taucu

Assalamualaikum semua

Hari ini tayang menu simple je lah ya.Akak ke pasar sekitar kawasan tempat tinggal je tadi..tujuan nak beli ayam..suka tau beli ayam fresh yang baru di sembelih..sekali tengok kedai ayam tutup..tokeh makan angin ke Sarawak..wey,!bg Zali ke sarawak tak bagi tau yo..ese nak kirim pes laksa hj manan...huhu
Pastu akak ke tempat apek jual ikan yang hidup segan mati tak mau tu..Pun tutup jugak..apek ni ada kedai runcit di kawasan itu ..rupa2nya dia tutup kedai ikan sebab ikan mahal katanya..sapa mau beli maaaa,...ya tak ya jugak semalam dia jual sotong sampai 18 henggit sekilo.ikan tenggiri toksah cerita lah..adeh!..hari ni hari Jumaat..tadi cadang nak buat ayam mayonis nor,ganu tu..udahnya anak2 hari ni kita makan ayam jugak ya..Telor Ayam..janji ada nama ayam kan?..

Hari tu pegi rumah kjee terliur tengok telor masak taucu kjee ni..Terus akak kopipes je resepi kjee dari situ..terimakaseh kjee....memang anak2 suka..something new kata diorang..
Layan dulu menu ni ya.akak nak pikir2 jap nak buat kueh apa ptg nanti..kejap2 lagi kalau sempat insyaAllah akak jalan2 ke rumah teman2 ya...kihkihkih..

Telor Masak Taucu
by
anymz mykitchen
Source:KJEE

BAHAN2NYA:

5 biji telor (digoreng mata kerbau)
1 labu bawang besar (dihiris bulat)
2 ulas bawang putih dimayang
cili padi (ikut suka banyak mana nak letak. Ditoreh sikit atau ketuk)
2 sudu besar taucu
sedikit ikan bilis (sejemput jer)
Cili merah (optional)
1 asam keping
1 inci halia (dihiris)






CARA:

Tumis bawang putih dan bawang merah hingga layu. Masukkan kira2 satu cawan air, taucu dan cili padi/api, halia serta cili merah dan juga ikan bilis. Didihkan. Jangan bubuh garam. Bubuh sedikit gula dan asam keping. Biarkan didih kemudian masukkan telor. Bila sudah siap masak dan hendak padam api, rasa dulu cukup ke tidak masinnya. kalau perlu bubuh sedikit sahaja garam.


8 comments:

Chik Mimi said...

Assalam kak anim wah sedap ni tapi anak2 tak gheti makan tauhu

ijayuji said...

Salam kak anim! dtg lagi hihihi... sedap tu makan mcm niii kita dulu2 mak kita selalu masak ikan dgn tauchu, kalau guna telur mesti sedap sbb kita lg suke telur :D

Zaliedana said...

Kak nim,nmpak sodap,Ala telur pon sodap gak kak,a"ah kat sini sotong pon mahai..Ayam sekg dah 8++..Tapi nak melantak beli juga lah,hihi..

Ummi said...

Anim...yang ni kalau dapat...mmg nasi seperiuk penuh licin makan satu family...cukup dah lauk nih..kan..kan..

izahdaut said...

kak anim, pos taucu lak kat saya.. ikiki.. slalu lupa nak beli taucu. beli cajun beli cajun...beli cajun beli cajun....

Cendana Kasih said...

kak, saya kalo bab telo mata ni, masa apa pun mesti sedap..makan ngan kicap pun bleh...hehehe... (hantu telo mata)... kena buat respi ni...

Acik Erna said...

anim..kek gumah akak ni kalau masak tolo..memang sominit yo.nak cubo buek la..budak2 suko makan tolo..tak kiro masak apo pun..

Diana @ Melley Mey said...

telur d masak tauchu mmg best... kalau anak2 nie kan pasti siap tambah nasi lg... :)