Monday, 9 January 2012

Ikan Parang -masak lemak

 Assalamualaikum semua

Dan Salam sejahtera.Kembali kita bersiaran lagi di hari Isnin yang agak moody2 ni..Maklum cuaca kat tempat akak ni kejap nampak cam mendung,kejap panas.Panas terik lak tu..
Takpe.. panas yang terik bila menyimbah cahayanya pada si rambutan yang bewarna merah dan kuning tu boleh bikin kita terliur dan rasa nak panjat je pokok2 tu semua dan duduk di atasnya sambil2 petik sambil makan..sambil sembang2...huhu..apa kan daya itu semua kenangan semasa kita berumur 9,10 tahun..huh..berapa tahun yang lampau dah tu..skang ni usahkan nak panjat pokok,nak kait buah rambutan tu pun cam dah tak larat je dah..
Alahai kenapa lah akak lari pada tajuk lak ni..satgi ada yg marah kak nim dok ckp merapu..entry takde kena mengena...hahaha
Jah OOOOOOOO Jah...nah sila jamu mata pada masak lomak ku ini..Dan juga buat semua pengunjung mykitchen.akak hidangkan masak lomak ikan parang yang di gulai bersama buah tomato dgn hiasannya cili besar hijau...sila jamu matalah ya,kalau mau ikang masing sila goreng sendiri..akak mau gi bawah pokok rambutan dan nyanyi lagu...sape mau tolong saya ambil buah rambutan ku ini...huhu

Ikan Parang -masak lemak
by
anymz mykitchen



Bahan2

2 ketul ikan parang 
15 tangkai cili padi-di tumbuk halus
sedikit kunyit hidup-di tumbuk halus
santan-akak guna santan segar rm2-ambil 1/2 cawan sebagai pati-ketepikan
1/2 liter air
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa
1 biji buah tomato-belah empat


Cara

Masukkan santan dan air ke dalam periuk
Masukkan cili padi dan kunyit yang di tumbuk
Masukkan garam juga asam gelugur
Kacau hingga mendidih
Masukkan ikan.Kacau hingga sebati
Kecilkan api masukkan lebihan santan yang di asingkan
Kacau sebentar dan biarkan ia mendidih dgn api yang perlahan hingga masak kuah.
Masukkan air perlahan air limau kasturi
Akhir sekali masukkan tomato 
Tutup api jika sudah sebati rasa masam dan masin.

20 comments:

izahdaut said...

akak gambar tak kuar kot. tak nampak pun masak lemak apa ni. tak nampak tak nampak tak nampak . ayat2 statement akak tu mcm saja carik nahasss jekan. bawah pokok apa tu? pokok apa kak.. tak berapa nampak lak.. *tenyeh tenyeh mata... kakaka

anymz said...

to izahdaut..
wakakaka..nak wat camno..ko rabun pagi petang siang malam jah..tuuuuuuu yang tak nampak2 tuh..sian ko jah..sian tul akak tgk...hahahaha

Amie said...

Assalam Kak Anim,
kita suka makan ikan parang tapi kena hati2 dengan tulangnya yang banyak tu... ikan yang sedap biasanya banyaklah halangan nak makannya macam banyak tulang kan kak.

Mas said...

kak anim..
kannnnnnnn...
dah kata masak lomak...he3
sambil bawa pinggang ngendeng sikit....

FatihaNur said...

salam kak...kerana ikan parang byk tulang yg besau2...hehe

Zaliedana said...

Kak Izah,aiii pakai spek pon rabun lagi ke kak,xper pasni tuka pakai contact lens lak eks,hihi..AMBOI MSK LOMAK NMPAK SEDAP PEKAT TUH KAK NIM,ERMM NAK RAMBUTANNNNNNN...

Liza said...

salam kak anim, bestnya masak lomak ikan parang tu, pokat jo kuah dio...hihihihi

ady said...

as-salam kak anim

mmg suka dgn ikan parang ..tapi jarang masak lemak ikan parang..npk sedap...

Aziela said...

teringat masa mengandung mengidam nak makan ikan parang goreng, makan panas2... memang sedap betul, lemak jer isinya...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam k.animmmmmm.Selamat tahun baru 2012!!
dah lama xsinggah kat umah k.anim ni.Masakan arini mmg mengoda betui la.Umah atie jarang beli ikan parang...entah nape :D

rahel said...

Salam Kak Anym...
macam nak gigit dulu cili hijau yg bertenggek kat ikan tu...biar hottt.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Amyn...ini mengingatkan akak betapa lama tak makan ikan parang...susah dapat sekarang ni...akak suka masak pindang kalau ikan parang ni

LinRosly said...

Assalamualaikum Anymz
Selamat Tahun Baru 2012

*Biasanya Ikan Parang ni kak Lin masak asam pedas atau goreng. Sesekali ubah selera masak lemak mcm ni sedap juga...

tun_telani said...

kak anim dan masak lomak mmg xdpt dipisahkan.. hihi
ikan parang yg banyak tulang tu kan. tun kalau ikan yg byk tulang ni tension sket.

Nieza said...

oo kak anim main panjat pokok rambutan ya..hehe suka baca tu:)

sedapnya tgk msk lomak ni kak...bilala dpt merasa msk lomak kak anim ni yer:)

quinnie said...

kak anim..saya tak leh tahan la tengok tiap kali akak menggulai lemak ni....berdesit duk telan air liur nih...hehhehe

sis intan said...

salam ziarah, nak tumpang tengok menu :)

eina said...

salam kak anymz..pekabar?lama x singgah cni...masak lemak peberet family eina..tp x penah cuba wat ngan ikan parang..camne rasa ikan parang ye kak?

cik cek said...

Mak ai! sodah eh....:)

nOOrsha said...

haishhh x ley blah msak lemak ni.,,,,suke suke suke..wat pedas2 k nim, meletup montot..hihi..tp sy suke pedas2 gini..nyumnyum...