Saturday, 7 January 2012

Kek Tapai Ubi

 Assalamualikum semua

Hari Sabtu datang lagi dan seperti biasa seperti yag telah sudah..hari sabtu merupakan hari sunyi bagi blogger masak2..maklum hujung minggu yang melelahkan..tak menang tangan di buatnya apabila anak,suami semua ada di rumah.mana nak buat laundry,masak memasak,ke pasar  dan macam2 kerja lagi lah..terutama bagi ibu2 yang bekerja..memang resepek habis lah kat diorang ni bila dpt settlekan semua kerja menjelang tengah malam.kan?
Hari ni akak buat kek tapai ubi..Resepi akak ambil dari rumah CMG manakala resepi asalnya pula kepunyaan PenyuLawa..maaf ya..puas akak cari utk di link kan ke blog atau mana2 page kepunyaan PenyuLawa tetapi belum ketemu..cuba juga klik fotopages kepunyaan beliau masih tidak dapat..mungkin akak lemah di mana2..jika ada sesiapa yg tau harap tlg tunjukkan pd akak utk ke rumah PenyuLawa ya..
Rasa bersalah pulak sbb tak linkkan ke empunya resepi asal..
Apa rasanya?....Tentulah sedap tapi hari ni punya tak berapa nak gebu,ada sedikit moist.walau apa pun memang sedap dan hubby pun suka makan.

Kek Tapai Ubi
by
anymz mykitchen
Resepi Asal:PenyuLawa
Bahan2

150 gm tapai ubi-lecek dan buang jika ada urat
75 gm gula halus
3 biji telur gred A
1/2 cb mayonis
1 ct esen vanila
50 gm margerine*
25 gm mentega*- (*cair dan sejukkan)
90 gm tepung naik sendiri (self rising flour)
1/4 ct baking powder
15 gm susu tepung

Cara

1-Tapai ubi di lecek halus,jika ada urat2 ubi di keluarkan.Satukan SRF,susu tepung dan baking powder.gaul rata dan ayak.ketepikan
2-Panaskan oven pada suhu 175',lenser acuan kek kegemaran,akak guna jenis silicone.
Putar telur,mayonis dan gula hingga kembang dan pekat macam adunan kueh bahulu
3-Perlahankan kelajuan masukkan tapai,putar rata.Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis,akhir sekali masukkan marjerin + mentega cair tadi,putar rata
4-Tuangkan dalam acuan dan bakar selama 40-45min
Sejukkan kek sekejap dan keuarkan dari acuan dan sejukkan atas jaringan..

18 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

cANTIK..KUNING KEEMASAN!!ph

kasihredha said...

menarik ni kak..
colour pun cantik

EmbunRosaliza said...

assalam kak anim, sedapnya nmpk kek tapai ni, ada rasa mcm bingka ke mmg gebuss gebass kak kek ni

HomeKreation said...

Along dah tutup bisnes tapai ubi, KakAnim tayang lak... fevret tau apa2 dari tapai ubi ni.

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum..
sedap plak nampak kek tapai ubi ni, cara2nya pun nampak tak rumit.. hmmm nanti leh cuba wat.. mekasih shared resepi...

Salam perkenalan dari nani :)

Mat Gebu said...

Feberet saya juga....tapi lepas makan, akak ada "nembak2" tak?..hahaha

Liza said...

hahaha kak anim....jawab la yg cmg tanya tu....hihihhihi kelako

Mak Qis said...

sakam kak anim...saya dh pernah buat kek tapai penyulawa neh...lamaaa dh...haha...dalam blog saya ada http://fihan8183.blogspot.com/2011/03/kek-tapai.html

neh plak link penyulawa
http://penyulawa.fotopages.com/?entry=1149733

Mak Qis said...

aiyooo...nak kata salam p typo sakam...ishhh...sory kak anim

Amie said...

Selamat petang Kak Anim,
oh terujanya tengok resepi kak Anim ni... kreatifnya boleh guna tapai ubi!

tun_telani said...

tapai ubi pun buleh buat kek ye.. jakun kejap tun.. dh lama x makan tapai ubi.. biasa kalau kt kg tub beli je kat pasar kalau teringin nk makan.

Ummi said...

Weeee...ni musim orang menapai ke Anim...ada lebih x? Mintak sini sikit nak wat kek tuh... Eh keji kan CMG, tanya soklan...mst dia dulu yang berdas2 tembak2 kan Anim...hehe :)

Salwa said...

sedapnyer! Teringin nak try.

rahel said...

Kak Anym...
nampak lembut jer kek tapai ubi tu...tentu sedap dimakan sambil minum secangkir teh o..

Anna Qawina said...

eh..saya suka tapai ubi dibuat sira..hehe

FatihaNur said...

tekstur dia sungguh meruntun jiwa...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akka anim cayang...
wah cantik kek tapai ubi tu akak... diana x perna lg buat kek tapai ubi nie... nmpk menarik

aima said...

wow...tapai ubi pun bole jadi kek...hebat la kak anim