Monday, 30 January 2012

Lala-masak lemak

 Assalamualaikum semua

Dan selamat tengahari buat semua yang berkunjung ke sini..Dah makan tengahari ke belum tu?..
Alhamdulillah ni menu fresh from my kitchen nih..baru je masak dan ini lauk kami untuk tengahari bersama2 ikan goreng dan sayur mayur sebagai pelengkap hidangan.Siapa lapar??...meh sini makan tengahari bersama2 kami...Lala fresh dan ikan fresh yang baru kami tangkap di kuala sg baru..terbaikkkkk!!!

Lala-masak lemak
by 






bahan2

1 paket lala@ 1kg
20 tangkai cili padi/api/burung*
sedikit kunyit hidup*
2 sudu makan udang kering-di tumbuk kasar
1 batang serai-di titik
5 ulas bawang merah-di tumbuk kasar
1 keping asam gelugor
garam secukup rasa
2 tangkai daun kucai
2 cawan santan segar
1 cawan air
bahan2 bertanda * di kisar bersama

cara

1-bersihkan lala dan ketepikan
2-masukkan santan,air,serai,sedikit garam bersama bahan2 yang di kisar ke dalam periuk.
3-jerang hingga mendidih
4-biarkan mendidih dalam 2 minit
5-masukan lala dan jerang hingga lala betul2 masak
6-masukan daun kucai dan cili besar untuk hiasan jika suka
7-tutup api
8-sedia untuk di hidangkan..

14 comments:

Mas said...

boleh terasa kemanisan lala tu kak anim....

lalalalalalala
meh sepinggan...wat makan ngan nasi kejap lagi..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

oishii sou
ayu menu today masak ayam masak lemak cili api...if buat lala ni ayu jer yg makan sebab heroes ai x berkenan plak kak...nangesss

tun_telani said...

ya Allah,, terliurnyer.. tun selama ni xsuka mkn kerang tau, pastu ingat semua jenis kerang2an ni rasa mcm kerang la. pastu masa ke KK aritu beranikan diri cuba mkn lala.. sedap rupanya.. tp susah betul nk cari yg fresh kat sini.. uu uu..

izahdaut said...

saya lapor kak.. laporr.. tulunn.. lapor gulai lomak kak anim.. kak anim.. tulun... errkk *tersendawa lak.. muekeke

Gee® said...

k.gee pon lapor la izah...meh kita buat rombongan rumah k.nim mkn lala nak...?

Anna Qawina said...

lahaii..sodapnye kka nim..nnt saya g umah akak nk mintak menu ni buleh? mmgu dpn nak ke johor, kot2 leh lencong mkn umah akak..hahaha

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Anim..emmmm sedap ni lala masak lemak...Masak Lemak dan Lala antara kegemaran ni....

Zaliedana said...

Wah lala frsh mstilah manis,kena lak ngan gulai lemak pekat kak nim,lagilah bertambah sedap..Klmarin igt nk bli juga lal nih,tapi nmpk cam xfresh jer,terus xbeli,adeiiii terliurnya nmpk yg kak nim msk..

Acik Erna said...

nim kok ado jumpo lala bosa sikit tipun akak yo..kocik2 loteh akak..dah satu rumah akak ni suko makan lala...sobab dah biaso maso dok selangor dulu tu..

rahel said...

Kak Anim,sdapnya Rahel tengok kuah lemak tu..adoii telan2 liur je ni kak..

kasihredha said...

dah byk jenis masak lomak akak dah cuba, tapi belum pernah cuba lai masak lomak lala ni kak..nanti nak try :)

Ummi said...

Assalam Anim....sungguh terliur daku melihatkan gulai cili api lala nih...dah lama x makan dan x masak lala nih... ^__^

cik cek said...

Kakkkkk...suka lala...masak lemak cam ni lagila sukanya....:)

p/s....malam ni cek buat kuih bingka suji..amik resepi dari dapo akak...memang sedappp...lum publish lagi tunggu turn...thanks kak share resepi...:)

quinnie said...

sedapnya kak anim..saya nak jugak..saya gulai lemak lala memang sangat..sangat sangat suka...hehehe