Tuesday, 8 February 2011

Masak Lemak Cili Padi Ikan Kurau masin Bersama Bacang Muda

Assalamualaikum semua..dah makan tengahari?..mesti dok tersandar pulak tu kan..sambil2 pikir apa nak masak utk minum ptg.buat kueh apa tu??..hehe

Lauk akak tengahari tadi memang marvelous habis..sila jangan muntah ya..nyampah sikit2 takpe jangan byk2 nanti akak merajuk..wakaka..buat Izahdaut yang sedang mengidam masak lomak tu sila jamu mato yo.
Mula2 akak di perkenalkan masakan ni oleh arwah mak, memang akak agak pelik sebab bacang di gulaikan dgn ikan masin tapi menurut mak akak, ini masakan org2 zaman dulu cuma ikan masin tu aje di modenkan maklum dulu2 mana ada ikan kurau kan..sebab ikan ni agak mahal harganya.akak beli banyak tu hari tapi simpan dlm freezer dan masak sikit2.meh kita tengok resepi mudah dari akak...


Ikan Kurau masin bersama bacang muda
by anymz my kitchen

bahan2

2 ketul ikan masin -sebarang jenis tapi akak guna ikan kurau.-akak rendam sekejap utk menghilangkan sedikit rasa masin.
15 biji cili padi-di tumbuk halus
sedikit serbuk kunyit atau kunyit hidup
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1/2 biji bacang muda-di potong wedges

cara

sediakan periuk dan jerang santan cair dan ikan masin bersama jugak serbuk kunyit.jgn lupa tu.
kacau selalu supaya jangan pecah minyak.akak tak letak garam sebab ikan masin tu dah masin ya.tapi bagi sesiapa yang merendam kan dulu ikan masin tu boleh lah letak sedikit garam supaya tidak pecah minyak apabila menggulai.apabila sudah elok mendidih,masukan santan pekat dan bacang,kacau lagi hingga mendidih.kecilkan api dan tunggu hingga bacang sedikit empuk.tutup api dan sedia utk di hidangkan


close up sikit.tengok bacang muda tu..terliur tak.sekarang ni kat tempat akak sedang musim buah bacang.



nah dah siap.silalah...
bismillah

kalau sesiapa suka nak letak bawang ke,serai ke,sila lah tak jadi hal.cuma masakan negori yang pure begini lah rupanya..cukup menjimatkan.jimat bawang je lah..santan tu mahal kemain lagi sekarang ni kan?

maaf.hari ni gambar tak berapa menarik sebab cameraman sudah bertukar.bukan org yg biasa.


p/s

Zah,
ko pilih zah,nak gulai bacang ko nak buah diyan?...

24 comments:

hana said...

kalau kak.anim yg masak lomak mmg bestttttttttttt!!!! mau tiga kali tambah!!

Kak Rose said...

kak rose suka sangat masak lomak nogori ni... mmg jimat bawang tp santan pekat kaw2 punya.... walllahhhh sedapnya. bila la nak rajin wat gulai ikan kurau masin yg dah lama betapa kat fridge tu!

Mas said...

sedappnya masak lomak.....suka3...
kak anim dok kt n9 ke.....kat mana tu..he..he..

AZLITA AZIZ said...

adoiiiii!!! masak lemak lah pulak.... serta merta lapor perut ni... kak anim mintak semangkuk....

izahdaut said...

Kakakah... Kak nim dua dua nak jugakkk tak kiree. mana bleh org nogori tak jamu masak lomak.. Tak lengkap gitu kan.. Akak saya bace akaknya describe pasal lauk ni dah menjejes air liur. Stress!!!!

inaku79 said...

akak org n.9 ek? org n.9 msk lemak mmg tak leh celen la...hehehe. saya mmg suka lauk lemak & pedas camni. ada plak ikan masin..... perrrrhhhhh....mmg terangkat la!

kasihredha said...

sungguh tak tahan melihat gambar ini...

anymz said...

to hana
waaah!ya ka hana.kalau ajak hana dtg rumah kena masak nasi lebih lah ni ya..kahkah

anymz said...

to kakrose
tu la pasal kak rose..takde bawang tapi guna banyak santan..itu yg susah diorang nak ikut resepi kita nih..masakan negori kena cukup asam garamnya..itu lah rahsia besar dlm masakan negori.huhu

anymz said...

to mas
akak memang dok n9.masa dulu2 dah puas dok merantau skang ni dah dok rumah sendiri baru puas rasa hati.sesekali rindu jugak dgn suasana di perantauan..huhu

anymz said...

to azlita
boleh apa salahnya.gulai ikan masin ni cuma akak dgn pakcik rumah ni je yg makan.anak2 biasa la kena buat lauk lain..walau masak 2 ketul ikan masin tu masih berbaki lagi..huhu

anymz said...

to izahdaut
akak boleh bayangkan kestresssannya(hambik kau.hehe) tu zah..nampak bacang dan ikan masin tu sudah cukup buat kita terliur kan?..macam tu lah rasanya masa akak beli bacang kat pasar tani tu hari..malu wey org nampak kita dok telan air liur sambil beli bacang.hehe

anymz said...

to ina
ya ina akak org n9.kalau dulu ikut selera pakcik rumah ni tiap2 hari nak lauk masak lemak tapi sejak kolestrolnya naik tinggi pakcik sudah mula belajar makan rebus2 je.akak masak lemak sekali seminggu je skang ni.

anymz said...

to kasihredha
alololo..meh datang sini meh.kita makan sesama nak....

Lady of Leisure said...

sedapnya kak, lady suka lauk2 gini.. masak lemak ni memang peberet lah elelbih lagi kalau ikan masin.. :)

LinRosly said...

Assalamualaikum....

Kalau Kak Lin dapat makan ni mmg tak cukup sepinggan nasi....

Nieza said...

Assalam kak anim, pekabo kak?...dh mkn ubat ke? bp ok ke?...haha lambat misi dtng hari ni...wah memang mabeles...silap tak singgah lunch kat umah akak tadi...sorry kak hari ni bz sgt lambat singgah...apapun menu akak ni memang sedap maunya saya tido mlm ni mimpi masak lomak ni...hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Anymz
Mana lah Hawa nak cari buah bacang nih.. pebret tuh. Kalau buat sambal belacan aduhhhhhh!!!! KAK!!!!

Ayu said...

Assalam kak anim,
wah lauk lemak padi memang my favourite..lagi kalau pedas gilerr..
hari tu ada masak daging salai lemak padi campur dengan mangga muda..memanglah best, kita suka lemak padi negeri sembilan tak pakai bawang bila masak..besttttt in the world..tengok akak punya lemak padi kita kecur pulak pagi2 ni..hehe

anymz said...

to lady
memang sedap lauk2 cenggini kan..makan dgn nasi sejuk pagi2 pun sodap lady..perghh.

anymz said...

to LinRosly
hah! kaklin sama gak cam hana,kalau kaklin dtg rumah kita,,gerenti kena masak nasi lebih ni kan?hehe

anymz said...

to nieza
alhamdulillah sehat misi..bp semua okay..makan pun ada sikit pantang lah misi..ni masa nak post lauk ni takot jugak kalau2 misi bising2..hehe..seb baik misi baik sbb kena musim sejuk kat sana tu kan?..dah kena timbun dgn salji ke hapa tu?...hehe
jgn mimpi2 nieza..balut je ikan kat sana tu dgn garam masuk lam oven terus jd ikan masin..

anymz said...

to mama hawa
alololo...kesiannnnnya..nanti akak bungkus masuk dlm fridge ek.bila2 turun spore akak anto ke rumah hawa ya..

anymz said...

to ayu
daging salai masak dgn mangga muda memang sedap gak tu ayu..akak suka..kat n9 ni diorang gulai daging salai dgn bacang muda,dgn pucuk ubi,dgn terung telunjuk,dgn rebung muda pun ada gak..ermmm..sedap tuu..