Tuesday, 22 February 2011

Agar-agar Lumut

Setelah ronda2 di rumah kak wan,terus hati terpikat dgn kehijauan agar2 ni..cuma kaler hijau akak tak secerah hijau di rumah kakwan tu..
Akak sebenarnya agak jarang buat agar2.sebab utamanya akak sendiri kurang gemar.kalau akak buat pun mesti akak buat yg lembik2 gitu dan makan dgn sos kastard atau susu cair tapi memandangkan dgn cuaca panas sekarang ni saja akak buat agar2 cenggini dan simpan dalam peti sejuk supaya mudah utk anak2 makan semasa dahaga..


Agar-agar lumut
by anymz mykitchen

Agar-agar Lumut
Bahan A
15gm serbuk agar-agar
750ml air 225gm gula pasir

Bahan B
5 helai daun pandan + 250ml air (kisar jadikan jus pandan)
350ml santan pekat KARA
2 biji telur
1/8 sudu teh garam halus
Pewarna hijau Loyang 8" atau acuan disukai (basahkan terlebih dahulu)

Cara-cara :

1. Masak bahan A hingga mendidih, perlahankan api.
2. Bahan B : Kisar daun pandan dan air, tapis kemudian campurkan dengan santan, garam, pewarna dan telur. Kocok sedikit dan tapis ke dalam agar-agar yang mendidih tadi. Biarkan seketika baru di kacau perlahan-lahan.
3. Tuang ke dalam acuan yang disukai.
4. Biarkan suam dahulu baru disimpan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.

22 comments:

hana said...

alolololololooo comeynyer dier duk posing sorang2... mana pakwe dier kak! sampai ati akak ceraikan dier.. kekekekekkee

Nur Ede said...

waaaa... agar agar lumut... sedap dan nyaman skali tekak bila makan kann..anim... akak tengah sakit tekak n batuk2 klu pekena agar2 lumut yang lembut2 gituww... best nyerlahhh...

Mas said...

kak anim..
mas suka agar2 lumut ni..sedappnya..
lama dah mas tak buat....ada lagi kan...nanti mas ambik tau..

Mas said...

kak anim..
mas suka agar2 lumut ni..sedappnya..
lama dah mas tak buat....ada lagi kan...nanti mas ambik tau..

izahdaut said...

kak aniiimmmmmmmmmmmm..
geram tengok agar2 neh...lawaaaanyaa warne ijauuu.. nak try buat jugak..ishh tapi takut tak jadi aaa..
kena buat agar2 jugak time panas neh..kan..bila masuk tekak..fuhh sejuuukkk jee.
ishh dah terliur dah ni bila tengok agar2 kak nim yg berkarisma neh..
hikhik

anymz said...

to hana
kahkahkah..mana ada cerai?..tu pakwe dia masih dok lam esbok masa tu..maceh hana atas bantuan hana baru agar2 ni menjadi..
tips yang hana bagi ialah..
telur tu jgn di kocak terlampau sgt,cuma kocak sedikit dan bila di masukan ke dlm periuk mendidih biarkan sebentar kemudian baru di kacau sama spt resepi kakwan ni..
terima kaseh hana..mmmmuaaaah..kiss2..

anymz said...

to nur ede
assalam kak ede..memang betul kak..musim panas ni memang elok simpan agar2 dlm esbok..nyaman je masuk lam tekak ni hah..rasa dia pulak manis2 buah gitu memang sesuai sgt lah..


to mas
ada lagi mas.memang akak simpan lam esbok buat basah anak tekak..anak2 kurang suka agar2 camni,kalo puding tu laju je diorang.tu pasal akak kena sediakan susu cair.jadi diorang makan dgn susu cair lah agar2 ni.

umi said...

baru la bole masuk comment box ni..
kak anim, cantik agar2 tu. panas2 gini rasa nak ngap je kat PC ni hehe..

ozzy said...

Assalam..

Kalau makan bulan puasa lagi sedap..tapi kalau buat bisness dibulan puasa ok juga ni

Nieza said...

kak anim saya suka lah agar-agar ni tapi sejuk beku kat sini tak teringat lak nk buat agar2 ni...btw cantik nengok colour agar2 ni kak.

fara dean said...

tgk pun dh boleh hilangkan dahaga..sejuk mata memandang..apatah lagi klau smpi ke tekak

Deliah's Deli said...

akak, dah berlumut resepi ni dlm draft, sy yg x bt2 kak...padahal kalu dibt mmg habis seloyang! :))


sy lagi suke tgk lompang yg akak bt 2 tingkat tu..cun abis!! sbnrnya acuan lompang kaler merah tu ada beberapa ketui je kak..sbb x cukup sy guna acuan agar2 bucu 5..erm, nk kata bintang bkn,cm bunga pun ada juga..itu yg jadi ala2 bentuk montblanc tu :))))

Lady of Leisure said...

dapnyerrrr... lepas buat terus masuk dalam fridge, nak makan nanti nikmatnya kan hehe

Ayu said...

Assalam kak anim, dolu2 mak kita selalu buat agar2 ni..tapi yg colour brown..suka sanagt yang atasnya tu sebab lemak2 manis..sekarang dah tak buat lagi..mungkin boleh cuba ni..tapi of cos kali ni kita yg buatlah..bila lagi nak belajar buat kan kak anim..hehe

Uncle Lee said...

Hi Anymz, this looks so good! Love the colour.
But never heard the name before.
Can I have 3 pieces? Ada iced coffee? Ha ha ha.
Have a nice day, Lee.

TopsyTurvyMum said...

cantik jer posing seketoi camtuu..calour pun cantik cam cendol:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz....
sedap ni kak makan sejuk2 kuar dari peti es tu.... nak pulak baru lepas mkn pedas... hehee....

anymz said...

to izahdaut
oh ijah.golek2 aku gelak...agar2 berkarisma..
wey,musim paneh ni elok buek lengkong jah..letak je lam esbok..bila lalu depan esbok tu ambik sepotong,lalu je ambik sepotong..dua tiga hari buat cenggitu lama2 habis lah...jgn badan ko jadi agar2 sudah lah ya..kekeke


to umi
sabar2 umi..kalau ngap agar2 takpe jgn ngap pc..patah gigi,ranap gusi.hehe

anymz said...

to ozzy
memang pun,makan masa musim panas mcm ni yg sedapnya...huuiihh..nak meniaga bulan posa tak larat akak doh..hehe


to nieza
kat sana memang tak sesuai menu ni nieza..maklum musim sejuk kan.?..tapi yg bestnya tak payah bekukan lam esbok kan?

anymz said...

to faradean
hehehe..agar2 kak wan ni sedang elok je..tak manis dan tak tawar rasanya..kira sedang elok utk menghilangkan dahaga.:)


to Dell
laaar..jgn berkulat dok lama2 dlm draft tu del..skang ni kalau nak buat sedang elok lah tu..


to lady
asek ulangalik ke fridge je skang ni..:)


to ayu
betul tu ayu.ekceli akak pun selalunya makan yg org buat je..kali ni baru nak menerai.ari tu buat yg gula merah tak brape nak menjadi...:)

anymz said...

to Uncle Lee
thnx uncle..it is called jelly.or lengkong..hehehe..nice of you to drop by here.u take care okay.will visit you later..

anymz said...

to TTM
tu la,..kesian pulak tgk dia dok satu2 kat situ..pakwe dia dok lam esbok masa ni..


to DiHa
betul tu diha..lepas makan pedas2 cekau agar2 ni seketul dua.hehe:)