Tuesday, 1 February 2011

Pancake sayuran @ Lempeng..

Cuaca hari ini masih lagi dgn suasana sejuk suam2 kuku..(isshh ayat apa tu yer)...
Perut lapar tapi malas nak buat sesuatu.Bila buka majalah2 lama tu terjumpa resepi sempoi ni..Resepi ambik dari majalah saji..sempoi sangat..
Pada akak bagi sesiapa yang ada anak yang takmo makan sayur elok di cadangkan buat penkek ni..meh tgk bahan2nya..murah dan mudah utk didapati..yang penting sesuai untuk minum petang.


pankek sayuran
by:anymz-mykitchen
bahan

250 gm mix vege@sayur campur
200gm tepung gandum
sedikit air
1 biji telur
1/2 kiub ikan bilis jika suka
sedikit minyak atau mentega

cara

semua bahan di kisar bersama
panaskan non stick pan dgn sedikit minyak
senduk pankek lebih kurang sesudu dan lebar2kan
masak hingga warna keperang2an.
dah siap angkat.sedap di makan macam tu aje.



rupa dia macam keledek goreng kan..

10 comments:

cikmanggis said...

idea yang sangat bagus ni untuk "tipu" anak anak agar makan sayur hehe

Mama Gee said...

ringkas & cepat ye buat ni.....boleh lah buat babti utuk anak2 yg kecik tu!

♥LOVE2COOK♥ said...

I like this dish...super yummy! :D

HaSue said...

memang bagus utk 'paksa' anak makan sayur kan kak..hehee..tp kat umah ni jrg2 buat pancake..heran tul.hee

hana said...

makcikkkk... pankek dua setengah keping! setengah lagik tak payah... takkan cukopkan tiga... bahaya! kekekeke

anymz said...

to cik manggis
hah ya betul tu kak cm..memang tipah tertipu le diorang.hehe

anymz said...

to mama gee
ha'ah..memang cepat.nak masak pun tak perlu guna minyak yg banyak.

anymz said...

to love
ermmm..makan waktu minum ptg memang yummy love

anymz said...

to hasue
akak ni walau anak dah besar tapi masih lg cerewet diorang tu bila tiba bab makan sayur nih..geram jek tgk..maka sayur memilih..pancake ni akak buat masa terdesak..sejuk kat luar tu, dah ini je bahan yg ada lam rumah..hehe

anymz said...

to hana
amboi ada setengah2 pulak ya..
yg setengah tu hak darwish lah gamaknya tu ya.hehe