Tuesday, 1 February 2011

Rojak tauhu

Selain dari lauk masak lada ala melaka tu,kita kena jugak sediakan sayur mayur nya kan?..kalau tidak tak lengkap hidangan kita tu..tak cukup zat dan tak cukup ummphh...
kali ni akak sediakan rojak tauhu..kalau buat cara ni gerenti licin..maklum anak2 walau dah besar tetap cerewet bila bab makan sayur nih..entah kenapa lah boleh jadi gaya gitu..kan?..
Resepi rojak ni akak main lebur2,campak2 macam tu je..hasil nya memang sedap..sape berani?..mau cuba?...meh kita tgk resepi


rojak tauhu

bahan2

1/2 batang timun-di potong mancis
1/2 biji sengkuang-di potong mancis
segenggam tauge-di celur sebentar dgn air panas mendidih.
2 keping tauhu

bahan kuah
3 cawan kacang tanah-di goreng tanpa minyak dan di tumbuk
3 cawan cili sos-anggaran saja.ikut suka lah ya nak byk mana
jika suka boleh tambah jugak cili kering kisar tapi akak tak letak
sedikit air panas
garam
gula

cara

kacang tanah yang sudah di tumbuk di gaul bersama cili sos,garam dan gula.
gaul sebati dan curahkan sedikit air panas jika perlu
rasakan dan gaul bersama sayur2an dan tauhu maka terciptalah rojak tauhu
boleh jugak di tambah dgn hirisan lada api jika mau pedas..
Mudahkan........

12 comments:

Mas said...

akak...nak sepinggan...eh..tak cukupp..nak 2 pinggan..he..he..

NoorMasri said...

sedapnya.....!

hana said...

kakkkkk.... bungkus spoloh!! nak round spoloh buah rumah nih! kang dah abes mintak lagik! lalalalalaaa

Kak Rose said...

terliur sungguh tengok rojak tuh. nak la sikit!!!!

Nieza said...

akak, saya nk jugak sepiring cukuplah tak leh mkn byk dh gemuk ni..ekekeke

Chik Mimi said...

Assalam kak ,sy poskan parcel tu hari isnin ye takut pulak lama2 kat pos off tu,

anymz said...

to mas
nah satu pinggan..akak buat sikiit jek(kes tamak haloba nih)..hehe

anymz said...

to noormasri
mana tau sedap?dah rasa?..muahahaa..jgn marah ya noor..nah upah dtg sini ambik satu sudu..hehe

anymz said...

to hana
haaiipp..apa lambat sangat bertandang ke rumah org ni..haiisshh..anak sape lah agaknya ni ya..sambil round tu sambil kutip limau sambik nyanyi2 lagu kong si kong ..kekeke

anymz said...

to kak rose
buat sambil lolap mato ya kak rose..hehe..sedap nih..da habis licin dah..

anymz said...

to nieza
eh!ini tak gemuk lah nieza...banyak sayur mayur ni..mana leh gemok..issh..misi sudah salah tafsir nih.hehe

anymz said...

to chik mimi
orait..orait..take ur time.jgn kelam kabut..nanti lama sgt piyok tu dok bertapa lam post opis tu kan?..hehe