Friday, 11 February 2011

Talam Ubi Keledek

Assalamualaikum semua...
Maaf ya akak belum sempat lagi nak balas komen2 dari adik2 dan rakan2 sekelian..
Ada beberapa perkara yang perlu akak harungi semalam..nanti bila ada masa akak story mory ya..terima kasih pada yg mendoakan kesihatan FIL akak..beliau masih lagi menuggu giliran untuk di bedah..
malam ni ada majlis di surau kat tempat akak.kueh ni untuk di jadikan buah tangan ke surau mlm ni..maklum anak2 kalau bab talam ni agak kurang sikit.kita kata lah sedap macam mana pun adalah seketul dua diorang jamah.itu pun mungkin sebab nak ambik hati maknya..hehe
Terjumpa kueh ni kat majalah saji dah lama..baru hari ni berkempatan membuatnya..senang dan sedap kueh ni..harum je masa mengukus tadi..harum bau lemak santan...tapi akak boleh rasa seketul je sebab akak masih dalam proses berpantang...pantang apa??....tungguuuu nanti akak bagi tau...sabau le izah oi......kekekeke


Talam Ubi Keledek
source majalah saji



bahan2 untuk lapisan bawah

300gm keledek merah - akak guna keledek biasa-rebus hingga empuk dan lecek
75 gm tepung beras
75 gm tepung ubi
150 gm santan - akak guna santan kotak + 150 gm air
250 gm gula pasir - akak guna 200 gm
1 sudu kecil garam
1/2 st esen vanila-akak tak letak
sedikit pewarna kuning

bahan2 untuk lapisan atas

100 gm tepung ubi
200 gm santan pekat + 200 gm air
2 sudu besar tepung beras
1 sudu kecil garam


cara

untuk lapisan bawah

Bancuh tepung beras dan tepung ubi dgn campuran santan hingga sebati.kemudian tapis.
Akak blend semua bahan termasuk keledek.
Kemudian masukan ke dalam periuk dan kacau di atas api sederhana hingga pekat.
Tuangkan ke dalam loyang.boleh juga gunakan acuan kecil hingga paras separuh sahaja dan kukus selama 7 min.
Jgn lupa sapu acuan dgn sedikit minyak dahulu

Untuk lapisan atas

Akak blend juga semua bahan dan masukan ke dalam periuk dan kacau atas api hingga pekat dan tuang ke atas adunan keledek tadi dan kukus semula selama 10 min.bila dah masak sejukan dulu baru di potong ataupun keluarkan dari acuan.


letak dlm bekas2 kecil begini mudah untuk di jadi kan sebagai buah tangan



ambik sorang seketul terus ngapppppp...



19 comments:

Ayu said...

Assalam kak anim, wah comel & cantik talam keledek akak ni.samalah macam kat rumah kita..kuih talam2 ni dia budak2 sebelah mata pun tak pandang..hehe

Deliah's Deli said...

akak..bestnyer keledek ni ada mcm2 warna..bestnyer talam akak tu sbb mkn 3,4 ketul x puas2..nak lagi..n lagi..n lagi..sgt cumil kejadiannyer kak..sy suker :)

K.Nor said...

seketul? mana cukup :)

ain (sweet thots) said...

alahai kak... pakkal keledek dh habis... kalau x harus ku menalam gak nih ;)

Mas said...

nak 4 ketoi..he..he..
nmpk sangat sedapp la kak...masuk list resepi ni...

harleena said...

ala kak anim, cam sedap ajer talam tu. semua bhn dah ada kat sini tapi tak de tepung ubi la pulak....
Camana check up kak anim, semua ok ke?

Yatie said...

Assalammualaikum K.Anim,
Kalau kuih2 mcm ni mmng kegemaranku...tak sabar nak buat ni..nak rasa dulu ya, tngk pun dah tau mmng sedap......mekaceh kak..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anym...
terima kasih kuih talam nya yer.. mmg sedapppp!! tp tulah.. mcm mkn dalam mimpi jer.. hehehe... lenkali nak rasa yg betul2 punya kat rumah kak anym boleh ker? hehehe....

semoga pembedahan FIL akak berjalan lancar.. adik sy baru je kena bedah sbb appendik awal bulan ni.. skrg tgh berpantang le tu.. hehe...

anymz said...

to ayu
betul tu ayu..cuba kalau kita bagi diorang kek cekelat ke,cheese kek ke,laju je diorang balun kan?.


to Deliah
muhahaaha...sedap del memang sedap kan..kan..?


to k.nor
hamboi nor ni..bagi seketul tak cukup ke?..habis tu dah buat satu adunan jek..tu seb baik akak bg sorang seketul kalau 1/2 ketul sorang lagi haruuuu...kihkihkih..

anymz said...

to ain
hehe..akak ni pun sebab jeles tgk diorang kejap2 menalam keledek.kejap2 mengapam keledek.kejap2 mendonut keledek..tension wo...


to mas
try lah mas sedap..jgn lupa sapu acuannya tu dgn myk dulu ya mas..tadi lupa nak letak.ni akak baru je edit semula..


to harleena
akak okay leena..alhamdulillah..

takde tpg ubi hantam aje lah dgn tpg jagung ke,janji tpg.hehe..

Hann said...

bila nampak cecomel gitu.. ni yang buat tak tahan nak menerai nih.. sedap ni kan?

Nieza said...

Assalam kak anim, tq yer antar kuih talam ni..sedapnya!..ni saya balas piring akak dgn roti jala jer..kuah durian tak leh nk kasi akak kat HPT tak leh mkb durian..ambik bau jer..kekeke btw semoga FIL akak sihat dan akak pun sihat take care yer:)

Nieza said...

Assalam kak anim, tq yer antar kuih talam ni..sedapnya!..ni saya balas piring akak dgn roti jala jer..kuah durian tak leh nk kasi akak kat HPT tak leh mkb durian..ambik bau jer..kekeke btw semoga FIL akak sihat dan akak pun sihat take care yer:)

inaku79 said...

Bagus kak...td baru terpikir2 nk buat apa dgn keledek yg ada kt rmh ni. boleh la try. tp nak kena cek dulu stok santan cukup tak. budak2 biase la kan...saya dulu masa kecik2 camtu jgk..asal kuih tradisional jer, tolak tepi. tp bila dah besor ni, pndai plak teringin kuih2 tradisional... hehehe....

btw, semoga dipermudahkan segala urusan keluarga akak. Amin.

hana said...

waduhhhh comey2 belaka!! kakkk... ko nk kek tak! klu nak meh bg kiter kuih tuh! cam biasa nisbah 1:2! wakakakakaa..

kakkkk.... biler masa peknen kok tetiba dah pantang beranak??? aiyooooo..... kekekekekee

mudah2an dipermudahkan segala urusann...

anymz said...

to yatie
ha'ah yatie kan antu talam kan?..kan..tgk talam je mesti nak buat ye yatie kan...tu tgk resepi je dah tau camne rasanya..kan..
cuba lah yatie..sedap..


to madiHa
meh..meh..DiHa..kita mamam sama2..nnt akak bg add..jgn lupa dtg tau..tapi talamnya sudah habis..yg tinggal keledek je tu..tapi takpe leh buat lagi.hehe


to hann
jgn lupa terai hann..sedap sgt..buat kecik2 camtu senang dan nampak cantik.

anymz said...

to nieza
huh..tedekut nya ko nieza..pe salahnya akak mamam kuah durian tu..ambik sikiiit je..huhuhu

FIL okay..insyaallah..thanx ya nieza


to inaku79
tu la pasal ina..tambahan akak ni ramai anak lelaki..bab kueh talam ni memamng kurang sikit..makan bukan tak makan tapi tak beria2..

cuba lah buat ina..sedap rasanya ni

anymz said...

to hana
nak..nak..akak nak hana..kali ni nisbah dah tuko..akak punya lebih..tak mau tolak ansur dgn hana lagi dah..selalu kena beralah.takmau..takmau..no..no..

isssh..haku tak peknen la..mau kiamat dunia wey org tgk org tua bawak perot memboyot..oh tidak!tidak dpt haku bayangkan..pantang makan je lah..tapi kek tak pantang.mai sini.

izahdaut said...

kak nim....sowi lambat ke sini..smlm dah tengok kejap tapi tak sempat nak tinggal komen..kak nim, rasanya sedap tul bila nampak kuih tu...nampak lembut je..kalau tuko labu boleh tak kak?saya nyer keledek dah habis..labu je tinggal lagi tu..boleh? boleh? boleh?

tau tau..kak nim pantang kan..pantang nampak?hahha