Friday, 18 February 2011

Gulai Ikan Sembilang Salai

Assalamualaikum semua
Sekejap je sudah Jumaat..as salam Jumaat pada sekelian yang hadhir pada hari ini..kalau ada yg hadhir esok kira ucapan dah lain lah ya..

Ikan sembilang ni sebenarnya lebihan ikan yg akak gulai masa adik2 balik time cuti CNY tu hari..akak skipkan 3 ekor lam freezer..saja je buat cenggitu.hari ni anak2 ada yg balik jadi dapat lah akak menggulai lauk ni hari ni dgn rebung muda..sedap ikan dan rebung.cadang nak gulai dgn belimbing buloh.buka plastik tgk belimbing dah boleh buat jus..huhu..apa taknya..dah sebulan dia dok lm esbok tu..tukang masak tak sedar..

Hari ni akak bagi resepi yang paling2 simple dan akak rasa bg anak2 yg tak pandai masak pun boleh tiru..sekali lagi akak ingatkan,org2 n.sembilan jikalau menggulai amat2 mementingkan rasa asam dan garam dan kepedasan dan kepekatan santan menjadi perkara utamanya...tang ni korang kena pandai djust..kalau tak tak dapek den nolong doh...huhu..sedih akak..




Ikan sembilang salai
by
anymz-mykitchen


bahan2

3 ekor ikan sembilang/3 keping ikan tenggiri-di bersihkan di lumur dgn garam dan kunyit dan kemudian di salai atas bara atau masukan sebentar ke dalam oven

segenggam cili api (boleh kurangkan kalau takmo pedas)-di kisar
sedikit kunyit hidup-di kisar bersama cili padi
1 paket rebung-di toskan airnya
4 cawan santan pekat + 1 cawan air


rebung tu muda ya akak2 sekelian..jgn marah hah..


cara

jerang santan bersama cili api dan rebung
kacau hingga mendidih
didihkan hingga keluar sedikit minyak
masukan ikan yang sudah siap di salai dan di kerat tiga.
gaul rata dan kacau perlahan agak2 dlm 5 min.
tutup api dan sedia untuk di hidangkan.


17 comments:

izahdaut said...

pangggggg..... baling mangkuk ngan belanga..magkuk kena pala ke kak nim?sowiii...nak gulai nak jugakkk nak jugakkk nak jugakkk 10x...nakkkk

kak nim pernah jumpa pembunuh bersiri kerna gulai lemak tak?jaga jaga ye...muahahahaha..gelak jahat**

kasihredha said...

akak tergelak2 baca komen izah kat atas tu...sampai nak komen pun tak jadi...hihihi

nakkkk...

Naz said...

Salam k nim..
Waaaaa.. Nape akak masak lauk tuuuu??? Tak baik tau masak tak bg kt sini sikit.. Paberet tuuu... Ni Naz anto mangkuk terbang pd k Anim. Isi laa dlm 4-5 ekor ikan tu. Kuah lebih sikit tau! Naz tunggu ni.. Anto balik mangkuk terbang Naz.

Cendana Kasih said...

pergh...tak tahan tengok rebung tu... saya dh start makan nasi sikit2, tp sehari sekali jer..itupun setengah senduk... tp gula still tak amik..

Ayu said...

kak, sedapnya gulai ikan ni..
kecurnya kita tengok..

Mas said...

perrhhh..sedappnya gulai sembilang tu...salai lak....
pengsan kejapp...he..he..

Lady of Leisure said...

huwaaa, keli yg disalai buat masak lemak sedap kan, lelebih lagi kalau keli tu ada rentung2 skit npahit2 dia tu masuk dalam kuah, pergh.. hehe

anymz said...

to izahdaut
opocot..aduuuuuh sakit palo den..apo ni zah..muhahaha...
tak kusangka ada pembunuh bersiri semata2 gulai lemak..takpe2 zah akak dah pasang bodyguard nih..upah dia lagi mahal dari masak lemak
..
siannnn ko zah..tunggu ko ngidam lah yo ,akak sanggup berkayuh dari ghombau ni ke ampang semata2 nak menganta gulai lomak ko nanti..
so rajin2lah calling akak bilo tibo maso nanti yo..huhuhu..

anymz said...

to kasihredha
tu la pasal kak..izah ni memang camni..bulan dio tak boto balik lah tu..kalo angin pus2 dio dtg bukan main sopan santun lg dio dtg..ni mesti hangin dtg bulan ni kak sbb tu dio jadi camni..kahkahkah...

meh kito nyorok kak,karang dio anta pembunuh bersiri tu,mati kito kak..
hehehe

anymz said...

to naz
zassssssss...dah terima belum gulai ikan sembilang ni naz?
aduuuuh,yang pi anto mangkuk wat pe?mangkuk dah terlungkup atas pale mat rempit jadi helmet ...huhu..

esok anto mangkuk lain pulak ya naz..hehe

anymz said...

to cendana kasih
eee..bestnya dah makan nasi..
akak belum dapat makan lagi..gulai ni akak ratah rebung tu je..meleleh2 air liur tgk anak dara akak makan tadi..sekso jiwa.huhu

anymz said...

to ayu
nah ayu akak anta ke spore..
sshhh..jgn bg tau izah ya..kang dia anta pembunuh bersiri ke spore pulak..dia dah naik antu tu..hehe

anymz said...

to mas
eh!mas..mas..(sambil jirus air sebaldi)
apesal ko pengsan lama sangat..bangun mas bangun..huhu

anymz said...

to lady
hari ni akak masak gulai ni agak pedas sikit..memang sedap giler..dah licin habis dah lady..nnt balik rumah mentua jgn lupa suruh masak ya lady..hehe

Nieza said...

assalam kak anim...lambat lak jet terbang ke sini...lauk pun dh abis kan...hmmmm jamu mata jerlah mlm2 ni...sedapnya menu akak ni sukala ikan sembilang tu.

hana said...

kakkkk.... buat apa tuh??? bela siput ker?? kekekekeke.... kene tuko `berukband` kepada `gorilaband`! kekekeke...

nak ikan semilanggggggggg... huH!

cek chun said...

silap time betul masuk blog nih. kecur ayaq lioq dah nengok gulai lomak nih.

salam kenal dari cek chun :)