Monday, 28 February 2011

Ikan Tenggiri masak lemak peria

Assalamualikum semua..
Oh!kakak2 dan adik2..sila jangan menyampah tengok entri hari ni..buat izahdaut nanti kita set pertemuan dan akan akak lambakkan segala menu pilihan masak lomak kesukaan ko.ya zah?.
Begitu jugak buat adik2 yg lain..jgn risau..insyaallah akan akak tunaikan..tunggulah blogger masak2 buat majlis makan2 ya..hehe(entah bila lah tu)
Entri ni sepatutnya akak post kan semalam.memandangkan semalam akak tak ada masa,lepas masak terus ke rumah adik ipar untuk menziarah PIL..sebab nak hantar lauk dan sedikit kueh.
Saja mau meringankan beban tuanrumah.maklum hujung minggu pasti ramai yg dtg menziarah kedua2nya..
Kali ni akak masak lauk masak lemak ni dalam kuali..


Ikan Tenggiri masak lemak peria
by anymz my kitchen

Bahan2

1 ekor ikan tenggiri size sederhana-di bersihkan,di cuci dgn garam dan asam jawa dan kerat ikut suka dan di lumur dgn sedikit garan dan serbuk kunyit.-ketepikan
25 ulas cili padi-ikut suka,jika tak suka pedas boleh kurangkan
sedikit kunyit hidup-tumbuk bersama cili padi
2 keping asam gelugur atau asam keping
rm 4(santan da naik harga) santan segar-anggaran 2 biji kelapa.-ketepikan 1 cawan
3 cawan air
3 sb air
3 biji peria-belah dan rendam dalam air bergaram
garam secukup rasa
2 ulas limau kasturi- di ambil airnya


cara

jerang kuali atas dapur
masukan ikan,cili padi dan asam keping dan kacau rata.masukan 3 sudu besar air.kacau
masukan santan dan air.kalau kurang kuning boleh tambah sedikit serbuk kunyit.
masukan garam.kacau selalu dan hati2 jgn pecah ikan
dah mendidih masukan peria dan rasakan garam..kalau kurang garam,boleh tambah.
kacau selalu supaya tidak pecah minyak
dah mendidih masukan 1 cawan santan yang sudah di ketepikan.kecilkan api dan biarkan ia merenih hingga keluar sedikit minyak.
Akhir sekali masukan air limau kasturi.tutup api dan sedia untuk di hidangkan..



meh makan

13 comments:

izahdaut said...

pewwwiingggg!! Allah..napa akak tak sambut mangkuk ayun saya tuh..dah jatuh kena tinge kak nim..bedarah tak kak nim? jaga2 ye lenkali kalau buat post yg lemak2 ni..
maklom la kes bunuh merata2 ada..seramkan klu bab bunuh membunuh nih..kt surat kabar,,kat tv..ishh...tak mau crite panjang..muehehehe..gelak langsuir jahat...hahahaha..mampos aku!!!

kak nimm...kak nim..oo kak nimmm..
banyak tu buat nya tu..sampai 2 biji nyior tu..daya ke nak makan tu..den ado niha..bagi jo sotongah piyuk..den bulih habiskan do..kikiki..

haii letih moropu kat blog lomak sano lomak sini neh..den balik dulu yo..janji doyan ngan lomak ni den simpan dalam otak den..ngahahahaa..

pss..ikan siakap sedap tak buat masak lomak.dlm peti es den tu siakap jo yang ado..tapi perio tak do do

Mas said...

akak....terliurnya mas nengok masak lemak tu...
memang tak tahan dugaan ngan masak lemak ni...
nasib baik mas pun masak masak lemak kuning pecah telur...sedapp oo...
maunya bertambah nasi nanti...he..he..anak2 mas pun suka masak lemak tau..dah mengikut mas..he..he..

kasihredha said...

kak anymz dah boleh makan nasi ke ni??
kalau tak boleh...biar akak ini yg makan...:D

Nieza said...

assalam kak Anim, FIL akak dh sihat ke? btw...sedapnya nengok masak lomak akak ni...saya suka ler lagi pedas lagi sedap...haha tapau semangkuk kak yer...hehe

Chik Mimi said...

wah kak gandingan peria ngan ikan best ni btw lamanya tak makan peria nak kena g menuntut ngan kakak buat peria sumbat nyum nyum nyum

Iza Akma said...

Assalam Kak Anim,
Mmmm...sedapnyer kak...saya suka lauk masak lemak cam ni...ada pulak peria tu...terliur saya...kalau msk lemak, lagi pekat lagi sedap kan kak Anim...teringat masak lemak mak kat kampung...

Yatie said...

Assalam K.Anim,
Kalau orng nogori msk lemak cili api mmng sedap..terliur je tngk...jadi teringin nak merasa masakan akak betul2 ni...bilalah agaknya dpt merasa ya kak....

K.Nor said...

salam kak.. tumpang makan :(

zarin said...

sedap nih kak anim
ikan tenggiri saya suka, masak lomak pun saya suka, peria laaaagilah saya suka...harus di buat ini jugak nanti :D

anymz said...

zah,ko baling mangkuk pastu ko ayun mesti la kena kat tinge aku ni..berdarah banyak ni wey..huhu..nanges sampai kuar airmata darah dah ni..sape nak pujuk2 nih?..
ko ni mmg sah2 bercita2 nak jadi pembunuh bersiri ya zah?..kecik2 dulu ko takde cita2 ek?..kesian laki ko zah.bini dia bercita2 nak jadi penjenayah..bagus gak tu kan?..belum pernah di buat org lagi.
pasni kan..sape2 yg ada restoran masak lomak tu meninggal dah sah2 lah si izahdaut punya keje..
wakakaka..

boleh..boleh..ikan siakap boleh wat masak lemak.

anymz said...

to mas
wah mas.eloklah kalau anak2 dh pandai makan gulai kuning ni.senang sikit keje kita kan?..tak mcm si izahdaut tu kan..dia kena masak kicap tiap2 hari sbb anak dia kecik lagik..
nyorok mas nyorok.
kang dia baling pinggan kat kita kang..kekeke


to kasihredha
boleh kak.dah boleh dah..makan sikit je.lauk kuning ni buat jamah je.yg lebihnya bawak gi umah PIL.jawapnya da habis..hehe


to nieza
belum sihat sepenuhnya nieza..dia tak boleh di operate atas faktor umur.kesian gak..lauk ni akak masakan utk diorang lah..nieza nak tapau?..boleh..tunggu esok lusa akak masakan lagi ya..hehe

anymz said...

to chik mimi
masak lomak peria camni boleh masak dgn udang gak mimi.kalau takde peria leh guna kambas..sedap gak..kalau guna peria atau kambas kena pastikan rasa gulai nya betul2 sbb peria boleh mengeluarkan rasa pahit sedikit jadi kena lebihkan garam.tu sebab kuah kena pekat.


to Iza Akma
betul tu akma..gulai lemak kena pekat2 dan sedikit pedas.kalau yodak tak perisa.tak sedap kan?.

anymz said...

to yatie
boleh yatie..boleh.insyaallah suatu hari nanti kalau abg keje JB akak ikut sekali..leh kita bertukar2 buah tangan..akak frozenkan masak lemak dari rumah..boleh gitu?.


to knor
meh nor..mari lah..tapi ni lauk semalam..hehe


to zarin
tak payah buat.meh dtg rumah akak..
kita pakat2 makan ramai2..zarin bawak sayur jek..hehe