Saturday, 12 February 2011

Bilis Dan Keledek Berlada

Assalamualaikum semua.
Lauk akak hari ini gara2 versi nak menghabiskan keledek..alhamdulillah tak membazir..lauk yang begini memang menjadi kesukaan anak2 dan sesuai untuk di bawa untuk berkelah dan boleh simpan stok ini utk bbrp hari..
Akak jumpa resepi ni dulu di majalah saji juga..dah byk tahun dah..cuba lah bagi yang belum ya.




Bilis Dan keledek Berlada

bahan2

1 biji keledek-di hiris halus,di goreng dan di toskan
1 cawan ikan bilis-di goreng dan di toskan
1/4 cawan cili kering-di kisar
1 labu bawang besar-di kisar
1 sb gula
2 keping asam gelugur
garam secukup rasa

cara

Panaskan minyak,tumis bawang dan cili kisar sehingga garing,masukan gula dan asam gelugur
Setelah sambal pekat,masukan keledek,ikan bilis dan kacau rata
Angkat dan hidangkan.

11 comments:

LinRosly said...

Assalamualaikum Anim...


Rasanya Tentu Sedap Lebih2 Lagi Kalau Makan Dg Nasi Panas...Insya Allah Kalau Free Nanti Kak Lin Nak Cuba...

Mas said...

kak animm...
ni peberet mas ngan hubby...
memang sedapppp...
nak sikitttt..

kasihredha said...

Kak Anymz yg...ah tak nak puji lah nanti kak anymz kombang pulak.

Bestnya...akak tak pernah guna keledek, biasonyo guno tempe...meti cubo nih...:)

Yatie said...

Assalammualaikum K.Anim,
Letak keledek lagi sedap ya...terasa manis2 keledek tu di gabungkan dngn ikan bilis....fuhhh sedap betullah..

ain (sweet thots) said...

menarik nih kak. ala... lambat sket akak masuk entry ni... keledek kita baru habis ;)

anymz said...

To LinRosLy
memang sedap lah sambal ni lin..hari ni masak lauk ni jer..mak pak tak makan nasi.hehe


to mas
memang sedap kan mas.nah dua sudu..keke..
akak buat sikit je tadi..da letak lam tupperware dah..utk stok besok pulak..

anymz said...

to kasihredha
cubo pulak kak..memang sedap..berlomak keledek tu + pulak dgn ikan bilis.raso ee kan..lemak manis dan masin ikan bilis..pergghh..mmg sedap.buek pulak masak lemak pucuk keledek...hehe..hari keledek sedunia lah nampaknya kan.


to yatie
cuba pulak yatie.selalu kita bersambal dgn ubi kentang je kan?..bila keledek dah berlebih cuba yatie buat sambal pulak..sedap yatie.


to ain
idea dtg tiba2 je ain..hehe..minta hampon lah ya..takpe lain kali boleh buat lagi kan.

Lady of Leisure said...

sedapnya kak, ni makan dengan roti pun best kan.. :)

zarin said...

wahhhh sedap ni kak! blm pernah mkn lg bilis ngan keledek mcm ni..slalu mkn ngan kentang je

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Awat malam ni asyik jumpa menu yang tak pernah tahu pun kewujudannya. Memang ketinggalan zaman betul le... muyskil..musykil..muyskil (sambil gelengkan kepala)

anymz said...

to lady
ha'ah lady makan dgn roti pun sodap..akak suka betul..dpt bau je..huhu


to zarin
tu la akak pun selalu gak buat dgn kentang.lauk yg mcm ni anak2 mmg tak pernah jemu.


to kak sam
hahaha..biasala tu sam..bila kita mula berblog ni kan..mcm2 versi menu ada..yg pelik2 lebih2 lagi lah..yg penting kita cuba..