Tuesday, 26 February 2013

Roti Goreng Rangup

Assalamualaikum semua

Sudah menjadi kebiasaan pulak mengapdet sebelah malam.
Rumah dan dapur akak masih lagi under renovation..Sebelah siang akak kena banyak mengemas dan memasak.Selepas waktu maghrib baru lah akak ada waktu untuk diri sendiri.

Akak simpan resepi roti goreng rangup ni sudah agak lama...Salin di buku conteng2 je masa tu..Jumpa di dapur Mas Duniaku...Bila akak selongkar laci dan terjumpa semula resepi ni terus akak buat sebagai hidangan minum petang kami...Mekaseh Sue (empunya resepi)..Mek Mukah yang sedang berehat panjang.Bila akak ke dapur nya maaak oooi..last apdet 2 bulan sudah..Sue wakeupppppppp..



Roti Goreng Rangup
by
anymz mykitchen
Sumber:Mas@Duniaku



Bahan :
  • 8 keping roti
  • Serikaya - Secukupnya
  • 2 cawan Tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sm Marjerin
  • 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nk bagi perasa tp nk bg kuih sdikit berkilat je)
  • Sedikit pewarna kuning
Cara :
  1. Di dalam bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg senang)warnakan kuning dan ketepikan.
  2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
  4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)
  5. Tips: Roti yg dipotong pd saiz kecil lebih menarik perhatian si manja anda.


Kalau ada si kecil boleh potong kecil2 lebih menarik gitu kata sue



15 comments:

Zata Ezzah Fawzi said...

cm sedap..heehe
btw, jemput la kite blog kite jgk..:)
http://vitamindelight.blogspot.com/

HaSue said...

ni akak goreng jd rangup ke x rangup nih? Cuba berterus teranglah..hahah... Mekasih kak,tercuba gak resepi x sberapa ni.. Lamo dah den x membuek eh..ahakss

HaSue said...
This comment has been removed by the author.
adda syuhada said...

sedapnya...lapar la plk tgk roti goreng nih..dah la ngah ujan...

Mori Said said...

salam aznim, mmg sedap nie... pernah makan bila jiran sebelah memberi... nak cuba jugak buat nie...hehehe

Roses_Leo09 aka Hanim said...

mmg hanim tengah cari resepi ni. tq tuan umah ..........

Ummi said...

Salam kanda Anim, roti ni xyah tunggu si kecik ada kat rumah, si tua2 pun suka wat minum petang or sarapan pagi...hehe

tun_telani said...

Salam kak animmmm.. ni laa resepi yg buat tun berkenalan ngan kak sue.. hihi... dh 2tahun rupanya. kejap je rasa..
terliur nengok ada gelas nescafe kt sblh tu. hihi

Ayu said...

Assalam kak anim..lama tak singgah sini...kak sihat ke tu?...roti rangup sedap ni kak..kita suka dalamnya letak inti yang pedas sikit..laju aje makan..hehe

Yati said...

Kak Anim pekabo? Yati kalau goreng roti camni, kurang garing. Mungkin kena minyak banyak kot, betul tak kak?

Engku Artini said...

mmm sedap!

zana fahmi said...

Assalam kak Anymz...eh akak ke? hehe..perasan muda kakpb ni.
Lama tak buat roti ni, malas nak buat sb bila ada kakpb sorang je yg melantak, mamat dua org tu tak minat sgt, geram betul la.

Subroto Ghosh said...

I love this recipe ! Reminds me of you making soap at home, Mom.
And it's fun to see photos of your house there and see
Dad in that comfy chair we sat in when we visited,
attempting to use the slow internet :)

I can't wait to hear how the soap turned out in terms
of using it. Does it smell different since it is made with
animal fat? Any other differences from vegetable-based soap?

Love you!

Umie Jazz said...
This comment has been removed by the author.
Umie Jazz said...

Assalamualikum..Salam kenal anymz aduyaiii sedapnya nampak roti ni mmg peberet saya sekeluarga.Jika ade kelapangan jemputlah keblog saya..http://secuitrasaumiejazz.blogspot.com/