Thursday, 7 February 2013

Sweet Sour Ikan Bawal Cermin

 Assalamualaikum semua

Selamat bertemu kembali kita di hari khamis ini.
Masak apa agak2nya ya..Takde idea?..Boleh aje masak ikan sweet sour/masam manis.

Yang benarnya akak sudah kekeringan idea.Tak tau apa yang mau di sembangkan di sini.Masih terasa janggal setelah bercuti sekian lama..
Apa yang dapat akak nyatakan kerinduan pd kenangan2 indah di tanah suci masih lagi terasa.Bukan akak tak mau bercerita di sini tapi akak tidak tahu bagaimana nak mula..
Okaylah mari kita tengok resepi yang akak katakan masih lagi simple dari dapur 'mykitchen'
..


Sweet Sour Ikan Bawal Cermin
by
anymz mykitchen

Bahan2

1 ekor  ikan bawal cermin/ikan bawal hitam pun boleh
10 tangkai cili kering
1 labu bawang besar size sederhana
5 ulas bawang putih
sedikit halia
1 cawan sos tomato
1 tin Nenas kiub-asingkan nenas dan airnya
1 tangkai daun ketumbar
1 labu bawang besar di hiris bulat
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Serbuk kunyit
Minyak
Cara

Bersihkan ikan
Lumur ikan dgn garam dan kunyit dan goreng hingga garing
Angkat ikan dan ketepikan
Tinggalkan lebihan minyak goreng ikan tadi dalam 1 cawan.
Cili kering di rebus hingga kembang
Kisar cili,bawang besar,bawang putih dan halia
Tumis cili hingga terbit minyak
Masukkan garam dan gula
Masukkan air nenas
Biarkan ia mendidih hingga agak pekat
Masukkan ikan dan tutup api
Akhir sekali tabur bawang dan daun ketumbar bila hendak di hidangkan


9 comments:

Gee® said...

Ermmm... sedap ni makan nasi panas.... compem bertambah2...

Acik Erna said...

cantik boto merah sos e nim..dah tontu sodap tu

Tina Othman said...

sedapnya kak anim, tergiur terliur tgk hehe

Ummi said...

Assalam kekandaku...amboiii kencangnya mengepos...xleh jadi nih...hehehhee, nak pos gak 1 entry sblm pindah...wakakkaa (*xdan dah kot...)

rahel said...

Mengancam banget ni Kak Anymz....sedap....

Sue @ Nenie said...

Salam Kak...Terguda tengok kuahnya yang melimpah-limpah macam ni...sedapppp

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

Amie said...

Mengancam selera betul ni kak Anim! Kuahnya tu buat terliurrrr....

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Hi Kak!!! Apa khabar di sana??? Wahhhhh terus lapar tengok ikan ss akak ni! Sos dia cukup menggoda!!! Makan ngan nasi panas2, fuh! :)