Friday, 27 April 2012

Kerabu Sotong Pucuk Paku

Assalamualaikum

Jumpa kita lagi di siaran berita malam (belum malam)...muahaha...Ini memang kes buhsan tahap gaban..Semakin hari semakin malas..Walau apa pun memasak memang tetap memasak..BW ke rumah kawan2 memang tetap di lakukan..Sunyi dunia ni di rasakan jika tak menjenguk ke dapur mek2 semua..Meriah tau rumah u alls..akak suka...
Hari ni masak cincai bohcai aje...sebab puan tanah kedaung kemaruk menonton TV siaran percuma dari Astro.maklum selama ni, cuma ambil channel2 pilihan saja sebab en suami melarang keras ambik yang macam2..Bukan apa hanya untuk sementara aje..Esok2 bila Ainul dah habis sekolah baru lah letak yg macam2 tu balik..Elllehhhhhh....nak sejuk kan hati hakak je lah tui..Menjelang beliau letak HBO ke,ABO ke hakak ni dah semakin tuo,takkan le dah tuo2 masih nak dok tercegat depan TV tu kan...?..kan?..haha
Okaylah meh kita nengok resepi kerabu sotong ni atau boleh jugak di katakan kerabu pucuk paku sbb sutun tu cuma ada 5 ekor je tadi....(ooppss..kantoi..kalau tak bg tau u all pun tak tau kan?)..hehe
Lagi satu nak bagi tau.jangan rendam pucuk paku dgn air panas lama2 sgt,kalau tidak wajiblah ia menjadi seperti sayur pucuk paku akak ni..lobammmmmm yo rupo ee....


 Kerabu Sotong ber Pucuk Paku
by
anymz mykitchen

Bahan2

1/2 kg sotong
2 ikat pucuk paku-ambil daunnya,cuci dan ketepikan
1 labu bawang besar-hiris halus
1 atau 2 kuntum bunga kantan-hiris halus
5 tangkai cili padi (jika suka)-hiris halus
6 ulas cili merah
1 inci belacan -di bakar
3 sudu besar kerisek
limau nipis secukupnya
garam
gula
Air secukupnya

Cara

Bersihkan sotong dan cuci.
Masakkan air hingga mendidih dan masukkan sotong dan perap selama 20 min
Angkat sotong,toskan dan ketepikan
Lebihan air mendidih tadi,lalukan aje airnya ke atas pucuk paku.ketepikan
Tumbuk cili merah bersama belacan
Sotong yang sudah di toskan di hiris halus jika suka.-akak hiris kasar
Masukkan sotong ke dalam mangkuk
Masukkan juga cili tumbuk,kerisek,cili padi,hirisan bawang besar dan bunga kantan
Gaul bersama hingga sebati.masukkan garam dan gula secukupnya
Perah air limau nipis.
Sedia untuk di hidangkan

Makan dengan nasi panas2..perghhhhhhhhhhh

14 comments:

Qasey Honey said...

belum penah rasa lg kerabu sotong mcm gini....nmpk myelerakan dan sedapppp...akan dicuba nti ni...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kerabu....kecur air liur.Kalau ratah ni sambil tengok TB,Tak kira la duduk ke berdirri ke..lagi sedap kan nim???

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Akak... nilah yang best.. simple dan rasanya dah tentu sedap!!!

Sotong tu ada 5 sha dah amik 4 halalkan sha ya kak muahzzzz

Amie said...

Malam Kak Anim sayangggg...
best nonton HBO ye Kak Anim, dulu Amie kemaruk siang malam masa mula2 pasang Astro, la ni nak tonton pun berita pukul 8 aje.
Sedap betul tu kak kerabu berbunga kantan, berkerisek...oohoooo ratah sepinggan boleh habis licin kak!

ibundo said...

apo koba nim. Lamo boto tak nyembang...

Queenie said...

Salam anymz....tumpang jenguk sini, boleh ker...

izahdaut said...

Kak anim.. Astro den lagi tak dooo... Sob sob... Resepi baru ni, tunggu balik kampung petik pucuk tepi dapor.. Ngeee

norlieharumaini said...

teringin nak rasa..

Uncle Lee said...

Hello Anymz, ini la makan lupa nama mak. Wow! I love this.
Kalau bachelor dapat jemput datang makan, habis cherita!
Have a fun weekend.
Lee.

zila 4ever said...

salam ziarah dan salam kenal kak anim..baru jumpa link blog akk kt dapur kak nur..alhaaiii resepi best2 semuanya ada kt sini...suka..:) sy follow akk yer..dan minta izin masukkn link akk dlm blog sy jgk..:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Kak Anim cayang!!!
rindu nyer!!! lama Hawa tak BW ...
kerabu sotong n pucuk paku mmg blm pernah mkn or buat.. kat sini mana lah nk dpt ulam2 kampung...mcm best plak...

TopsyTurvyMum said...

Salam Kak Anim..
Windu tawww!! haha..Lama jugak tak BW. Makin busy skang ni.
Citer mende best skang kak kat TV sana?*sambil kunyah kerabu sotong*

~~zana@pb~~ said...

Anymz.....apa nak kira tua ke muda, mkck akk tu dah pencen maaaakin ngadap tv.....iyelah...berdua je. Mkn pun simple2.
Kerabu mcm ni la yg sedap..

Diana @ Melley Mey said...

akak anim...
tgk kerabu sotong pucuk paku tu mmg terliur tgknya tau akak... terasa2 keenakan nya tu kat tekak nie... ada keharuman bunga kantan lg... Alahai!!! sedapnyaa tuu