Tuesday, 19 July 2011

Muffin Yogurt

Assalamualaikum semua

Alhamdulillah baru kini akak dapat post entri..
Adik akak masih menunggu keputusan dari pihak hospital..
InsyaAllah semoga semuanya berjalan dengan lancar..
Beliau menitipkan pesan dengan ucapan terima kaseh pada semua yang sudi mendoakan kesihatannya.Tempoh setahun yang di ramalkan oleh pihak Dr telah lama berlalu..

Akak juga ingin mengucapkan ribuan terima kaseh yang tidak terhingga buat teman2 di sini.Ada yang sudah mengenali diri akak dan ada yang hanya berjumpa di alam maya ni saja atau sesekali bertegur sapa di fb..Semoga doa kawan2 semua di aminkan oleh para malaikat dan di makbulkan olehNYA yang maha berkuasa.

Hari ni akak ada masa sikit untuk membaking.Mengenangkan yogurt yang bakal expired dua tiga hari ni,akak pun apa lagi terus je buat mapin ni buat bekal utk berbuka nanti.Resepi akak ambik dari ratu mapin Puan IjahDaut.
Alhamdulillah anak akak Zamir akan menyambung pelajaran dlm bidang mekanikal eng di UTHM pada bulan Sept ini nanti.Masa buat matrik tu hari zamir selalu minta akak mendoakan dia 'susah betul matrik ni mak,'katanya.
Akak takut terus bernazar andai zamir terpilih mak akan berpuasa selama 3 hari tanda kesyukuran akak pada Allah swt.Semoga semuanya akan berjalan dengan lancar...insyaAllah...




MUFFIN YOGURT
by
anymz mykitchen


sumber dan terjemahan: izahdaut

menghasilkan 10 biji muffin


120 gm tepung
70 gm gula kastor
1 tsp baking soda
1/4 tsp garam
150 gm plain yoghurt @ yogurt berperisa
1 biji telur
50 gm minyak sayuran
1 tsp vanilla essence

Filling pilihan mengikut selera masing2:
coklat chip, kismis, oreo, filling coklat, blueberry, strawberry




Caranya:


1. Panaskan oven ke 180C

2. Campurkan sebati semua bahan kering dalam mangkuk besar. Ketepikan.

3. Sebatikan pula semua bahan basah kecuali filling.

4. Tuangkan bahan basah ke dalam bahan kering. Kacau perlahan-lahan. Masukkan coklat chip atau pilihan masing2. Kacau perlahan sekadar bahan bersatu. Jangan overbeat nanti muffin keras.

5. Ceduk ke dalam muffin cup 1/2 ke 3/4 penuh. Bakar selama 20-25 minit bergantung pada oven masing2.



versi yang sudah di vogelkan.
Bangah kata kenapa mak buat sikit???
Sedaaaaaaaaap..

Nota: Jika mahu intikan muffin dengan filling kesukaan, cedukkan setengah adunan, masukkan filling dan tutup semula dengan adunan muffin 3/4 penuh cup. Muffin jenis ni , masa menggaulkan bahan2 tu pun, adunan dah menggebu sebab yogurt ngan soda tu bersatu. Jadi jangan terlebih gaul untuk mengekalkan kelembutan dan kegebuan muffin.


21 comments:

izahdaut said...

woohhh comelnya mapin. cepat2 je saya dtg bile nmpk gambo mapin. sedap ek kak anim. kak anim kna wat double sebab ramai ahli.

semoga 'akak kembor' saya tu tabah dan sabar apa pun keputusan doc. Allah lebih mngetahuiii

Cendana Kasih said...

assalamualaikum akak...amboi..bam bam nyer mapin tu..geram tengok..mai sebijik bleh??

Kak Sam said...

Pelik le homework yang ni selalu tertangguh. Bila nak siap pun tak tahu.

WHITEcrystal said...

sedapnya...lps ni bolehla try ni...

Amie said...

tahniah utk kak anim & anak, sbb dua2nya sudah saling 'jaya-menjayakan' di antara satu sama lain,
muffin tu nampak gebu dan menyelerakan!

Sheila Shafeareen said...

Salam kak
Cantik mapin akk x pecah pun atas nya...sy kalau buat mesti pecah atasnya cam gunung berapi...lama pulak x memapim ni...ada lg ke nak rasa 5 ketul....

Ummi said...

Assalam Anim...waah muffin eks, lama x buat...mintak sini 5 ketuii Anim..lapor, x masak hari ni...kita baru lepas berpeluh2..hahahhaha

tun_telani said...

comelnyer mapin kak anim! alhamdulillah, tahniah buat anak akak. hasben tun pon graduate mechanical engineering =)

inahar ali said...

kak anim cayang..nk mapin 3 ketui! eh br terbaca psl adik akak..moga dia pulih 100% ye..amin!!

LinRosly said...

Assalamualaikum Anim


Cantiknya Muffin Yogurt...Tentu Sedap Kan? Nak Rasa Sebiji...:)

HaSue said...

akak..meh tuko2 mapin..comel mapin kak nim..sama lak menu kite kn..hihi..cedap2

nor64 said...

muffin ni serupa tapi x sama ngan kek cawan bidadari kak tu...akak pun dah lama masuk list ni tak buat2 lagi...

Mas said...

nak ngendeng mapin kak anim lak...
baru jerk kenyang makan mapun sue tadi...

TopsyTurvyMum said...

Comel muffins akak:)
Tahniah utk Zamir dan semoga semuanya dipermudahkanNya, amin.

Nazrah said...

Jom tukar ngan mapin pisang kita...comel comel

Zaliedana said...

Kak nim,amboi mapin lak,TAHNIAH utk anak akak ya,Best kan anak2 dah besar panjang cam akak..Amboi kak,xaci toi,nak ajak izahdaut jer ke g umah akak,kami nih xnak ajak ke..

anymz said...

to izahdaut
aaaa macam?..comel kan?sendiri masuk bakul sendiri angkat lah kan?..

tu lah zah,akak ikut adunan yang dah izah buat tu..mesti lah tak cukup kan?..lenkali kena buat 3 adunan.kahkah


to cendanakasih

tak cukup ni norma..sendiri mau makan sendiri bikin lah nampaknya..lenkali kalau nak buat kena wat 3 adunan utk rakyat rumah ni.


to kak sam

aiikk?? awat jadi lagu tu?
senang je nak buatnya ni..cuba buat sekali lagi..


to whitecrystal

cuba buat nanti ya.jgn tak cuba pulak ya.


to amie

terimakasih amie.alhamdulillah penat lelah dia berbaloi.susah sgt kat matrik tu katanya.akhirnya terbalas jugak kan?kita ni doakan yang terbaik aje lah buat anak2.


to sheila

kdg2 tu pecah jugak sheila..tengok keadaan lah.tapi yg ini cair sedikit adunan nya..tu yg cantik elok je.

anymz said...

to ummi

tu lah belum sempat lagi nak ke rumah ummi untuk ucap tahniah..penat ya ummi..nah ambik lah seketul..tu pun kita bagi yg kita punya utk buat berbuka ptg nanti..huhu


to tun_telani

terimakasih tun
ooo asben tun pun grad mek eng ya.
best gak tu.boleh tanya2 nanti.:)


to inahar ali

terimakasih doc..semoga dia selamat selamanya..anak2 kecik2 lagi tu..


to LinRosLy

Belum tau sedap ke tidak lagi ni lin.dah berbuka kang baru tau.hehe

Anna Qawina said...

kak anim..ooo kak anim...ada lg ke mapin tuh?

Nieza said...

wahh gebusnya mapin akak tu...naik elok jer yer...tumpang mkn sini jer lah..hehe

Diana @ Melley Mey said...

muffin nie mmg sedap kan akak... suka kat muffin nie.. comel ler muffin yg akak buat tu... ;)