Saturday, 16 July 2011

Ikan Patin Masak Tempoyak

Assalamualaikum

Petang2 ni kita tayang lauk pulak ya..Teragak pulak nak berbuka dengan lauk pauk kampung hari ni.Akak dapat ikan patin ni dari jiran terdekat..

Kak Nim.....Ooooooo...Kak Nim...se ado ikan patin ni,akak nak tak?

...huiiihhh ko jiiiiiiii...mana boleh tak nak.bagai pucuk di cita ulam mendatang.. berdezup si uji sampai ke rumah akak sebaik akak kata mauuuuuuuu..
Apa lagi akak pun buatlah masak tempoyak ala2 Temerloh tu..
Masa masak tadi akak tak sukat jadi cuma letak bahan2 dan cara masak je di sini.
Tak ada bawang di sini..sebab mengikut gaya tradisi masak tempoyak yang asli tiada penggunaan bawang.Itu menurut kata mak IzahDaut...betul tak Jah???..oooooo lupa pulak Ijahdaut takde...kekekeke



Ikan Patin Masak Tempoyak
by
anymz mykitchen

Bahan

2 ekor ikan patin saiz sedang-di bersihkan dgn air limau dan garam
2 batang serai-di titik
25 tangkai cili padi di tumbuk lumat-tak tahan pedas kurangkan ya
2 senduk tempoyak
sedikit serbuk kunyit
2 tangkai daun kesum
1 tangkai bunga kantan-akak guna dua sbb kecik
Air-agak2 menenggelamkan ikan
garam
gula

Cara

Masukkan semua bahan ke dalam periuk kecuali ikan
Dah mendidih masukkan ikan dan rasa asam dan garamnya..
Sila tambah mana yang perlu ya.

9 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
tgk sedap ler ikan tu akak.. ikan darat ek? hehhehe..

ermm... diana teringin nak makan tempoyak.. tak perna lg makan.. alahai.. kolot betul ler diana nie.. :D. yer ler kan.. kat cnie susah nak dapat tempoyak.. kalau ada pun diana tak tau kot.. ( ker ada resipi nak buat tempoyak akak ) nampak sedap ler lauk2 yg dr tempoyak nie..

ijayuji said...

Salam kak anim! teringinnn nak makan tempoyak itu ini tp tak pernah makan tempoyak pastu ikan darat kita tak makan tekak kita ni ngada2 sikit kak yg darat2 tak mo nak yg laut2 jerr eh? tp udang sungai kita makan hihihi...

Mas said...

kak anim...ooooo..kak anim..
mas nak semangkuk ikan patin masak tempoyak tu....
kasi yeek.....he..he..

Nazrah said...

Kita baru jer balik makan ikan patin kat Temerloh....sedap ada tempoyak lagi tu..tempat tu memang popular...ramainya...

Acik Erna said...

anymz..ikan patin yang paling sodap akak raso maso zura bawak balik dari jerantut..memang osah sodap e..

Anna Qawina said...

kak anim...huhu..sodapnyooo..
dulu saya takmkn ikn patin, keli dan yg sewktu dgnnya..sejak 2 3 menjak je ni suka sbb hubby suka..lani dah jd lauk peberet..huhu..sluurrpp..hirup kuah tu..ohhh

abghani said...

kalau caro nogori 9 letak santan kasi lomak sikit.

Amie said...

selamat malam kak anim,
sedapnya patin masak tempoyak tu.... anak tengah amie memang suka sgt ikan patin, amie ada sikit lagi tempoyak.... ikan patin pulak takde, kena cari jugak ni....

noorsafone said...

NIM....Ooooo Nim...datang nk makan gulai tempoyak ni ha...untung ado jiran baik ya Nim...kalau boli maha tu...tak yah poei Temerloh nk pogi boli ikan patin.