Tuesday, 26 July 2011

Sambal Udang

Assalamualaikum semua

Sambal Udang
Resepi
by
anymz mykitchen

Salam sejahtera buat semua teman2 dan pengunjung mykitchen.
Hari ni akak hidangkan sambal udang yang sangat simple buat semua teman2..Macam2 versi resepi sambal yang kita jumpa kan?..Tak kisahlah jenis yang kering ke atau jenis yang berkuah ke, janji sambal..Tapi kalau di rumah akak ni anak2 cukup suka kalau buat sambal yang udangnya di goreng dahulu..Cukup pantang kalau diorang tengok udang sebesar gini maknya letak petai..marah benar diorang..'maaaak,petai ni buat ulam je sedap.'.hantam saja lah kan..kita tukang masak.ya tak?..
Akak simpan resepi ni buat anak2.kalau ada yg pekenan tu sila lah ambik.

Buat anak saudara akak Yana yang dengarnya sudah mula bukukan resepi2 yang ada dalam mykitchen nih..Thank you Yana..Lap you so much lah..Dok Muadzam tu jaga diri elok2 ya..Jangan fall in lap ngan student pulak ya..Pensyarah dgn anak murid cam sama tinggi je kita tengok.muhahaha..
Dah..usah dok melalut...

Bahan-bahan

1/2 kg Udang sederhana besar (cam dlm gambar)-gunting sedikit ekor dan kepala bersihkan
15 tangkai (lebih kurang) cil kering-rendam dgn air panas*
1 buku bawang besar (saiz kecil)*
3 ulas bawang putih)*
Bahan2 bertanda * di kisar halus
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
sedikit garam
sedikit gula
sedikit serbuk kunyit
minyak untuk menggoreng

Cara

Udang setelah di bersihkan di gaul dengan garam dan kunyit.
Panaskan minyak dan goreng udang sebentar.Jangan sampai garing.Cukup sekadar keluar air udang.Kemudian angkat.
Dengan menggunakan minyak yang sama (agak2 sesuai dgn jumlah udang) tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak
Masukkan sos tomato dan sos cili.
Masukkan garam dan gula
Gaul rata dan kecilkan api.
Renihkan sambal hingga sedikit kering
Bila dah sebati rasa, masukkan udang dan gaul rata.
Angkat dan hidangkan..


12 comments:

Amie said...

Kak Anim,
Amie belum sarapan lagi ni... tengok sambal udang ni, rasa sedaplah pulak kalau dapat makan dgn nasi lomak!

Zaliedana said...

Kak Nim,uish sedapnyer sambal akak,padahal baru jer wat sambal udang klmarin..Sy selalu cili kering xrendam air panas kak,terus rebus jer,smp lembut,pastu blend byk2 smpn esbok,cara org rajin lah katakan,hehe..

Mas said...

nak sepinggan sambal udang tu kak anim..
sedappnya tengokk...

dedetea said...

wahh udangnya menantang seleraku tuh,,,

ady said...

as-salam kak
sedap sambal udang ni makan dengan nasi lemak..

MamaFaMi said...

Kalau masak udang ni, jawabnya mama soranglah yang pulun. Hubby and son tak suka udang. Kalau goreng mee atau apa sahaja yang ada udang, diorang ketepikan. Nanti mamalah yang tukang pancing udang tu... hahaha... bahagianya hidup! Hehehe...

Nurul said...

Salam, Kak Anim...
Uiih, sedapppnya sambal udang tu... Tulaa, nurul der tengok kalau adik ipar nurul masak, dia goreng dulu udang tu.. sedappp plak bila udang tu digoreng dulu.... :)

Ayu said...

Assalam kak,
sambal udang cicah roti pun sedap ni kak..nyonyot2 udang dengan kulitnya manis rasa air udang tu..uih kecur pulak kita tengok..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam kak Nim...

dengar khabar ada tetamu jauh nk melawat akak yer... wahhhh.. seronoknya dpt jumpa ramai geng blogger ye kak.. one day.. sy plak jupe akak yer.. hehehe..

ni sambal udang mmg tak tolak kalau dihidang.. pasal uric acid tinggi tu kita tolak tepi jap.. boleh gitu? kekekeke...

Kak Nim... Yana tu pensyarah kat mana? Uniten ker?

ibundo said...

mintak lauk udang semangkuk...

Yatie said...

uwaaaa merah menyala sambal udang ni buat yatie laporlah..suka sngt udang masak mcm ni..asyik lapor je...kui3...

Diana @ Melley Mey said...

akaaak... sambal udang nie fav diana nie akak... x tahan tgk sambal udang tu tau... sedap3x!