Tuesday, 12 July 2011

Mini Piza Telur

Assalamualaikum semua

Masuk entri berceloteh sikit lebih kurang akak pun angkat kaki jalan.Nak kena hantar anak dara ke bank.Dia nak kena buat buku.Bekerja sementara aje,kecohnya mengalahkan orang yang sudah bekerja tetap..Takpelah kan.Dah nak masuk gaji 15hb ni.nak kena cepat.so akak chow dulu.
Seperti biasa resepi akak ambik dari Dapur Ibundo..Buat ni sebagai sarapan pagi tadi tak sempat nak keluarkan mix vege (sebenarnya terlupa)..Guna je apa yg ada depan mata.

Tapi akak punya tak leper cam kakPah.Cam Egg Banjo pun ada akak tengok..mmm tak kisahlah kan??..
.Kalau nak tengok kejadian sebenar sila lah bertandang ke dapur Kak Pah tu ya..Cantik-cantik kejadian piza ni di situ.KakPah!....'sorry yo se copy paste yo balik resepi akak ni.ni boto2 fast and simple..nanti se belanjo akak makan tempoyak'...hehe


Piza Mini Telur
by
anymz mykitchen




Bahan:
Roti Arab-akak guna roti bulat burger ready made
Butter
Telur
Ajishio black pepper
Mayonis
Sos cili
Mix vege

Cara:
Mula-mula roti arab dipotong bulat.


Tepinya jangan dibuang. Boleh cicah dengan sup atau kari.
Kemudian roti yang telah dipotong, disapu dengan sedikit butter dan biarkan sekejap di atas kuali leper dengan api kecil. Angkat dn ketepikan.

Masukkan acuan ke dalam kuali leper. Letak sedikit butter dan pec
ahkan sebiji telur. Kacau-kacau sedikit supaya kuning telur pecah. Letak sedikit serbuk lada hitam.

Taburkan mix veges di permukaan telur. Picitkan mayonis da
n sos cili. Biarkan sebentar.

Apabila tepi telur sudah mula mengeras, tanggalkan acuan.
Sapu permukaan roti tadi dengan sedikit mayonis dan letakkan telur yang sudah siap di atasnya.
Lakukan sehingga habis.
Letak mini piza telur yang telah siap di atas dulang pembakar. Tabur dengan mozarella cheese. Dan bakar ikut keadaan suhu oven masing-masing sebentar saja sehingga cheese
cair.


ni versi tak buang tepi.akak punya..meh makan

Nota:
Boleh juga gunakan roti sandwich. Tak guna roti dan nak makan macam itu saja pun sedap juga

21 comments:

Mas said...

tuan rumah tak de...
boleh makan piza ni banyak2...kikikiki

ijayuji said...

Salam kak! yeaaaaaaa...sama mcm kak mas!!! leh makan byk2 kikikiki...

quinnie said...

a'kum kak..salam kenal...masa tengok kak pah hantar resepi ni hari tu dah teringin nak buat...tapi tak terbuat2 jugak lagi....:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
yg nie ari tu diana pun tergoda tgk... tp lom buat2 gak lg.. hehehhe... wah akak dah buat dah yer... nampak sedap tu akak.. lg ler tergoda nie... nie x boleh jadi nie.. bila ler angin rajin nak sampai nie..:)

Yatie said...

nak rasa sikit..ada lagi ke.....

Ummi said...

Anim, mintak 2 ketuii...x makan lagi ni...nampak sedap jek tuu...

Anna Qawina said...

cer tunjuk yg akak dah gigit..hihi..ala2 beger ek kak?

Mamasya said...

k.Anim , ni sesuai utk sarapan anak2...ringkas tp menyenyagkan dg roti dan telur.

kaklong said...

pasti anak2 suko makan ni kak...

Mak Wardah said...

Best nye blog ni...LOL

cik cek said...

kak Nim...ado lagi ko....buleh la cek nak mintak sekoto...nampak sodap bebona tu...:)

tun_telani said...

wahh... nmpk sedap! time nk cepat blh la bekfes ni.. tun penah beli acuan nk wat telur bulat2 tu. tp bila masak telur melekat kt acuan =( nnti nk beli yg lain lah

ady said...

as-salam kak
sungguh menyelerakan mini piza telur tu..

ibundo said...

wahhhh... dah jadi nampak.
Apo lak salah e tinggi. Orang skang ni lai goma nak tinggi. Pakai kasut tumit tinggi, bonggol kek kopalo pun nak tinggi. dapek ghuti tinggi camni, konyang sampai tongahari...kihkih..
ghayo sok kok jumpo puziah kirim salam. duduk sekampung ngan dio kek sini pun dah lamo tak jumpo.

Deliah's Deli said...

nk gak..yg x buang tepinyer eh. :))

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Kak Anim...
suka ah pegi dapur kak pah..
suka buat bekpes cam gini biar kenyang sampai tgh hari..hehehe yum3x

anymz said...

to mas
mas,kalau ya pun mas,jgn habiskan..
ko mas,tinggalkan lah sikit utk si ika tu hah...
hehe


to ijayuji

pakat2 le makan tu ya..patut2 le sikit ya..jangan puan tanah tak merasa udah lah ya.huhu


to quinnie

salam kembali.itu lah menu kat rumah kakpah tu sedap2 belaka kan?.gambar pun cantik2.


to diana

cuba buat pulak diana.senang je nak membuatnya.akak buat pagi tadi dlm keadaan terkocoh2 pun sempat jugak anak2 buat b/fast sebelum ke sekolah.sedap nih.spt biasa lah kan.akak tambah cajun tapi lupa nak letak kat resepi tu.


to yatie

dah habis dah yatie.mek siam dgn mek subang yang makan..hehe

anymz said...

to ummi

hamboi ummi,gi kija tak alas perut tu dulu ek?..nah ambik seketui..takleh mkn telur byk2 nanti bila buang angin bau telur je kat opis tu..haha


to anna Qawina

yang ko nak tengok yg akak dah gigit buat apa ana..tak dan heh nak ambik gambo.baik ngap terus masuk lam perut..


to mamasya

betul tu sya.ringkas dan kenyang..cepat dan mudah.macam yg kakpah ckp fast and simple.


to kaklong

alaaa kaklong.tolur.anak mano yang tak suko makan?.hehe


to mak wardah

terima kaseh ya..sudi datang lagi ya


to cik cek

namo pun utk b/fast cek..dah lamo abih dah..cubo cik buek pulak.

anymz said...

to tun_telani

jgn tun..cuba dulu.akak dulu pun cenggitu jugak.telur melekat kat acuan.sebelum guna cuba tun sapu keliling acuan tu dgn butter dulu.pastu bila dah letak telur,cuba curahkan butter sikit2 supaya dia tak melekat..cuba lah tun


to ady

salam kembali ady,memang sedap.simple aje kan?


to Ibundo

wah puan punya resepi dah dtg..camno goman ee tu kak?hehe
eh!ese pun dah lamo tak jumpo maklang se tu kak..rayo sok jumpo se sampaikan lah yo

anymz said...

to deliah's deli

wah bagus tul ada yg suka tepi tu ya..hambik del.boleh cicah kopi o.


to mamahawa

itu lah hawa,akak pun suka pegi dapur kakpah tu.gambo dia cantik2 kan?..makcik tu mmg pandai ambik gambar.hehe

Nieza said...

sedapnya kak...comel jer nengoknya...byk menu akak yg best-best tertinggal ni...lately ni saya ni bz jer tak sempat nk bw...:)