Tuesday, 5 July 2011

Roti Donut

Assalamualaikum semua

Terlebih dahulu akak nak minta maaf banyak2 pada yang empunya resepi..
Resepi asal adalah donut tapi telah akak rotikan secara tidak sengaja.Harap2 tuan punya resepi jangan marah ya..Ini juga dapat menunjukkan yang resepi ini bukan saja sesuai untuk donut tetapi sesuai jugak untuk roti..
Terima kaseh pada yang empunya resepi kerana resepi ini telah menjadi pelbagai guna..

Ada kisah di sebalik kejadian ini sebenarnya

Kisah bermula pada jam 2 petang tadi.Sebaik saja selesai solat zuhor akak pun mula mengadun adunan donut yang akak ambik resepinya dari rumah IzahDaut.Semua kerja bibik melayu yang buat..Konon2 nak buat donut sebagai buah tangan ke rumah makcu akak.ada majlis bacaan yasin sempena birthday makcu yang ke berapa entah..Letak je semua bahan akak pun start enjin kereta terus anta Ainul ke kelas tambahan di sekolah.Lepas tu akak pun terus bersiap2 untuk ke rumah makcu..
Hampir jam 6 petang akak pun balik.Sebaik sampai di rumah,Ainul yang sudah balik dari sekolah pun bertanya.'mak nak buat apa dgn doh yg dalam BM tu?'....Allah....mak dah terlupa..akak tengok doh tu dah melimpah ruah.meleleh2..habis lantai BM tu di penuhi dgn doh yang amat2 lembik..Doh tu jadi lembik pun ada cerita di sebaliknya..Adeh ... panjang pulak story mlm ni..takpe lah ya..korang baca je lah ya..tak nak baca korang gi lah baca suratkhabar ke,tengok lah berita kat TV tu ke ya?..huhu

Doh tu jadi lembik sebab masa menyukat tu akak dah terlupa berapa cawan akak letak tepung..Izah tulis 5 cawan..tapi masa menyukat tu akak dok kira2..Eh! dah berapa cawan ek?..jadinya mungkin akak dah terletak 4 cawan tapi akak ingat 5 cawan..Pastu akak tambah lagi tepung ke dalam adunan doh donut ni tapi malangnya adunan masih lagi lembik..entah silap mana pulak yang akak terlupa tak tau lah..Akhirnya akak kata kat anak2 mak buat roti je lah ya..Ainul tanya balik 'Boleh ke mak'..mak nya menjawap..'Hantam saja lah'..kita yang buat dia..
Maka malam ini tadi kami pun beramai2 makan roti donut yang di cicah dengan milo,nescafe dan kopi o kaw..buatan Ainul..erkkkkkkkk...alhamdulillah konyang..

Terlupa pulak nak bg tau..akak akhirnya ke rumah makcu dgn tangan kosong sebab akak sudah terlupa yang doh donut tengah menguli masa akak melangkahkan kaki ke rumah makcu.

Sekian story orang yang asyik2 terlupa je hari ini.teringat kata ustaz..Lupa itu suatu anugerah jugak.bukan kita sengajakan..mungkin ada hikmah si sebaliknya..

Akak tak letak resepi di sini sebab takot yang empunya resepi salah faham..takot gak ni wey..satgi org saman akak jutaan rupiah mana nak cari?..
Tunjuk gambar je lah ya..esok2 bila keadaan dah reda akak mendonut semula..Kena buat cepat sebelum bulan ramadhan tiba..huhu


Roti Donut


Resepi boleh lihat di SINI ya..


sedap nih..
.

14 comments:

ijayuji said...

Salam malam kak anim cayang! kita bwkkan akak beskut mazola :D tp jgn makan byk2 nanti batuk :D kita td ni pun dah batuk2 hihhi... mintak roti 2 ketul nak buat bf esok, macehhh!!! gd nite!

K.Nor said...

^__________________________^

senyum jer ni tau k.nim.. gelak gak tp mulut maintain tutup rapat hihihii

sabo jer la kan k.nim .. usaha tangga kejayaan :)

Cheq Sue said...

dalam lupa pun jadik elok aje...walaupun donat jadi roti.. hantam sajalah kak anim...daripada buang sayang..

izahdaut said...

roti donut? saman je kak anim tu. ikiki..tapikan lupo den nak bagitau. memang den pun kena tambah tepung gak. kena kurang sket sukatan air tu la kak nim..

*tak mau cakap banyak. ai kan pndiam. wakakaa..kopi cap muor air tangan ainul... peeehh

noorsafone said...

asyik lopo yo la dak Anim ni,banyak bonar aktiviti yg nak dibuek..amik anak lah...anta anak la,,sampai lupo dh bancuh donat,,roti pun roti lah sodap yo kan...

Anna Qawina said...

ooo...ingat rsp baru kak nim dapat tadi..rupanya..hehe..hentam jela kak..janji leh mkan..hahaa

ibundo said...

hahaha.. tegolak den ni ha.
elok e ekau taruk kismis yo dalam doh tu. elok untuk oghang yang pelupo amek-amek.
kakpah ni kalau tongah monyukat memang kopantangan kok ado oghang yang monogur. ilang konsentrasi..

Yatie said...

klakorlah akak ni...suka suki je...tapi tak kisahlahkan, asalkan laku roti tu...yati pun kekadang mcm tu gak..ikut moodlah kiranya....

Naz said...

Tu la kak Nim...biarkan bibik BM tu buat kerja sorang2..hehehe..Bak sinilah bibik tu kat naz...Tp kretip la akak...janji tak membazir kan...Porut pun konyang..

Ida,Japan said...

akak....ok jer nmpk donut roti tuu...gebusss, alah ida pernah derhaka respi gak...kalau doh roti, ida wat donut sekali dr satu doh..malas nk buat byk2 kerja...lama dh tak meroti ni

Zaliedana said...

Kak Nim,xgelak pon,senyum2 simpul ajer,Tapi den baco sapai abih cito akak nih ha..Besalah kak,bab pelupa tuh,xleh nak kata kat org,nanti jadi kat kita lak,apa ponKira kretip lah tu kak,dari buang ajer..Pstt,insyaAllah kalo sy n hubby xshy2 kucen,kami smp lah telapak desa,9hb ni..Apa pon nanti st kompom lain ya kak nim...

Mas said...

kikikikiki...
mas gelak pelan2...
kak anim tak dengar kan...

alhamdudillah..
tak ke tong sampah adunan tu..
sedappp dimakan kan....

normal la tu kak anim..
kadang2 lupa...

TopsyTurvyMum said...

KAk Anim,
Penah gak jadi kat kiter,
Tapi lupa taruk yis..BOLEH??
Haha..lempeng jugak jadinyaa:D

Jadi roti pun nampak sedap..asal boleh makan jadilah dari terbuang dlm tong sampah kann?

cik cek said...

Salam kak NIm...

Harum semerbak dah bau roti sampai kesini...bekejo2 dtg nak amik roti ni...ada lagi ke kak Nim....dah habis ke....hu hu ....nampak gayonyo kono lah buek seniri....he he :)