Monday, 11 July 2011

Lemang Dan Rendang Untuk Orang Penang.

Assalamualikum

Selain dari mi kari nyonya semalam akak juga menjamu tetamu dari Penang tu dengan lemang dan rendang..Ala lemang tu akak beli je..Kat tempat akak ni memang ada satu tempat tu menjual lemang sepanjang tahun..Tempat terletak berdekatan dengan rumah ibu blogger Naz.Kadang2 diorang jual rendang sekali..tapi rendang daging ni akak buat sendiri la.

Rendang daging
by
anymykitchen

bahan2

1 1/2 kg daging - di potong dadu sebesar buah limau kasturi
6 biji kelapa atau kalau kita guna santan segar,kita perlukan
1 kg-11/2 santan segar
12 ulas bawang merah-di hiris
6 ulas bawang putih-di hiris
sedikit halia-di hiris dan di racik halus
6 batang serai-di hiris dan di racik halus
kalau suka boleh letak sedikit lengkuas tapi akak tak letak
3 sudu besar cili api yang telah di kisar
5 sudu besar dili kering yang telah di kisar
1 paket kecil rempah rendang/rempah kari daging
2 sudu besar serbuk kunyit atau
2 sudu besar kunyit hidup yang di kisar halus
garam secukup rasa

cara.

bersihkan daging.toskan
masukan daging dan bahan2 yang telah di hiris ke dalam kuali
masukan jugak rempah,cili api dan cili kering.
kecutkan daging atau jerang daging di dalam kuali di atas api hingga keluar semua air daging
masukan santan dan garam
kacau rata hingga santan mengeluarkan minyak
rasakan garam
kecilkan api dan rendang lah daging hingga minyak santan berbuih bagi menandakan yang minyak santan telah betul2 kering dan garing
dah siap dan sedia untuk di hidangkan

* Akak tidak menggunakan jintan2 di sini sebab di dalam rempah rendang tu telah tersedia semua bahan.Rempah rendang akak beli home made buatan jiran akak di sini.

Lemang ni walau pun di beli tapi rasa dia memang sedap dan berlemak


Makan lemang dengan rendang.
Rasa macam nak raya pulak.


14 comments:

ijayuji said...

Salam kak animmm!! sedapnyerrrr rendang daging! lama tak makan rendang ni kita bwk loyang besor nak suh isikan rendang daging tuuu kita tak de mangkuk tipin sib baik ya kak kalau tak byk nak mintak niii dgn lemang yg terbaring tu sekali haishh! buat org terkecur ajer lah akak niii! huh! mana nak carik lemang!! lemang segera adalah! huhuhu..

Mas said...

hmm..terliurnya tengok rendang daging tu...
menyelerakan betoi....
sape tu tetamu dari penang.....

Yatie said...

Assalamualaikum K.Nim,
sedapnya tngk rendang daging tu..mmng kena betullah makan dngn lemang tu..lama tak makan lemang..kena yg lembut dan berlemak tu mmng sedap betul....makan sampai tak hengat di buatnya...ekekeke..

Sheila Shafeareen said...

Salam kak slmt hari raya ehheh ehhh tebabas pulak kedepan heheh sdpnya lemang n rendang daging.......ye skrg ni x kira musim raya pun dah ada org jual lemang..di pasar tan pun ada jugak dah siap potong2...

Acik Erna said...

anim..ni yang teraso nak buek lomang ni..

CT Delima said...

As'salam kaka Anim

ingat akak buat sendiri lemang tu, baru nak mengendeng sebatang..hihi. memang sedap dah kenalah lemang dengan rendang tu kak. kalau ct ada dah habis ct makan lemang tu..hihihi

Diana @ Melley Mey said...

akak anim.... terliur plak nak makan lemang tau... uwaaa... kat cnie mmg kena tunggu time puasa n nak raya jer baru ada lemang... huhuhuu... makan ngan rendang plak tu... sedaaapnya... cam raya plak kan akak... :)

noorsafone said...

Anim...boli lomang kek mano tu...lomang kondong ko...macam rayo pulak kan..

cik cek said...

Osah cam hari mantai nak sambut rayo kan kak Nim...siap ado lomang ngan rendang sekali...sodap eh....:)

anymz said...

to ijayuji

tau dah bawak loyang besor tapi kosong.muhaha..mmg dasar betul la ika nih..meh sini akak isi dgn serdak rendang ya..takde lemang ko makan je lah serdak tu dgn roti..


to mas

aiikkk..sape lagi kalau bukan mak syifa dgn nana..ropa sikit lebih kurang cam anak mami tu..halus mulus je kulit dia..haha


to yatie

memang sedap yatie.tapi takleh makan banyak2.lemak tido je pulak nanti.tak jadi koje di buatnya.hehe

anymz said...

to sheila

selamat hari raya..hehe..tengok lemang teringat raya ya sheila..
skang ni merata2 org jual lemang.tak kira musim dah.


to acik erna

buek lah kak..buek lah kak..kalau akak buek gerenti se datang.nanti se buatkan kek2 utk minum ptg..huhu rindu nak makan lomang alang..


to ct delima

dah 10 tahun akak tak buat lemang ct..last sekali akak buat abg yg bakar..lemang tu jadi rentung gara2 abg tertidur..adeh..penat tul rasanya.sejak tu lemang langsung beli je tiap kali nak raya.


to diana

ooo susah ya nak cari lemang kat tempat diana?akak kira bertuah diana.org jual lemang dekat je dgn rumah akak..


to noorsafone

kek mano lai kak.kek kondong lah..dokek yo dgn rumah se kak..kek rumah omak Naz tu lai dokek..hehe


to cik cek

org negori ni kalau cek perasan,anak nak balik buat lemang,nak posa buat lemang,nak raya lebih lagi lah.

memang jadi cam satu budaya pulak lemang dan rendang wajib ada dlm menu kitorang setiap kali nak sambut hari gembira kan??

ibundo said...

ala ekau ni nim. ingatkan makar lomang. rupo e lomang instant hehe..
sodap ghondang tu. kok ado ghabu mo kugho lai sodap.

kasihredha said...

memang macam nak raya le kak..
best nya....mmmmm

Nieza said...

amboi kak anim lum raya dh hidang lemang rendang tu...ishhh terliur tau org jauh ni...kalau blk mesia time tak raya nanti nk kena pi umah akak la dapat mkn lemang sepanjang masa ada ni...hehe