Friday, 8 July 2011

Nasi Lobak Merah

Assalamualaikum semua

Sedang UpLoad gambar tiba2 mata ini di landa angin tiupan sepoi2 bahasa mengajak tuan punya mata melelapkan diri barang seminit dua..zzzzzzzzzzzzzzzzzz...
Eh!bangun balik.........
Akak masak nasi carrot lepas bertandang ke rumah mek Siam pagi tadi.Cuba buat dan simpan resepi untuk rujukan di masa akan datang..Anak2 agak protes sebab tak kena pada selera diorang.Hari ni diorang target maknya masak Nasi Ayam..(haissh..jemu dah ayam..ayam..ayam).Walau apa pun lauknya tetap ada ayam..Buat versi ayam merah.Anak2 target jugak maknya buat daging masak kurma..wei..korang ingat haku ini nak buat kenduri ke..lengkap pulak lauk kurma,ayam masak merah bagai..Okaylah mau lelapkan mata sekejap..


Nasi Lobak Merah
by
anymz mykitchen
Resepi Asal:Wana@Potret Kasih
Sumber:KZai
Sumber:Ika

Bahan2nya
  • 6 cawan beras bathmati….basuh dan toskan
  • 2 cawan carrot ( potong dadu kecil) – saya parut kasar-kasar.
  • 1/2 cawan susu cair
  • 8 cawan air – saya letak air rebusan isi dan tulang2 ayam
  • 1 kiub ayam knorr – saya guna 1 sudu besar stock ayam maggie dalam botol
  • 1 sudu kecil gula
  • garam

Bahan Tumis

  • 2 sudu besar rempah kurma – saya guna rempah beriani
  • 5 ulas bawang merah – mayang @ tumbuk kasar
  • 3 ulas bawang putih – mayang halus atau tumbuk kasar
  • 2 cm halia -mayang
  • 3 sudu besar minyak sapi - akak guna butter>>kita pun guna butter
  • 2 cm kulit kayu manis
  • 2 kuntum bungka lawang
  • 5 biji bunga cengkih
  • 2 biji buah pelaga
  • 1 tangkai daun ketumbar…..mayang
  • daun pandan……..simpulkan
Cara

1. Panaskan minyak sapi dalam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma/beriani. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, kiub ayam knorr dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, carrot dadu dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Hidangkan dengan ayam bakar, (Kita hidang dgn ayam kat bwh nun) dan salad sayur. Saya hidang dengan ayam bakar yogurt dan acar karot.

9 comments:

cik cek said...

He he....anak2 skrg ni tak taula ngape...suka sgt makan ayam kan kak nim...tak penah jemu pun...pelik...kalau masak lauk ikan...tecuit2 je makannya....
Nampak sedapla kak nim Nasi Carrot ni....

Deliah's Deli said...

slmt bradu kak..sy ambil sendiri apa2 yg ada kat dapur ni ya. :)

Mas said...

akak anim cayang.....
nak lunch sini la..
sedappnya tengok...

K.Nor said...

menu kita serupaaaaaaaaaaaa :)

ijayuji said...

Kak Anim!!! wakakakakaka...kelako baca dialog akak ngan ank2 akak yg protess tuu ahahaha... kalau kita kak senang jer jwb, nak, makan, tak nak sudah! ahahaha... tp dia makan jugak kan? kan? kalo lapo tahulah dia org nk makan nanti tuu :D kita ni pun baru bgn tido asal hari jumaat mata kita ni dah mula pedih sampai ke ari ahad huhuhu.. eh? kita suke ayam masak merah! :D

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak anymz..

sedapnyerr!!! baru semalam tgk kat dapur amie.. pagi tadi nampak kat dpur ika.. skrg ni kat umah akak pulak.. alololo.. takmo jemput saya mkn ke kak? hehe..

p/s: rasanya mcm leh teka sapa yg nak berkunjung ke umah akak tu.. org penang kan kan kan? ;-)

Yatie said...

anak2 protes ke kak...takpelah kak, sesekali nak manja2 tu....tu yg order macam2 dngn akak...esok2 masaklah lauk kurma tu....cianlah pulakkan...tngk set nasi carrot akak, buat perutku laparlah....arini masak mee jek...tak makan nasi konon2nya...ngeeeee...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah nampak sedap ler set nasi tu akak... nasi carrot tu memang sedap... diana pun suka makan... makan lg ngan ayam merah tu kan akak... mmg sedaaap

ibundo said...

umang ai.. belobak nasik ekau haghi ni nim. Ni dah dilando nasik lobak meghah ko apo ni.. sano sini kendughi nasi lobak.