Saturday, 16 July 2011

Donut Sira Sambal-Hasue Akak dah Buat

Assalamualaikum

Tergoda dengan donut sambal di rumah hasue dan setelah di goda oleh Hasue masa di fb akak pun terus jadi teringin nak menyambalkan donut hasil idea roti mayo yang di donutkan oleh Mas@Duniaku..mmm...tekak akak masih lagi selesa dengan donut manis yang sudah biasa kita makan tu..Namun untuk mencari kelainan dan bila terasa jemu makan manis2 donut sambal ini sangat sesuai..Rasa dia macam kita makan burger Malaysia tu lah cuma tak ada timun je..
Saranan akak ini suatu kelainan dalam resepi dan harus di cuba oleh semua orang..
Akak ikut Mas,donut akak guna resepi Roti mayo.
Ops..En Somi kata...kalau ikan buat sambal kering2 macam ni pun mesti sedap kan?..issshhhhh...


Donut Sira Sambal
by
anymz mykitchen
Source:Hasue
Resepi:Noorsha



Bahan² untuk sira
15 tangkai cili kering
5 biji bawang putih
1/4 cawan sos tomato
2-3sb gula pasir (kemanisan ikut suka ya)
1/2 labu bawang besar-hasue tambah
Garam secukup rasa- hasue tambah

10 -15 biji Donut yang telah digoreng

Cara2 untuk sira sambal:
1. Blend lada kering,bawang besar dan bawang putih dengan sedikit air dan tumis hingga garing.
2. Masukkan gula,garam dan sos tomato. Gula terpulang pada citarasa samada nak manis atau tak. kalau nak manis, boleh tambah lagi.
3. Kacau lagi hingga tumisan kering @ garing sekali lagi. Kecilkan api dan buang lebihan minyak yg terhasil semasa menumis tadi.
4.Dengan api yg paling kecil, kacaukan donat dengan sambal. teruskan kaedah kaup balik hingga sambal melekat pada kuih.
5. Matikan api n sedia dihidang.Selamat Mencuba :)

Sebaiknya selepas disira,terus jer angkat donut tu dan buh atas pinggan ye, kalau tak ia akan sedikit melekat kalau masih kat kuali selepas beberapa jam.

4 comments:

Kak Sam said...

Assalamualaikum kak..
Teringin nak siapkan hoework ni tapi tadi masa pi kedai baking tengok tepung high protein tu banyak sangat. Takut tak terabih nanti.
Pssstttt akak ada beln trpung lagi, kalau ada pos sikit kat kita.

noorsafone said...

Anim..macam teringin nk makan yg bersiro podeh ni...sodap tak..?

Diana @ Melley Mey said...

yg nie diana pun dah lama tergoda.. tp buatnya ntah bila.. heheheh.. rajin akak mendonut yer... tergoda lg diana tgk..

HaSue said...

kekeke...baru den nampak nih kak!kalo dah biasa yg manis..apo nak dikato..hehe.. mmg betul tu..nak ada kelainan bleh buat nih.. rasa pedas2 manis gak laa kite buat aritu..best jugak lyn sampai leh buat2 lupa diet jap.hee..