Sunday, 24 July 2011

Cempedak Goreng Crispy

Assalamualaikum

Mari kita pakat ramai2 makan cempedak goreng..

Rumah akak ni memang di kelilingi pokok buah cempedak yang isinya tebal2 tapi tahun ni lambat sangat dia berbuah baru nak bertunas kecik2 gitu..Buahnya sentiasa ada sepanjang tahun cuma bila negeri ni di landa musim panas yang terlampau baru2 ni pokok ni agak rosak sedikit.sekarang ni baru nak pulih..
Cempedak yang akak goreng ni hasil tanaman dan pemberian adik ipar akak yang tinggal di Seremban.Semalam anak bujang akak yang no dua tu bawak balik..
Terima Kasih buat biras yang makan sambil ingat2 kat birasnya di sini..Takut buah tu lembik terus akak goreng lepas sarapan tadi.
Sebelum2 ni memang akak goreng menggunakan tepung gandum dan beras bersama marjerin tapi main campak2 je tapi bila Zaliedana goreng mengikut resepi madiha terus akak copypaste je resepi tu buat rujukan anak2 di masa akan datang.Tapi resepi di bawah Diha tunjukkan cara untuk goreng pisang.Yang sebenarnya resepi ni boleh di gunakan untuk semua jenis gorengan seperti cempedak,pisang dsbnya..

Terima kasih buat Madiha dan Zaliedana...


Cempedak Goreng Crispy
by
anymz mykitchen

Bahan2 batter
400 ml air
220 gm tepong gandum
50 gm tepong beras
100 gm marjerin
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 ¼ sudu kecil garam



Cara

1. Masukkan bahan2 batter ke dalam jug blender ikut turutan di atas. Kisar sehingga batter sebati, rata & halus. Tuangkan batter ke dalam bekas yang sesuai.
2. Panaskan minyak secukupnya dengan api sederhana. Belah 2 setiap pisang lalu masukkan ke dalam batter. Bila minyak dah panas, masukkan hirisan pisang yang bersalut tepong ke dalam kuali berhati2 dengan menggunakan tangan. (jangan sampai terkena minyak pula yer).
3. Goreng pisang ke dua2 belah sehingga keemasan. Angkat & tos. Hidang di atas pinggan beralas paper towel & hidang bersama cili kicap.

13 comments:

kasihredha said...

bestnya rumah akak byk pokok cempedak.
Cempedak salah satu buah kegemaran akak....mmmm bestnya :)

anymz said...

to kasihredha

ooo akak suka ya.nanti bila dah berbuah lebat akak calling2 ya.boleh dtg dgn zarin sekali..:)

Naz said...

Wah Kak nim... Bestnye compodak goreng.. Nanti balik rayo, den nak datang rumah akak mkn compodak goreng.. Cam terbayang kemanisannya..gulp..

Cendana Kasih said...

akak, banyak cempedak ke? meh jual kat saya sebijik...hehehe.... dan saya ambik yang goreng tu dua tiga ketul yer...

Mas said...

bestnya kak pokok cempedak belakang rumah...
macam kat kg mas la....
nak sepinggan cempedak goreng tu kak..
bestnya makan sambil minum kopi o....

Kak Sam said...

Kak bila agak2nya cempedak akak boleh diambil erk. Hehehe kut2 boleh menjenguk akak masa tu

Deliah's Deli said...

harumnya bau..ada lagi kak? klu x de isi, biji rebus pun jdlah..sedapnya kak. :)

Amie said...

seronoknya ada pokok cempedak sendiri... kalau tiba musimnya, tentu wangi je keliling rumah... tupai pun banyak berkeliaran kan...

sedapnya dapat makan cempedak goreng, nak pula cuaca sejuk 2-3 hari begini..

dari dapur nasya said...

salam kak...lama betul xmkn cempedak goreng..ada musim ke la ni?? emmm sodapnya makan sambil minum air kopi pokat

Mieza said...

sedapnya kak cempedak goreng..smlm mieza grg pisang tanduk pun guna batter mcm ni..sedap!

cplud miera said...

waaaaaaaaaa,sdpnye. kt cni blom jumpe lg cempedak ;(

quinnie said...

kakanim..saya kelmarin pegi pasar malam beli cempedak goreng..dpt la sehinggit 3ketul..itupun makan satuje sebab teringin sgt2 nak makan...lepas tu...lemah satu badan...baru teringat tadi makan cempedak...adeehhh...makan seketul je..bukannya byk pun....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

terima kasih kak Anim.. sudi jugak mencuba resepi saya ni.. hehehee... resepi yg org lain mungkin akan pandang biasa2 jer kan.. kekeke.. tp takperla.. kita berkongsi ikhlas sebab kita rasa resepi ni sedap kita ckplah sedap.. yg penting berkongsi ilmu..

thanks ye kak sudi mencuba.. memang betul.. batter ni boleh saja digunakan utk goreng apa2 yg sesuai.. pisang, cempedak, sukun & lain2 lagi...