Wednesday, 6 July 2011

Maggi Goreng BerCajun

Assalamualikum semua

Alhamdulillah dapat juga akak bersiaran sebelum berakhirnya hari ini..malam pun malam lah janji kita dapat bersua jugak kan..
Agak kelam kabut hari yang akak lalui hari ini sebenarnya..Selepas sarapan en somi kata nak ambik MC..sebab kepala ada sedikit pusing..sudah di khabarkan suruh buat cermin mata baru tetapi ada banyak kedegilan berlaku di situ..padahnya kerap sakit kepala..yang susah siapa?..Akak jugak.Akhirnya apa yang akak rancangkan untuk hari ini tidak menjadi..

Malam tadi adik bagi tau abang akak masuk hospital..Lebih kurang jam 11 en somi mengajak akak menjenguk abang,haisshh..tak reti betul nak menziarah dengan tangan kosong ni tau..Apa lagi bergegas akak ke supermarket.cadang nak buat masak lomak untuk abang..dah siap pack2 semua makanan tiba2 P.A abang bagi tau beliau sudah dibenarkan keluar hospital dan berehat di rumah..Hadoi...agak mencabar juga di situ..
Sebelah petang anak2 bising mau makan mi goreng,lalu akak cadangkan buat maggi goreng je tapi bercajun sebab dah terpesona dgn mi mamak mas@Duniaku..
Meh tengok resepi yang simple je ni ya....seisi rumah terpesona dengan idea ini dan semua setuju mengatakan sedap gak ada cajun nih..
Resepi berpandukan apa yang ada dalam rumah je nih.kalau nak tambah2 ikut suka koranglah ya..


Maggi Goreng Bercajun
by
anymz mykitchen


bahan2

4 paket maggi-di rendam dengan air panas mendidih hingga kembang dan toskan=ketepikan
10 ekor udang size sedang-buang semua kulit
isi ayam-di potong kecil2
8 tangkai cili kering*
4 tangkai cili api-opt*
3 ulas bawang putih*
1/4 labu bawang besar*
semua bahan bertanda di kisar dengan sedikit air
sedikit daun ketumbar
sedikit kobis-di hiris halus
1 kiub pati ikan bilis
sedikit kicap manis
sedikit sos tomato
sedikit garam
1 sudu kecil rempah cajun
1 sudu kecil rempah kari
1 biji telur-di goreng scrambled-asingkan




cara

Panaskan minyak
Tumis bahan2 yang di kisar sehingga wangi
Masukkan isi ayam dan udang
Kacau sehingga masak
Masukkan bahan2 seperti kiub ikan bilis,sos dan kicap,rempah kari dan garam.
Kacau hingga sebati dan masukkan kobis.
Kacau lagi dan masukkan rempah cajun dan maggi mi yang sudah di celur
Kacau hingga masak
Angkat dan taburkan daun ketumbar yang di hiris dan telur srambled

16 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam kak selamat mlm sdp tu meggi grg becagun... maggi ni masak jenis ape sekali pun sdp x kira le buat sup bekuah atau di grg.....mlm2 negok dah lapar balik jd nya ni..nak pulak ade telur mata tu....

Yati said...

Rempah cajun? Yati tak pernah dengar, Kak Anim. Nampak sangat tak pandai memasak. Huhu...
Tapi maggi goreng tu nampak sedap! :)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sedaaapnyaaa ada cajun gitu lg... memang best makan maggi yg akak buat tu... menyelerakan..

Kak Sam said...

Simple tapi sedap kan kak?

Deliah's Deli said...

mee maggi cepat dimasak,sedap dimakan! :)) mana blh lupa punya :)

K.Nor said...

cajun.. cajun.. letak dlm apa2 pun mmg sedap :)

~~zAnAfAhMi~~ said...

Anymz...apa kebenda caju tu? first time dgr, tunjuk la rupanya.

cik cek said...

Kak Nim....

Puas gak cari rempah cajun tu...tak jumpa la ...cek cari kat JJ aritu tak de pun ....kat mana nak beli ek...he he dah la jakun tak tau rempah cajun tu....senyum2 kak nim....he he sian kita ni....:)

Naz said...

Kak Nim..ooo..kak..
Semuanya nak buh cajun nampaknya ni..
Kak, Naz dah try rempah cajun ni ari tu..tp cam tak berapa kena dgn tekak Naz lak.. Tp hubby Naz cakap ok jer.. Dia bedal jer masakan Naz tu. Nak kena cuba lagi nampaknya.. Kalau tak kena jugak, nampaknya kena sedekah ler rempak tu kat akak..hehehe..

Nieza said...

wahh sedapnya memlm ni tgk maggie akak ni terus lapar tau sekrng juga rasa nk pi msk maggie...hehe

HaSue said...

Kak nimm..datang menerjah pepagi buto nih..
sian cik abg kak nim tu..semoga kedegilan bertukar serta merta agar tidak sakit kepala beliau lagi lepas ni..

amboii..mmg mabuk cajuk laa skrg ni yer..meh nak rasa semangkuk.tolong buatkan pliss

ady said...

as-salam kak
sedapnye maggie goreng bercajun...npk menyelerakan maggie goreng tu...

TopsyTurvyMum said...

Wahh..macam berjanji plak kita semalam buat maggi goreng ye kak anim..
cuma kita punya takde cajun je la...abih stock..

Hanim said...

k.anim...cajun banyak ek hehehe saya suko maggie....lupe plak nak beli maggi :)

Mas said...

tahu sedappp...
mas pun goreng maggi letak cajun 2 hari lepas...
sedapppp...

Juwita Jamaludin said...

kak anim akak pun sama ye demam cajun gak.. hihihihhi.. sedap makan maggie gini ni menu yang cepat dan sedap