Monday, 4 July 2011

Roti Mayonis

Assalamualikum semua

Ada yang berpuasa sunat bulan syaaban ya?..Selamat Berpuasa ya..InsyaAllah semoga kita di temukan dengan ramadhan yang bakal menjelang tidak lama lagi..Tak sabar pulak rasanya nak menyambut ramadhan tahun ni..
Malam2 ni akak jamu semua orang dengan roti mayo yang akak ambik resepinya dari rumah Yani..ada jugak akak tengok di rumah Mas@Duniaku dan Anna Qawina.
Pada akak roti ini sangat sesuai di buat untuk sarapan pagi makan dgn sambal sardin atau di sapu dgn jem atau sri kaya..sedap ni..
Akak buat roti ni petang tadi.makan cicah kopi je.Akak makan cicah nescafe..sedap betul.Tadi masa snap gambar terlupa nak tunjuk isi dalam roti ni yang bagaikan kapas rupanya..lembut dan halus teksturnya,,cuba lah tak rugi mencuba..
Abaikan permukaan roti yang agak herot..Akak sebenarnya tak tunggu pun roti ni naik 2 kali ganda..malas betul nak tunggu ni tau.Agak2 dah naik sikit terus akak masukkan je dalam oven.
Kira okaylah rupanya tu kan?..Terima Kaseh Yani atas resepi nya ini..



Roti Mayonis
by
anymz mykitchen

bahan-bahan
  • 300g tepung roti
  • 110g air
  • 50g water roux
  • 50g mayonis
  • 45g gula
  • 45g marjerin/butter
  • 1 sudu kecil yis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar susu tepung



Cara-cara:-
  1. Masuk semua bahan-bahan ke dalam breadmaker. Pilih setting doh dan ON.
  2. Keluarkan doh... tumbuk2 utk keluarkan angin.
  3. Bahagikan doh kepada bentuk-bentuk kecik
  4. Biar naik 2 kali ganda sebelum dibakar
  5. Bakar dgn suhu 180 degree selama 12-15 minit

22 comments:

Deliah's Deli said...

cicah kopi smbil mkn2 kat luar tgk bintang bulan..borak2..pergghh! :)))

anymz said...

to deliah's deli

hehehe..jauh tul pandangan mu itu del..tengok bulan bintang tapi tak keluar2 yang keluar hujan..hehe

Cheq Sue said...

roti benggali kita lom abes lagi...kalu tak dah buleh try roti mayonis ni pulak

izahdaut said...

kaknim.. roti yang sedap memang herot herot rupanya kak nim... mesti kak nim makan sesambil melihat kebun tepi rumah dan kedengaran ayam2 kak nim berketak tu kan..hehe..

anymz said...

to cheq sue

nanti bila roti benggali dah habis cuba buat roti mayo ni pulak..very the soft tau..hehe

anymz said...

to izahdaut

hamboi mentang2 dah sampai sini siap leh bayangkan bagaimana dan di mana ya..jah tu ada ayam dok bertelur kat rak kasut depan tu jah..sape nak tangkap tu..geram tau tgk abg ni..suka betul dia melayan ayam2 nih.sekso den.

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum kak...terasa lama tak singgah rumh akak ni..

wahh..hari ni ada roti...sedapnyer..

ijayuji said...

Salam kak anim! walah walah kakakku yg sorang niiiii, mmg tak reti duk diam adaaaaaa jer menu yg best2 kuar! kita malam2 gini tgh lapo cmpur ngantuk tp percayalah! akn membongkang dulu wakakaka... nite2 kak :-)

Nieza said...

wahh kat sini pun ada gak roti mayonis ni...nieza baru jer buat tadi kak...memang best..gebus jer..nantila masuk n3. tapi roti yg kak anim buat ni lagi lawa ni.. nieza buat tak mau jadi bolat mcm ni la..

kasihredha said...

kak...macamana rupa paras breadmaker tu ye.
Brand apa kak...kalau ada benda ni sure senang kan kak.
Harga nya kira2 berapa RM ye...
berminat unk beli ni kak :))

ibundo said...

nim, limo kotul yo nim? mano cukup. tuk kakpah mano..

Mas said...

kak anim...
nape tak tanya ijah...apa jadi kat belakang rumah akak.....huh....sambil jelir lidah kat ijah...

tunggu kau..nanti2 aku pun sampai gak kat rumah kak anim tau...
muahaha..tak abiss lagi jeles kat ijah...

kak anim..bestkan roti ni...
lembutt jerk...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak anim cayang...
wah akak dah buat roti mayo ler... nak seketul akak...ermm.. pasti dah abis kan akak.. ;)sedapnyaa makan pepagi nie...

Anna Qawina said...

kak Anim..pesal saya lom ada komen kat sini? ke saya mmg lom komen? yela..smlm saya komen kat fb kan..hahah...cicah kopi o terangkat kan kak..

*sekeh Izah daut tu* tak habis2...

anymz said...

to rabiatun

hehehe..mmg kalau boleh nak singgah setiap hari kan?..

anymz said...

to ijayuji

mana de ika..(sambil tunduk2 malu main ujung baju)..ika tuuuu (sambil muncung mulut) lagi byk menu best2..gambo cantik2 pulak tu..jeles tau tgk gambo cantik2 nih..huhu

anymz said...

to nieza

pada akak antara roti yg terbaik setakat ni kan?..rasa nak buat lagi..makan cicah kopi o panas sedap betul semalam..lain kali kalau nak buat nak letak inti pulak..:)

anymz said...

to kasihredha

komen akak yang ni sudah akak balas di fb..nanti akak jgn lupa check di fb yo?.

anymz said...

to ibundo

tuk kakpah kono buek sendiri..ibuk2 buek lai sodap..co kakpah buek pehtu ajak sey makan..sey leh bawak kupi sekali..kito minum samo2 sambil2 ngadap rumah baru siap dopan mah akak tu..haha

anymz said...

to mas

ya tak ya kan mas?..
eh!mas.kalo rumah mas kat giant tu dah dekat na dgn rumah akak tau..tunggu jalan baru tu siap..masa tu kita leh main tepuk amai2 tiap2 hari tau..haha
ya lah mas,sedap roti ni.dah terpikat betul dgn resepi yg ini.

anymz said...

to diana

wualaikummussallam
akak suka betul dgn resepi roti mayo ni..senang nak buat dan gebu sanga2..nanti jgn lupa buat tau diana.

anymz said...

to anan qawina

ya la ana..semalam ana dok sembang sakan kat fb..tu lah kan dah terkonpius dah..hehe
akak rasa roti ni mmg sedap sgt..sebenarnya senang sgt nak buat pun ya jugak kan ana?.hehe