Friday, 22 July 2011

Nasi Kari Ayam

Assalamualaikum semua

Okay malam ni tak dapat nak bersembang lama-lama..Nak buat BW kejap lagi..Sila jamu mata dengan nasi kari ayam ni.
Resepi akak ambik dari rumah Ibundo.Sangat sedap tambahan lagi akak buat jugak kuah kari ayam sebagai makanan tambahan untuk lauk berkuah.Maaf pic kurang sesuai dan tidak menarik..Baru dua kali snap bateri pulak kong.malas nak tunggu dan ambik sekali lagi..tukang snap pic sudah lapar,baru balik sekolah..apatah lagi bau nasi tu sudah menusuk2 hidung..(adeh ini betul ni,bukan alasan)...kuikuikui....



Nasi Kari Ayam
by
anymz mykitchen
Source:Ibundo


Bahan:

3 cawan beras basmathi
1/2 ekor ayam ataupun lebih dipotong biasa
4 sudu besar butter atau majerin
8 cawan santan dari sebiji kelapa
3 sudu besar rempah kari
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris panjang
rempah tumis empat sekawan
1 cube stok ayam kalau suka
sedikit daun ketumbar

cara:
Beras basmathi dibersihkan dan di tos kering airnya. Ketepikan.
Panaskan butter/majerin dalam periuk. Masukkan bawang merah, bawang putih, rempah empat sekawan, dan halia. Tumis sehingga naik bau. Masukkan rempah kari. Tumis sehingga rempah kari masak. Masukkan ayam. Kecilkan api dan biarkan air ayam keluar. Apabila air ayam kering, masukkan santan, garam, stok ayam dan daun ketumbar. Masak sehingga ayam lembut dan masak. Padamkan api.

Kemudian curahkan kesemua bahan yang dimasak tadi ke dalam penapis. Ambil kuahnya dan masukkan ke dalam beras di rice cooker. Pastikan kuah itu cukup untuk menanak nasi sebanyak 3 cawan beras itu. Kita dah biasa masak nasi dan tentu tahu berapa banyak air yang nak digunakan. Tapi untuk nasi ini, sila lebihkan sedikit airnya daripada ukuran biasa. Kalau kuah tak cukup, tambah sikit dengan air. Kalau kuah terlebih, jangan habiskan. Boleh buat kuah untuk makan nasi nanti.

Apabila nasi sudah 3/4 masak, masukkan ayam dan segala macam tok nenek yang ada bersama ayam itu ke dalam periuk nasi. Gaul dan tanak nasi hingga masak.

Nasi ini boleh dimakan dengan lebihan kuah kari, sayur salad sempoi dan sambal belacan.

13 comments:

Amie said...

Assalam Kak Anim,
ada nampak resepi ni di dapur Diana ari tu.... macam sedap je... harus dicuba ni!

HaSue said...

Kak Nimmm..nasi kari nih sama cam resipi suami sy kak..tp x bersukatan laa..main buh ikut suka n byk mana berasnya..pastu cara2 pun lbh kurang jer..biasa buat kalo ada jamuan kawan2 makan..sedap ni mkn ngan menu apa2 pun. lagi2 utk penggemar kari kan kak nim kannn.. dier ala2 nasi beriani tp versi kari.hihi... dah ada sukatan gini sng laa nak rujuk.. mintak sepinggan!

tun_telani said...

menyalin resepi dgn tekunnyer.. nnti blk kg nk masak nii.. hihi

Zaliedana said...

Uissh mcm2 jenis nasi dah klq,1pon xwat lagi,yg ketumbar pon xwat lagi,Nmpk sedap kaknim,ada rasa cam nasi ayam goreng juga ek..

quinnie said...

wah kakanim pun dah selamat buat nasi kari ayam ni...selera je tengok...:)

Kak Sam said...

macam best. Nanti nak buat jugak le.

Anna Qawina said...

kak nim..nak nasik kak..hihi..

mana2 ada je Mek HaSue nih..siap buat novel ke hape..kihkih

Juwita Jamaludin said...

salam kak anim.. sedapkan nasi ni ita pun pernah cuba.. suka dengan rasnya.. macam nak buat lag je... lawa nasi akak tu nampak warnanya..:) berselera nak makan

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
dah buat dah yer akak... sedapkan akak... wah makan ngan kuah kari mmg bertmbh ler sedapnya kan akak

ibundo said...

Nim, mintak sopinggan! haha..

Deliah's Deli said...

kak,ada nasi lagi,nak minta tambah sepinggan.:))))

Mas said...

boleh try nanti nasi ni...
sedapp la nengoknya...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Kak Anim...
hehehe kite pun dah msk nasi kari nih lps tgk kat rumah Diana..hehehe terlupa plak blm sempat nk edit pun..hehehe best kan3x.. hawa buat kari ayam tuh lebih sikit ..yum3x