Tuesday, 25 January 2011

Masak Lemak Cili Padi Ikan Kurau masin Bernenas

Waaalllaaa..hari ini sedap betul makan nasi..buat kawan2 dan adik2 yang singgah sini cuma boleh ambik bau je lah ya..oleh kerana tuan rumah tak boleh makan ikan masin maka hanya 2 ketul yang tertera dalam gambar ni je lah yang ada ya.kalau mau nenas tu pun boleh ambik..tak apa.tuan rumah pun tak makan nenas...hehe..jadi .....
'apo pasal ko masak kalau semuo ko tak boleh makan?'...isshhh..terngiang2 suara ada org marah2 tu..jawap akak,. 'saja . sebab nak menghabiskan ikan masin dan nenas yang dah berkurung lama lam esbok tu.' dah nak menopos dah nenas ni hah..meh kita layan resepinya ya.
Akak masak main lebur semua hari ni sebab bahan2nya dalam jumlah yang amat kecil.jangan takot..insyaallah kalau sesiapa nak cuba,sila kan..



gulai Ikan Kurau masin

bahan2

2 ketul kepala ikan kurau masin
1/4 biji nenas-di buang kulit keras dan mata nya.-akak tak buang mata sebab malas
1 mangkuk santan pekat-lebih kurang 1 biji kelapa
1 gelas air campurkan dgn santan pekat
10 ulas cili padi-di tumbuk halus
sedikit kunyit hidup-di tumbuk halus

cara

masukan semua bahan2 ke dalam periuk dan kacau hingga mendidih.
cuba rasa dulu kalau tawar baru buh sedikit garam jika tidak, tak perlu.sebelum akak masak,ikan masin ni akak rendam dulu jadi masin nya sudah tidak terasa di tambah lagi rasa masam nenas sudah keluar maka akak tambah 1/2 sudu kecil garam supaya kuahnya tidak pecah minyak.gulai masak lemak cili padi kalau kurang garam,kuahnya akan pecah atau dlm bahasa negeri taik minyak


silakan.bismillah



sambal udang berpetai.resepi kat sini

ini lauk sampingan.dah plan nak masak,blender buat hal,di tumbuk aje cili kering tu, sudahnya nampak tak sebiji2 biji cili tu..isshhh
nah ambik potai tu yo lah yo....

25 comments:

izahdaut said...

akaaaakkkkkkkkkkkkk..akak manis..bucukk cumill shanteekk... nak nak nak nak..sambil lompat lompat manja dan gedikss..hahhaaa... gilesss lapor perut tengok lauk tuh.makan lak ngan sambal petaii..grrrrrr.. tak leh lama lama kat sini..balikkk...nah amik smula pinggan mangkuk ni..kosong yo, tak mo den bagi brownies yg sedap tu.sebab kak nim baru jo makan banana square..ikiki.. sodar diri sikit yo...larikkk

LinRosly said...

Salam Anim....

Aduhai!! Sedapnya Ikan Kurau Masin Ngan Nenas...Dah Lama Tak Masak... Kalau Makan Ni Tentu Guna Gear 5 hehehe

ady said...

cedapnyer kak.. ikan masin kurau! huh! leleh air liur! heeeee...

kak Erna said...

anymz...ikan masin,.alahai..jangan buek2 nim..tahan yo selero tu..

Mas said...

akak...mas pun nak gak..jngn kasi izah semua....he..he....

Mas said...

akak...mas pun nak gak..jngn kasi izah semua....he..he....

Sofea said...

ishhh bestnyer menu k.anim hari nii..my fav tuuu..!:)

anymz said...

to izahdaut
sampai ati ko zah.pulangkan pinggan kosong jek..
haiiii..batu belah batu bertangkup..makan lah aku telan lah aku
aku kempunan bronis yang kat rumah izahdaut...huhuhu

anymz said...

to LinRosLy
bukan gear 5 lagi lin,dah go head gostan dah ni..nyesal pun ado..esok kena posa jugak nih..tak sedor makan bertambah2..hahaha...bukan kita..tapi nuuuu..cik abg nuuu...hilang diet kejap.

anymz said...

to ady
memang sedap lauk2 mcm ni.lauk2 kg kan?..gulai pekat2..tak sedar diri ada penyakit atau tidak.hantam saja lah..

anymz said...

to kak Erna
sodap kak kan?...insyaallah kak..waras lagi nih..makan pun raso2 yo..hehe

anymz said...

to mas
izah tak sedar diri tul tu mas..dia ambik semua.dia tinggalkan mas nenas tu jek..pi selongkar lemari dapur rumah izah tu..mesti ada dia sorok kat mana2 ikan masin nih..wakakaka..

anymz said...

to sofea
tinggal kuah nya aje sofea..
esok gi beli ikan kurau ke,ikan talang ke,buat gulai camni,pastu panggil kitorang dtg makan ya.hehe

hana said...

huwaaaaaa... mencikk! mana nak mancing kurau yg dah masin?? jawab jawab! huh! ..... kisahnyer buh santan pekat ajer er kak tanpa buh air sket? nk blajo gak cara owang nogori msk lomak... kellaz gtu khennnn...

anymz said...

to hana
salam hana..waah jauh2 ni sudah sampai nggak titun lagi ke?..

ha'ah la akak lupa letak air..kena..kena tambah air..tu akak dah edit balik..toce2 ya..resepi yg ini akak gulai nenas sekali lebur tak perlu guna air yg byk sebab nenas tu pun akan mengeluarkan air jugak nanti.
kalau kita masak dgn jumlah yg banyak,kecutkan nenas tu dulu,maknanya keluarkan air nenas tu dulu kemudian baru curahkan santan.gulai ikan masin dgn nenas santannya mesti pekat sbb kuahnya mudah pecah myk.

sekian terima kaseh..wakakaka..

Nieza said...

salam kak anim, lambat la saya singgah sini sure semua dh abis..huhu...lapar blk nengok menu akak ni..my fav ni..maunya tido mimpikan lauk ni mlm ni kak...hehe

Uncle Lee said...

Hi Anymz, wow! I have not eaten ikan kurau more than 25 years!
And your this gulai ikan is simply, sinfully delicious.
Boleh dapat the lovely aromatic spices you used.
Ada kunyit kan? Can get the nice scent here, ha ha.

Ini kalau saya dapat jemput datang makan, siap kan tiga pinggan nasi.....tentu liching, kilat, ha ha.
Ada your famous sambal belachan?
Anymz, you are good! Outstanding!
Have a nice day,
Lee.

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Salam balas ziarah & kenal Anim... Waaa... masakkan kampung mmg febret Hawa di SG coz dulu selalu blk kampung ziarah nenek...
Thnks sudi ke dapur Hawa :) Hawa follow n tukar link

Ayu said...

salam kak,
wah lauk2 gini lah yang menjadi pojaan hati ku..

fara dean said...

marvelous la lauk kat sini..sesuaii gitu!!
ni terasa nak makan kat sini ni..
singgah ye..

anymz said...

to nieza
kuahnya ada lagi ni.gi beli ikan sepat masin pulak.tambah2kan je. panaskan balik kuah dah sebati dah..hehe

anymz said...

to uncle Lee
it sure does uncle..here's some for you..hahahaha...mau makan 3 pinggan ka.itu tali pinggang boleh jadi kena tukar lagi tu uncle

anymz said...

to mama hani
terima kasih sudi datang dan follow..kita dah follow balik..
oh ya ka?..sesekali je boleh makan lauk kg ni.tak leh selalu..nanti tak kain takleh zip.hehe

anymz said...

to ayu
memang sedap kan?kita org pompuan mmg tak kisah dgn lauk pauk kg kan.yg jadi masalah anak2 je

anymz said...

to fara
meh..meh..singgah..tggl kuah je..tambah dgn ikan sepat masin pun sodap.nasi lak da habis..hahaha