Saturday, 8 January 2011

mee goreng utk sarapan pagi sabtu

Salam Pagi Sabtu semua..
mesti banyak aktiviti yang hendak di lakukan hari ini kan?..tapi tak mustahil ada yang buat kenduri kahwin hari ni..sekarang orang buat kerja kahwin bukan nak kira cuti penggal sekolah..cuti sabtu ahad pun boleh..
Ni sarapan akak pagi tadi..mee goreng separuh basah..hep..kalau sape tak nampak basah akak babab nanti,3 jumahat jek lagi..wakaka..
akak post gak resepi kat sini utk anak bujang akak yang akan duduk bujang..senang ko nak masak nanti tak payah asek makan kat kedai mamak tu..

bahan2

500gm-1 paket mee kuning
8 biji cili kering-nak pedas kan?*(rebus sekejap.cuci dan toskan)
1/2 biji bawang besar*
4 ulas bawang putih*
2 sudu besar udang kering*
semua bahan bertanda * di kisar bersama
sedikit sotong/udang/fishball-hari ni akak letak sotong je
sedikit sawi dan tauge atau kobis
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
5 sudu besar minyak-agak2 la
1/4 sudu kecil garam(tak letak byk sbb ada kicap dan sos tiram)

cara

panaskan minyak
tumis bahan yang di kisar hingga naik minyak
masukan garam
masukan bahan2 basah spt udang/sotong/fishball
gaul rata dan kacau hingga masak
masukan mee
masukan sawi
kacau hingga sawi layu
masukan segala kicap dan sos
gaul rata
akhir sekali masukan tauge
tutup api dan sedia utk di hidangkan



akak suka makan timun dgn mee..krap..krup
bunyi bising dlm mulot..

7 comments:

LinRosLy said...

Salam Anymz...
Sedap Nampak Mee Goreng Tu...Boleh Kak Lin Tumpang Sarapan?

Mas said...

kak...nahh mas anto donat...nak akak balas ngan mee goreng....he..he...

Kak Rose said...

Anim, terliur kak rose ni taw... lama x makan mee goreng nih!

hana said...

tuk tuk tuan umah!! tdo kaaaaa?? dtg nk tapau ini mee goleng ngan itu gulai pisang!! aiyoooooo manyak sidapppp

anymz said...

to LinRosLy
alahai lin,mee besa2 jek..tapi mmg sedaplah kot..sekejapan jek da habis.hehe


to mas
waah..dap..dap..mas..maceh ya..

anymz said...

to kak rose
kihkih..lorr apesal yg dah lama tak menggoreang mee tu kak rose? byk makan western food ke?


to hana
aiiyyaakk..nyonya apesat lu lambat dtg?..lu main saleji sama itu lu punya anak gumuk ka?..
itu gulai pisang sulah habit wo..ini mee ar, tinggal pinggan lah.lu balik jupon dulu lah hah nnt wa masak lagi..kekeke

Deliah's Deli said...

salam kak...napelah akak wat mee goreng sedap sgt2 ni...leh tambah sepiring lagi tak?