Friday, 28 January 2011

Kek Batik Coklat

Assalamualaikum

Kek batik memang ada macam2 versi..akak pernah post entri ni suatu waktu dulu tapi resepi pilihan HaSue ini ada sedikit kelainan..samada kita patah2kan biskut marie dan susun dlm loyang atau kita susun bulat2 biskut tersebut terus ke loyang..biasa kita gaulkan sekali biskut marie bersama milo dan butter..mmm...pada akak rasa nya tetap ada sedikit kelainan dan memang sedap.anak2 pun suka sebab ada terasa coklatnya kata wazir dan tak jemu2 dia memotong sendiri kek ini..terimakaseh pada Hasue...



kek batik coklat
by:anymz-mykitchen
source:HaSue

Bahan-bahan ( 1 kg )

* 200gm millo
* 250gm butter
* 3 sudu makan serbuk koko
* 1 tin kecil susu pekat manis
* biskut meri secukupnya

Cara-cara

1. Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...

2. Setelah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit dan gaul sehingga milonya hancur

3. Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan tidak berketul lg....

4. Setelah pekat susun biskut meri di atas loyang(lapik dengan plastik agar mudah dikeluarkan setelah sejuk)lapis ngan coklat selapis demi selapis sehingga habis...

5.Siap...dan biarkan semalaman.... potong dan hidangkan...kalau mahu cepat keras masukkan dalam aisbox dan bila keras potong dan hidangkan...



comot ler sikit...



16 comments:

nelly said...

yeah !!!
sedap !

♥LOVE2COOK♥ said...

Kek batik...yummylicious!!! :D

Akak, thanks for the comment on my eggless choc cake ya! Am using dslr Canon Eos 450D...guna macro lens. I adjust the image size kat post editor. ;)

Mekar said...

Kalau tgk resipi, mudah benar cara membuat kek batik ni. saya tak penah lagi buat kek ini.

Nieza said...

kak anim, ni manis ni kak...doc pesan akak tak leh mkn byk2 ni nanti HPT naik..ehhh silap bkn hpt tapi diabetes...tapi jgn risau saya boleh tolong mkn utk akak....hihihi btw memang nampak sedap kak..:)

Mas said...

yummyyy...terliur mas tengok kak...nak sepinggan..he..he...
mas tak buat2 lagi kek batik ni...

izahdaut said...

kak nim.. lambat masuk ni..malam semalam tengok raja lawak terus tido..tak online pun..haha..kak nim apa beza kalau susun ngan campur terus..rasa keras sikit ek tak lembut?ce bagitau

Deliah's Deli said...

assalamualaikum kak..2,3 hr x jengah mcm2 ade kat dapur akak ni..sedap2 belaka..nak2 :)

HaSue said...

memang besh kan kek batik versi yang ni..akak kacau guna apa?sue kacau guna whisk..senang nak sebati..hehe

cikmanggis said...

salam anymz..lama tak serbu dapur anymz ni ada kek batik pulak tu..alamak teringin la pulak..minta 3 ketui hehe

anymz said...

to nelly
mmm memang sedap

anymz said...

to Love
thank you love.kena cari lens baru lah nampaknya ni.hehe

anymz said...

to mekar
cuba lah mekar dan sedap jugak.kalau takmo manis kurangkan susu ya.

anymz said...

to nieza
takpe2...akak belum kena diabetes lagi..oh tidak..jangan la yang itu dtg padaku..hazab nak makan wey..huhu

anymz said...

to mas
cuba buat cara ni pulak mas..sedap gak..

anymz said...

to izahdaut
kalau kita susun ,rasa keras tu sikit je..tapi akak suka yang ini.terasa2 kecoklatannya..cuma kurangkan susu je kalo takmo manis..maklum org manis takleh makan manis2..hehe

anymz said...

to Dell
tu lah buat apa tu?sibuk sgt ek?