Thursday, 20 January 2011

Gulai Tulang Berebung

Assalamualaikum semua
Agak lambat akak bersiaran hari ni..masih lagi sibuk dengan kedatangan ibu mertuaku di sini..akak kan menantu mithali..wah..perasan gaban akak nih..hehe

Akak masak gulai ni tengahari tadi..mula2 beli tulang ni akak ingat nak buat sup,tapi bila jalan2 di pasar tani tadi akak jumpa rebung muda dan terus akak sambar..fuuuh..sedap sungguh rebung ni..muda betul.susah nak jumpa muda camni sekarang..bila ibu mertuaku ada di rumah,boleh lah akak curi2 goreng ikan tenggiri jeruk..masa laling tak nampak akak cubit juga sikit..shhhhh..jgn bg dia tau ya..
ikan tenggiri jeruk tak masuk dlm post hari ni..segan lak nak ambik gambar tadi..hehe



bahan2

1kg tulang daging lembu/kerbau
20 ulas cili padi-di tumbuk
1 batang serai-dititik
4 ulas bawang merah di hiris halus
1 ulas bawang putih di hiris halus
1 inci halia di hiris halus
1/2 kg santan segar
2ooml air
2 bungkus rebung muda
garam secukup rasa


cara

bersihkan tulang dan rebus tulang hingga agak2 empuk.keringkan air rebusan
masukan bawang2 yang dihiris dan serai dan juga cili padi yang sudah di tumbuk
kacau dan gaul sebati
masukan rebung dan gaul lagi
masukan santan,air dan garam
kacau gulai hingga mendidih.
kecilkan api dan biar gulai renih dgn perlahan hingga keluar minyak
tutup api dan sedia untuk di hidangkan.




12 comments:

Deliah's Deli said...

salam kak...bau rebung sampai sini la kak..lama btl x mkn ;p~

kasihredha said...

gulai rebung akak pernah makan tapi gulai tulang belum prnah mkn..nanti nak cubalah.

Nym...akak buat shepherd's pie guna resepi anymz..sedap sgt...thanks.

LinRosly said...

Salam Anim...

Wah Sedapppnya....Kak Lin Suka Rebung Tapi Cik Abg Tak Suka....Kalau Masak Rebung Hya Utk Kak Lin Seorg jerlah....

Mas said...

kak..mas tak makan rebung, tapi tulang tu memang sedappp...cedok tulang jer la...he..he..

izahdaut said...

masyaAllah ....ana banyak suka lah tengok ini menu..ana mau fitam la fitam...

hahaha..kaka nim..napa saya dah banyak ketinggalan ketapi entry kak nim ni.ce pikir jap napa...ooo menu diet ye kat bawah tu, diet pas bedal kek yg bercheese tu kan..kan..kan...haha.. tak suke tak suke tengok menu masak lemak cam ni..meroyan giler nak makan!!!huhhh

Nieza said...

kak anim, saya suka mkn msk lomak cili api tapi rebung tak pandai mkn...nk kena belajar ngan akak la ni..hehe

anymz said...

to Dell
memang betul dell..makan rebung.pastu cuci tangan mesti ada bau rebung melekat kat tangan kita lagi kan?..hehe


to kasihredha
kalau kenduri kawin di n.sembilan mesti kami buat gulai tulang campur daging sekali..manis rasa kuahnya tu kak.

mm terima kaseh sudi cuba resepi SP tu..mesti melt in the mouth bila makan kan?..masih terasa2 lemak kentang tu..eee..dapnya.

anymz said...

to LinRosLy
tu la kalo kita je yg suka cik abg tak suka..tak best lah nak masak2 kan?takat kita sorang baik beli kak kan?..nah..ambik semangkuk dari saya.hehe


to mas
boleh...boleh..mas..cedok lah jgn bagi perabih sudah lah no..tinggalkan sikit tuk tuan rumah.hehe

anymz said...

to izahdaut
hahahahaaha...ko masuk ratu lawak lah zah,..golek2 akak gelak sambil pegang perot tonggeng2 lagi..hehe..enti mau fitam?...haha..hari ini ana banyak baik hati lah..ana bagi enti makan ini kuah sajalah..daging sama rebung sudah habislah..habislah..hehe





to nieza
laaaa..sonang je nak makan rebung ni nieza..masuk mulut kunyah2 krup krap..telan..senang kan?..kan.?

Naz said...

Salam kak Anim..
Alaaa kaka Anim..Rebung tu kegemaran Naz..Sedapnya kak..

anymz said...

to naz
ya ka naz?nanti akak anta ke rumah naz sampai depan pintu ya.

hana said...

kakkkkkkkkkkk... sedapnyerrrrrrrr... lom penah masak tulang buh santan lemak gini! akak mmg power ah!! nanti kite dtg nogori buatkan tawwww.. hehehehe