Monday, 17 January 2011

Rojak nenda

Assalamualaikum semua..
akak pernah post entri ni di awal2 dulu.mak akak pelajari rojak ni dari arwah mak mertua nya..nenek akak le tu kan..dan sudah tentu akak pulak pelajari rojak ni dari arwah mak ..
rojak ni memang sedap..biasa di rumah kami rojak ni selalu di masak waktu kenduri kendara..
Di awal2 dulu rojak ni hanya berada di rumah kami tapi sekarang ni, sudah jadi glamer..ramai jiran tetangga dan saudara mara sudah mempelajarinya dan masing2 sudah mahir untuk memproses rojak ni dgn gaya mereka..meh layan resepi


bahan2

rojak nenda

bahan2
udang kecil 1/2 kg(yg warna putih tu)-bersihkan buang janggutnya sahaja
1 kampit tepung beras(agak2)
1 btg timun-di belah dua dan di hiris kasar
1/2 biji sengkuang-di hiris mancis
tauge-rm 1-di buang ekor dan di celur sebentar
tauhu putih-5 keping-di goreng

bahan sos

cili kering-rm1-di buang biji,di kerat kecil2 dan di rebus.bersihkan dan ketepikan
bwg putih-5 ulas
bwg kecil-3 ulas
1/2 botol tomato sos kimball
gula
garam
3 cawan air
air panas


cara

bancuh tepung beras dgn air dan garam macam kita nak buat goreng pisang tu.jgn pekat sgt dan jgn cair sgt
masuk udang kemudian goreng lebar2.
jgn terlalu tebal nnt tak garing kueh udang ni
ketepikan
tahu yang sudah di goreng di potong 3x3
udang yang sudah di goreng di kerat2 atau di gunting sebesar tauhu
gaul bersama tauge,timun


cara sos

cara nak buat kuah
cili kering di gunting.keluarkan biji,bersihkan dan di rebus
kemudian di kisar bersama kedua2 bwg bersama air panas.
keluarkan.
dalam mangkuk gaulkan cili kisar bersama garam dan gula dan sedikit air panas.
campurkan sos tomato kimball anggaran 1/2 botol
lebihkan garam dulu,kemudian rasanya hendaklah ada manis,masam,dan masin
tidak perlu di masak sebab kita sudah menggunakan air panas semasa memprosesnya.

inilah rupa kueh udang nya




*setengah orang ada juga yg suka campurkan dgn tempe goreng.rojak ini sedap di makan bersama nasi dan juga di ratah begitu saja.

18 comments:

saharinasaharudin said...

sedapnyee..
nak..hehe :)

izahdaut said...

kak nim...apo kono cam formal jek ari ni?ikiki..kena paksa joging ke? tapi tang ayat glamer tu den tak leh tahan nak golak..kiki

kak nim, nampak best gilos la rojak neh..nak kena try ni walaupun bukan la peminat rojak tegar.nak buat nak buat.tapi kena beli udeeng dulu ma...book mark resepi!!

hana said...

nih cucunda datang nak makan rojak nenda...... buh cucuq banyak2 er nenda.... kuah pong lebey... bayo tk mo lebey! hhahahahaha

Mr. Mama said...

feberetttt nie.....feberet....
nak sepinggan....

Lady of Leisure said...

Sedapnya kak resepi turun temurun ni mesti terangkat kan hehe

anymz said...

to saharina
oooo...mau yg pree ek?..boleh2 nah sebesen..sedap kan?makan dgn nasi pun boleh..


to izahdaut
hari ni hari isnin..opis baru bukak..mau warmup sbb tu ayat ee ayat formal..hehehe

ko dah salin kok tak buek siap ko zah,.akak lumur ko dongan topung jadi gomak..hahaha

anymz said...

to hana
to boleh makan cucuq byk2..nnt sakit gigi..ni cucu yg mau ke atau mamanya yg lebih..nah setengah ketui cucuq udang..pi main jauh2..(nenda garang nih)..wakakaka


to mr mama
semangkuk kecik je yg tinggal..

anymz said...

to Lady
memang akak jamin sedap..biasa nya org belajar buat rojak kena depan mata akak sendiri..kalo sesiapa dpt buat ikut resepi ni dan menjadi memang kira teror lah org tu..sbb ada yg kata sedikit susah utk goreng cucur udang tu..

Yati said...

Yati goreng cucur udang sekali je dulu. Sebab takdak peminat. Tu pasal bila teringin, beli sebungkus jee untuk diri sendiri. Tengok kak Anim punya ni, tiba-tiba rasa cam nak pi pekena rojak la. :D

Ayu said...

wow rojak nenda..
mesti sedap ni..tengok pun dah dapat rasakan mesti sedap..kecurnya kak..

NoorMasri said...

waduh2...sedapnya kak Nim rojak tu.......!

ady said...

Salam KAK

pandainya kak buat rojak nenda......terliur dbuatnya..

ady said...

Salam KAK

pandainya kak buat rojak nenda......terliur dbuatnya..

Nieza said...

akak, saya dtng nk mkn rojak ni ada lagi ke?..terliur dah nengoknya ni..hehe

hazeleyed lady said...

ASS salam Dik
Kak hazel follow your nice blog

anymz said...

to yati
tu lah pasal yati..bila kita aje yg makan mmg hilang feel nak masak kan? tp akak alhamdulillah rakyat rumah ni balun aje apa2 pun.hehe


to ayu
pengalaman akak bila buat rojak ni semua kata sedap ayu..bukan nak puji tp mmg betul2 sedap


to noormasri
alhamdulillah memang sedap noor..cuba lah kalau tak keberatan ya

anymz said...

to ady
ini resepi keluarga memang terpaksa jadi pandai.hehe


to nieza
da habis dah nieza..tggl sos nya aje.hehe

anymz said...

to kak hazel
terima kasih sudi singgah dan follow blog ini..waah sedap nama akak tu..tiba2 saya rasa lazat dgn bayangan coklat hazel..hehe