Monday, 3 January 2011

sayur-sayuran goreng tepung tempura

Ekceli ini entri terdesak..jangan kan tidak..saja nak bagi semangat tahun baru ni...akak masih lagi agak keletihan sebab sebaik balik dr JB,aktiviti akak berjalan tak berhenti2..aiiyoo lotih den..
Disebabkan akak teringin sangat nak meratah sayur macam2 tu je, akak pun goreng le terung,bendir dan kambas ni dgn tepung tempura...huuiihh..banyak den makan..tu dalam pinggan tu semua habis akak sapu licin..takde cicah2 sos pun..ratah2 cenggitu je sambil2 nonton 'tiramisu'...nak bagi resepi ke??..akak letak je lah ya..untuk anak2 di masa depan jangan tak tau pulak kan?..

bahan2

3 buah terung panjang-di potong menyerong
1/2 potong kambas atau peria panjang-di potong bulat nipis
4 batang kacang bendir=di kerat dua
semua bahan di atas di cuci bersih
tepung tempura

cara

panaskan minyak yang banyak kerana kita goreng secara deep fry
sediakan tepung seperti arahan di kampit tepung tu
celup sayur2 ke dalam adunan tepung dan goreng hingga berwarna keperang2an
taraaa...dah siap..dan terus ngaap..
mudah kan??

cuba kalau kambas tu kita buat sayur goreng,mau ke anak2 ni makan?

sebelum makan akak lap dulu dgn tissue..banyak sgt minyak
kombang tokak den..

sekian edisi sayur2 goreng bertempura dari akak yang sedang buhsan tahap cipan..

9 comments:

izahdaut said...

aik kak..pi sana sini boleh buhsan lagi ke? mana leh cam tu...kalau akak buhsan, saya agaknya buhsan tahap apa ek..huhu..2 ari lagi membosan neh.sian saya makcik..eh makcik plak..kak anym oii..ehehe

Lady of Leisure said...

sedapnya kak.. ala2 jepun gitu..

Ayu said...

salam kak anim,
dah balik dari kampung ya..
apasal buhsan pulak ni..hehe

anymz said...

to izah
apa tak bosan nya rutin biasa da datang semula...tu la dah bawak kita gi merayau2 ke hulu ke hilir,mak bedah pun naik seronok asek org lain je masak..


to lady
ya la lady..ala2 jepun kan?...tapi kicapnya takde..was2 pulak nak beli kicap jepun yg kat kedai tu..hehe


to ayu
buhsan sebab kita pulak yg kena masak lepas ni ayu..selalu naik sedap je makan masakan org lain..huhu

Cik Embun said...

waauu...
sedap..
cam crunchy jaa..
kruk2 bunyi

kasihredha said...

nymz
bagus2 dah masuk dapur lai..
sodap-sodap, nanti akak try buek..

anymz said...

to cikembun
memang crunchy pun sedaaaaap..cuba lah


to kasih redha
buek kak jgn tak buek..ni dah habis jalan2 belum?tahun ni poi mano pulak..jgn lupo bwk sey sekali yo..hehe

Hann said...

kak anymz

suke lah makan sayur rangup macam nih

anymz said...

to hann
suka ek..hah..nanti buat ek..sedap nih..krup..krup..bila makan..wakaka