Monday, 10 January 2011

Tauhu Sumbat

Maaf terlambat betul akak buka dapur hari ni..maklum hari isnin..sibuk sangat2..macam lah akak ni ramai sgt anak yg bersekolah..
hari ni sesi ulang tayang je lah ya..
Ini lah salah satu menu akak hari ni tauhu sumbat
walau akak tau semua orang dapat buat ni dengan mudah,tapi akak post jugak resepi nya untuk kemudahan di kemudian hari



Tauhu Sumbat

bahan2

5 keping tauhu putih-di goreng dan ketepikan
50 sen tauge-di cuci bersih dan di celur dgn air panas
1 batang timun=di potong bulat dan di hiris mancis
15 tangkai cili kering-di buang biji,di bersihkan dan rebus sehingga kembang dan ketepikan
4 ulas bawang putih
3 ulas bawang kecil atau 1/4 labu bawang besar
1 cawan tomato sos
2 1/2 cawan air panas
sedikit gula
sedikit garam


cara

tauhu yang sudah di goreng di belah segitiga dan di belah tengah2nya
ambil sedikit timun dan tauge lalu di sumbat di bahagian tengah tauhu yg sudah di belah segi tiga tadi

cara membuat sos

kisar cili kering dengan bawang putih,bawang kecil,sos tomato,gula dan garam dengan sedikit air suam atau panas2 sedikit
keluarkan dari blender bila sudah rata sebati..
rasakan garam,masam dan manisnya..
sedia untuk di hidangkan bersama tauhu sumbat atau sedap juga di makan dengan susur ikan bilis.


sedap di makan bila2 masa
memang menjadi kesukaan akak sejak dulu,kini dan selamanya.




5 comments:

Mas said...

kakk....nak tauhu tu 2 ketoi...ni mas bawakan kuih bakar..he..he..

ady said...

wahhh...vry delicious....yummy

Deliah's Deli said...

salam kak...huhu tauhu sumbat..suker2x..yg ni sumbat bbnyk pun mcm x rase kenyang...*melampau plk yerk :)))

anymz said...

to mas
maceh mas,waah..elok budi bahasa adik sorang ni ya.toce2..nah tauhu sumbat versi malam..hehe


to ady
it sure does..mmg yummy.tak payah makan nasi


to dell
ni sumbat byk2 utk dell.nak berapa ketui?..hehe

AZLITA AZIZ said...

kak Anim... ita suka betul tauhu sumbat... kadang2 tak sempat nak sumbat... terus aje sumbat dalam mulut hihihi...