Tuesday, 25 January 2011

Chocolate Bottom Banana Square

Assalamualaikum.
Salam Pagi Selasa pada semua rakan2 yang berkunjung...
Haaiiip...ko jgn senyum2 zah tgk ayat formal akak nih..sesekali nak gak merasa camne menggunakan ayat baku..kekekeke
Akak buat menda alah ni tengahari semalam.dgn ketiadaan coklat putih atau kacang nib atau yang sewaktu dengannya.kira hantam sajalah labuuuu...buat dgn benda2 apa yg ada dlm rumah je.malas nak kuar2 membeli.(yg benornya terlupa)...
Mula2 tgk menda ni kat rumah zarin pastu kat rumah izah.izah tgk kat rumah hana.hana pulak ambik kat rumah anie@NZ..hah!gitulah asal usulnya menda ni.lain kali akak nak buat lagi ni.nak ikut resepi betul2.siap ada tabur2 kacang dan guna bekas yang sedikit lebar.
kalau kat ruma izah dia kata rasa macam kek,kat rumah akak rasa dia macam brownies pun ada.pepun memang sedap.





RESEPI CHOCOLATE BOTTOM BANANA SQUARE

ambil dari:izahdaut


Bahan2
  • 1/2 cawan butter
  • 1 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 1 sk esen vanila
  • 1 1/2 cawan pisang lenyek (lebih kurang 3biji size medium)
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk baking soda
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1/4 cawan serbuk koko - hana buh 2sb je
  • 1 cawan chocolate chips dan kacang nibs

Cara-cara
  • Dalam mangkuk, pukul butter dan gula. Masukkan telur, esen vanila dan juga pisang lenyek. Pukul sebati.
  • Dalam mangkuk lain, satukan tepung, baking powder, soda dan juga garam. Ayak dan masukkan ke dalam adunan. Gaul sebati.
  • Bahagikan kepada 2 bahagian. Masukkan satu bahagian dengan serbuk koko dan kacau rata. Griskan loyang 9 x 13-inci.. Tuang adunan secara berselang seli atau ikut suka. Taburkan choc-chips dan almond/kacang nibs.
  • Bakar suhu 170 selama 30min atau hingga masak. Sejukkan dan potong 24 square

belang yang tak berapa nak menjadi.tak sabar2.panas lagi akak gi potong.rosak habis tekstur nya.


16 comments:

hana said...

assalamualaikummmmmm..
dtg bwk lempeng nih..lempeng wokey bukan lempang! kakakaka.... meh sket si bottom bottom tuh... coklat semua nih yg bertambah sedap!!

Lady of Leisure said...

gebunya kak.. kita ni same lah kak, kalau buat apa2 puding ke kek ke mesti tak sabar2 nak potong hehe.. :D

anymz said...

to hana
wualaikumusallammmmmm
huiih..lempeng.sedap nih.hakak dok kg pun tak jumpa lempeng..org jepun ni rajin betul melempang eh!melempeng..kekeke

anymz said...

to lady
hah itu la lady..akak always like that..tak sabar2 ni tak bagos tuk kesihatan kan?..eh!..ada kena mengena tak?

Mas said...

akak, mas pun baru bercadang nk buat botton ni esok...nmpk sedapp tu...

Mas said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ady said...

salam kak

Waaaaa..bestnyaaaa! BBS. ada chocolate chip....kalau letak macadamia nuts lagi sedap tu...betul tak kak?

HaSue said...

uik..nampak gebus n sedap jer kek bottom nihh...ye kak?
baru tau nak panggil akak..suka2 jek panggil anymz kan..ingatkan sebaya td tgk gambo mude jek..kekeke..salam kenal2 yer

anymz said...

to mas
buat ya mas ya..sedap tau.jgn lupa buh kacang byk2..akak tak buh tu yg kureng mengancam sikit tu..huhu

anymz said...

to ady
ya betul tu ady.sepatutnya resepinya tu macam tu la..tapi akak takde stok kacang lam rumah..main buat apa yg ada je..tapi kosong2 pun sedap gak.

anymz said...

to hasue
takpe akak tak kisah..gambar tu taun lepas punya.tu nampak muda..hehe taun ni dah tua sethn mesti la da tua..

kek ni mmg sedap laaa.bg sape2 yg suka pisang elok try buat.

Deliah's Deli said...

salam kak...dpt 24 ketui je..kena bt 2 adunan ni..masuk mulot sy jer 12 ketui..hahaha :DD buat pun belum kak, berangan jer :))

izahdaut said...

kak nimmm...golap jo...kek bonar ko akak mermable nih..ikiki...botul doh soalan den ni?hahhaaa

anymz said...

to Dell
hahaha...terkedu akak sekejap del.dari mana datangnya sifir tu.waah..pakar betul ya..dah boleh agak brape ketul leh dapat.

anymz said...

to izahdaut
hepppp..tgk diam2..jgn bising2..aku marble ke buat kek terus ke,salah ke betul ke..ko tengooook jek..nah upah seposen rasuah tutup mulot tu.jgn nganga2..hehe

Nieza said...

sedapnya nengok ni kak anim...terliur dh memlm ni..nanti nk cuba jugalah..hehe