Sunday, 30 January 2011

Tom Yam Putih @ Tom Kha

Assalamualaikum...
Alhamdulillah baru kini akak dapat bersiaran dan terima kasih pada yang sudi bertandang dan follow akak tu ya..sibuk sangat semalam dan hari ni..sedang kesejukan kat sini tiba2 ada masalah gigi pulak..hadoiyai dah tua2 ni memacam pulak halnya..
Dengar cerita hari hari ini negeri Johor,N.Sembilan,Mka dan Kuala Lumpur berterusan hujan tanpa henti..negeri lain akak belum dengar beritanya lagi..
dah sejuk2 ni akak layan tomyam jer..resepi hasil skodeng di rumah HANA..akak tambah sayur2an lain jugak ya.maceh adik manis..akak buat sambal thai pedas tu jugak.ada telur dadar jugak tapi tak post gambar nya ya..ala gambar telur je..




HOMEMADE TOM KHA GAI @ Thai Coconut Chicken Soup
Bahan-bahan
  • 1 keping dada@peha ayam boneless - potong kecil-akak ganti dgn sotong.
  • 3 cawan stok ayam @ air
  • 2 batang serai
  • 3 helai daun limau purut
  • 1/2 cawan cendawan butang hiris - boleh campur carrot,akak guna cendawan tiram,bunga kobis dan kobis panjang
  • 2 inci lengkuas - hiris nipis
  • 1 inci halia - ketuk
  • 4-5 atau lebih cili padi-akak buh lebih ada lam 10 biji
  • 1 biji bawang besar - potong baji
  • 1/2 cawan santan
  • 1@lebih biji limau nipis - ambil jusnya
  • 1-2 sudu makan sos ikan
  • sedikit gula
  • daun basil @ ketumbar
Cara-cara
  • Rebus stok ayam@air dan masukkan ayam. Bila ayam setengah masak, masukkan semua bahan2 lain.
  • Didihkan. Jika inginkan lagi masam, perahkan jus limau nipis lagi.
  • Hidangkan panas dengan menaburkan daun ketumbar.


sambal ni resepi nya DI SINI ya..




16 comments:

Deliah's Deli said...

assalamualaikum...sakit gigi ke kak..dah ok blm kak? adooiii,sabar je la :) sedap hidangan tghari akak tu..sambal blcn tu mmg mgancam :p~

Nieza said...

ting tong saya dtng ni..hehe kak anim, alahai ciannya kak sakit gigi tu memang tak leh tahan tu...saya bab nk cabut gigi tu yg takut...yg lain tak takut pulak..hehe btw nk semangkuk tomyam ni la...sedapnya hirup time sejuk beku kat sini kan..memang mabeles ni..:)

hana said...

ting tong! sila bukak sila bukak... jgn buat2 tak dengo... tak baek tak baek tetamu dtg nih! kekekekeke.... nengok sambal tuh baru tingat masih duk waiting list... haiipppppp...

~Norul Mas Hana ~ said...

Assalamualaikum kak anim,
sambal tu buat saya kecur liur laa..hehe

Yatie said...

Salam K.Anim,
Uwaaa....sedap tu ada tomyam kat sini...ujan2 ni mmng lapor je kan...sambal thai pedas tu yg buat bertambah nasi kak...alamak terus laporlah....

Chik Mimi said...

Assalam kak wah mcm makan kat restoran thai gitu siap ngan telur dadar lagi

deeTha H said...

salam kak,
wah, sambalnya nampak menyelerakan.... slurp..

Mas said...

tomyam memang laku kat rumah mas......
tak pernah buat lgi tomyam putih..nnti boleh try ni...
akak...dah ok ke sakit gigi...

anymz said...

to Dell
makan macam ni waktu hujan pejo memang terbaik dell..sedap sangat..hadoi gigi bukan sakit je dell dah patah pun..huhu

anymz said...

to nieza
hahaha..misi memang tak takot apa2 kan..darah pun takleh takot kan..terror arr keje misi nih..

esok baru nak gi dentist.hari ni klinik gigi semua tutup.gigi ni bukan sakit nieza..dah patah pun hah..

anymz said...

to hana
haiippp..babab mama darwish nih..asek main salji jer..sambal pun dah lupa nak buat..hehe

hati2 na.sambal ni sambal maut podeh hohoho

anymz said...

to norul mas hana
mmm..memang sedap sambal ni.tapi bg akak sedap makan masa cuaca sejuk sebab podeh dik podeh..hehe

anymz said...

to yatie
haah la yatie.kat sini pun hujan je dari semalam..sejuk..memang sambal tu buat jadi selera..kalo boleh makan ikan masin lagiiii sedap kan?.

anymz said...

to chik mimi
ya la mimi,tapi kalau dapat wat telur bungkus lagi sedap kan?..

anymz said...

to dee tha H
salam kembali deetha,yup memang sambal nya yg bikin ngences(tiru ayat hana)..tapi kalau pandai buat sambal jawa lag sedap kan..makan waktu sejuk begini..waaah!..enak bangat sih..hehe

anymz said...

to mas
try buat mas..akak suka tom yam putih lagi..rasanya asli..masam2 pedas gitu.makan dgn sambal dan telur dadar..memang tak sedar bertambah2 nasi..esok kena posa nih..hehe