Saturday, 19 February 2011

Apam Labu

Assalamualikum semua..
Taaarrraaa.....hah ijah akak dah buat dah..bila bukak je dapur rumah izah pagi tadi terus jumpa apam labu ni.kebetulan akak ada beli labu kat pasar tani tu hari..tak tau nak buat apa lagi terus akak mengodek apam bila izah kata apam ni sedap..memang sedap.betul kata ko ijah oi..
Asal usul apam ni dari versi keledek tapi si izah tu memandai jek pi tuko ke labu..labu pun labu lah izahhhhh..janji sodap..tak rugi mencuba..
akak mintak ijin salin resepinya ya..mokaseh yo..

Apam Labu
by anymz-mykitchen

Bahan A

3 sudu makan tepung gandum
2 ssudu teh yis
1 sudu teh gula kastor
3 sudu makan air suam


Bahan B

230 gm labu-di rebus lembut
150 gm gula
1 biji telur
150 ml santan pekat


Bahan C (ayak bersama)

200 gm tepung gandum
1 sudu kecil double action baking powder


cara

Campurkan bahan2 A dan kacau hingga sebati.kemudian biar kan selama 5-6 minit.
Campurkan semua bahan B dan kisar halus.Tuangkan ke dalam mangkuk adunan.
Masukan bahan C ke dalam adunan B yang di kisar sedikit demi sedikit dan kacau rata.
Masukan pula bahan2 A tadi dan kacau hingga sebati.
Biarkan adunan selama 1 jam.(ummi tutup mangkuk adunan)
Panaskan kukusan dan bolehlah di tuang adunan tadi ke loyang besar atau acuan2 kecil yang disapu dgn sedikit minyak dan kukus lah hingga masak (ummi guna acuan kecil dan kukus selama 15-18 minit)
Hidangkan bersama kelapa parut yang di gaul dgn sedikit garam dan kukus kelapa sebentar agar kelapa tidak mudah basi





26 comments:

kasihredha said...

cantik colour apam ni...
cantik lagi kalau akak kirim ke sini...8 biji yo kak anymz.
Lalalala

Nur Ede said...

Salam anim..
pe khabo? sodap nyer apam labu tu anim.. cumel2 rupe nyer... mai 10 ketul aci tak... aci laaa... k

Mas said...

peerrhhh..kak anim..tak aci...akak guna jet turbo ke...
cepatnya buat....mas baru plan nak beli labu esok kat pasar tani....
sedapp yer kak..anto la sini sikitt..he..he..
akak buat mas tak sabar2 jer nak buat apam labu ni...esok pepagi mesti cari labu dulu..wakakaka....
tengok apam labu akak ni lembut gebu jer....nak pengsan pun tak jadi..nanti tak dapat lak apam labu ni...he..he..

izahdaut said...

kak nimmmm...muekekkee...
sedap kan kan kan..
rasa cam nak buat lagi jeee..
lawa lawa..warne dia mewah betulkan. bagosss bagosss semua pandai makan ye.tapi kan napa kelapa nye tu ciput sangat letak atas apam tu?tau la kelapa mahal doh..hahaa..
ada labu buat lagi ye kak nim, pastu suh bodigad kirim skit kat saya.
esok nak ngendeng apam labu umah mas pulak..kak nim durian ngan gulai lomak jangan lupo den yo..kirim skali..mano la tau kot2 pembunuh bersiri dok tinjau2 umah kak nim kan..kan...takut kan kan muahahahahaa....

Anie said...

Salam Kak Anim,

Tadi dah tergoda dgn apam yg licin & gebu ni dkt rumah Izah...sekali sekejap jer dia dah beranak dkt rumah Kak Anim plak ;) hehehez. Digoda dgn apam...auuuwwww

fara dean said...

assalammualaikum kak..
wow..apam labu dh smpai sini...comei2nya!!

~ Cik Azz ~ said...

ehhh... Labu boleh buat apam ehh? Mak sy selalu sangat beli labu, kadang2 tu busuk cam tu je...

Kalau saya amek resepi ni letak kat blog dapo saya tu, boleh tak.. Nanti sy bagi link kat sini..

Teringin gak nak cuba nanti...

anymz said...

to kasihredha
waaah!ko kak,melampau tu..hambik sekali 8.nak baleh dgn apo tu?..hehe..
hah!akak tau,baleh dgn tiramisu yo..pi buek lagi sekali...kekeke

anymz said...

to NurEde
waah kak ede,sudah lama tidak bersua.di manakah menghilangkan diri.?..
tak aci..tak aci..
aci..aci..buka pintu..ada 5 ketul je belen dia dah ni hah..bebudak rumah kata sedap sgt.keke

anymz said...

to mas
cepat sikit jalan ke pasar tani mas..
takot labu habis di pasaran hasil ketuk canang si izahdaut tu.ataupun takot labu naik harga.
akak naik turbo turbus, tu pasal cepat apam ni sampai kat rumah akak..muhahaaa
ko jgn fengsan lagi nanti tak merasa.hehe

anymz said...

to izahdaut
hahaha...zah ni ada lagi labu ni zah..esok nak buat lagi.nak bagi family in laws merasa pulak...tapi tak hingin aku menganto ke ampang..
bior kempunan le org ampang tu nak merasa...
oo ko nampak kelapa yg ciput tu ya..itu kelapa kering..mak akak ajar jgn makan kelapa nanti cacing..akak kan anak yg solehah,dengo cakap mak tu zah.jgn degil2...kahkahkah...

anymz said...

to anie
assalam kembali anie
meh..meh..kita mengapam beramai2..sedap ni anie..lemak.akak suka..hilang diet akak sekejap dgn apam ciptaan si izahdaut nih.hehe

anymz said...

to faradean
bila fara nak mulakan pulak..cepat2 fara sebelum labu naik harga.kekeke

anymz said...

to Cik azz
memang boleh.mcm2 boleh di buat dgn labu.
sila lah ambil cik azz.
takdo salah ee doh..sok2 suh omak buek pulak yo..sodap nih..hehe

Sofea said...

wah k.anim...cantik la apam tu..nice colour...!

hzh said...

huwaaaaaa nape sumer org wat apam kuning2 nihhh! labu xde arrrr.... tuko carrot ok kan!? tak pong terung! hihihihihi

~hana

anymz said...

to sofea
maceh sofea..buat lah sofea..sedaaap sgt..:)

anymz said...

to hzh
akak kira ni mesti ko guna blog si hamzah kan?..kalau silap org habis lah akak..
ayat2 di atas mcm pernah ku baca..hehe

hana kalau takde labu leh gak guna bunga kantan,daun kesum atau bunga kobis pun leh gak..muhahaaaaaaa

NoorMasri said...

k Nym, nampak best betul apam tuh...ada lagi tak?

Lady of Leisure said...

uihhh gebunya kak.. hehehe

Mimiey.. (^-^) said...

kak nim dh buat pn apam ni...mie baru berangan-rangan nak beli labu...ntah bila ntah nak beli...ngendeng kak nim punyala dulu...boleh...hehheheh

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak nimm...

dah sampai ke rumah kak nim jugak ye apam labu ni.... tadi nampak kat rumah kak ummi & izah...

anymz said...

to normasri
konpem da habis noor..huhu..

anymz said...

to lady
memang gebuuuuu sangat..:)

anymz said...

to mimiey
waduh budak kecik nih,...dtg lambat dah tentu da habis..ce ngendeng kat ummi kuantan tu pulak..hehe..tak pun baik ko gi beli labu cepat sebelum labu naik harga..wakakaka

anymz said...

to DiHa
kena buat cepat2 DiHa sebelum penyakit M tu dtg..huhu