Thursday, 16 December 2010

Sambal Udang Berpetai

Hari ni 10 muharram..hari asyura..
Kita di galakkan berpuasa sunat asyura pada hari ni..di galakkan juga,menyapu kepala anak yatim dan meluaskan perbelanjaan keluarga..sepatutnya elok buat bubur asyura hari ni..
Oleh sebab hari ni akak ada aktiviti di surau,akak cuma sempat masak2 untuk anak2 yang di tinggalkan sementara maknya sibuk dgn aktivitinya..
Ini lauk kegemaran mr laling.masak besa2 jek..tapi akak kepilkan jugak resepi supaya mudah untuk anak2 buat rujukan di masa depan nanti..


bahan2

1/2 kg udang segar-di buang kulit jadi vervogel
2 papan petai-di kopek kulit dan belah dua
15 tangkai cili kering*
8 ulas bawag kecil*
3 ulas bawang putih*
sedikit belacan*
2 sudu kecil gula
garam secukup rasa
3 sudu makan air asam jawa
2 sudu makan santan

cara

udang di bersihkan dan ketepikan
panaskan minyak
tumis bahan2 yang di kisar hingga terbit minyak atau naik bau
masukan garam
masukan gula
masukan air asam jawa.
bila sudah mendidih masukan udang
biar mendidih sebentar
masukan petai.
kacau rata.bg yg suka petai agak empuk,didihkan lama sikit.bg akak bila dah masukan petai terus tutup api..
sedia untuk di hidangkan.



ini lah menu pelbagai kami untuk hidangan makan tengahari dan senja nanti..
ada yang berpuasa hari ni.makan lah waktu senja nanti ya.

12 comments:

kak long said...

kak anim,
semalam kaklong baru goreng tauge kasar tu...dah lamo tak makan...!
masak lomak putih pun sodap kan?

My Life My World said...

Salam Kak Anim, saya pun berpuasa hari ni, tengok lauk akak nih ... aduhai ... merembes air liur dalam mulut ni ... hukhukhuk

Nak tanya ni, sambal tumis udang tu letak santan yer kak. Time bila nak letak :)

anymz said...

to kaklong
haah lah kaklong.
tauge kasar ni masak lomak putih pun sodap..lg pun copek ompuk..hehe


to my life my world
sambal tumis udang mmg sedap letak santan.lepas masukn air asam jawa tu.masukan lah santan pulak.tapi kali ni akak tak letak santan.takde syok.hehe

anymz said...

to my life
eh takde stok lah.bukan tak syok.hahaaha

Uncle Lee said...

Aha! Ini saya surrender. I have never gone overboard for petai.
I remember old days flying at nights from the East Coast, the air hostess had to use air freshener in the plane's bathroom, ha ha.

But your this dish looks so delicious.
Have a nice weekend, Lee.

fara dean said...

alamak..
sedapnya!
singgah mkn ye..hihi

Cik Embun said...

sedapnye.... klu sambal udang ngn petai letak santan skit mesti rase lemak2 tu.. mau tambah nasi buat keli kedua nih.. hik3~

anymz said...

to uncle lee
hahaha..really??
mesti terok itu bau satu kapal terbang..waah!as for me,my mom always remind me not to eat petai e/time i need to have urine test during pregnancy.hehe

anymz said...

to fara
singgah..?boleh..boleh..silakan.
nasi pun ada lebih lagi ni


to cik Embun
yes my dear,kalau buat sambal tumis udang mesti nak ada santan.baru lemak.makan pulak dgn ikan masin.huhu

hana said...

kakak cantikkkk... kite nk petainya ajerrr..., boley ngak?? huhuhuhuu terjun katillah!

Miss Zan said...

huhuhu.. bestnye kak.. esok p cari petai n udang lah.. pekena sekali perghhh.. hehehe.. idea resepi for tomorrow.. thanks kak... hehehe

Hann said...

Berserinya udang bila digengkan dengan petai.. Sedap!