Sunday, 12 December 2010

Sambal Telur Lagi

Assalamualaikum,jumpa kita lagi hari ni ya..
Alhamdulillah,akak telah selamat sampai di rumah petang tadi..rasa2nya..lepas ni plan dok di rumah aje dulu kot..kain baju pun banyak sangat nak di cuci dan di lipat..
fuuuhh!!!..banyaknya keje..
Sambal telur ni entri ulangan,merupakan feveret my laling..pernah post entri ni suatu masa dulu..akak masak sambal ni sebelum keluar rumah hari jumaat tu hari..
seperti biasa..cara memasak akak,kadang2 tak sama ya.kita tengok kali ini akak masak macam mana pulak..


sambal telur

bahan2

4 biji telur-di rebus.di buang kulit.ketepikan
15 tangkai cili kering*
6 ulas bawang kecil*
3 ulas bawang putih*
1/2 labu bawang besar-di hiris bulat2 sebagai hiasan
2 sudu makan udang kering*
2 sudu makan air asam jawa
sedikit gula
garam secukup rasa
minyak untuk memasak
kisar bahan2 yang bertanda *




cara

panaskan minyak.
goreng telur hingga bewarna agak keperang2an.
hati2 takut terpercik minyak.
angkat telur dan ketepikan
gunakan minyak yang sama,tumis cili kering yang telah di kisar hingga terbit minyak
masukan garam,gula dan air asam jawa.
dah cukup sebati rasa masin,masam dan manis,masukan telur yang telah di goreng tadi.jgn lupa hiaskan dgn bawang besar yang telah di hiris bulat.
kacau dan gaul bersama.
sedia untuk di hidangkan..


7 comments:

Chik Mimi said...

Assalam ,kak anim sedapnya lama tak buat sambal telur

Yat Maria said...

akak sambal telur nih wat makan ngan nasi lemak..aduh makk bila ek kita nak wat lagi ni..suker telur minus kuning :)

Eliza said...

salam kakAnim. sambal telur mcm ni feveret kita ngan asben. Tak payah lauk lain dah...

apek poyo said...

pehhhh...ni lah lauk paling simple n sodap kalau omak seyh buek...

fara dean said...

sambal telur pun ok kak utk sy..sy makan skali ye..
ermm sdapnya!

anymz said...

to chik mimi
sambal ni sesekali cedap le mimi.ini pun lebih telur org kawin..alamak..kantoi.hehe


to yat maria
kalau dgn nasi lemak,kena berkuah lah sikit kan yat..takpe sok2 yat masak lebih2 nanti akak dtg makan


to eliza
waah..ye ke?rumah akak memang laku masak lauk sambal.tak kira le sambal apa pun


to apek
lauk omak semuo sodap pek..hehe


to fara
meh2..sila..bismillah..

fyna said...

sedapnye...hehehe...
nih yg rase lapa lak nih..