Tuesday, 21 December 2010

Jantung Pisang Bertempoyak


Sekarang akak sedang tersandar kekenyangan selepas pekena gulai jantung pisang nih..dah agak lama akak tak menggulai jantung,..
tadi akak ke pasar.org2 kampung buat jualan..huiih macam2 ada..
memandangkan akak dan laling lebih suka makan jantung pisang , so akak decide utk gulai tempoyak je lah..huuiiihh..bukan mau puji,hari ni pengsan makan masak lemak cili padi.
pedas dan mabeles..
kalau ikut resepi orang n9 asal,gulai kami tidak letak bawang langsung,tapi hari ni ampon yo mak,...akak letak le sikit utk di modenkan tapi rasanya masih kekal sebab santannya agak pekat.

bahan2

1 biji jantung pisang
1 genggam ikan bilis yang telah bersih di buang kepala
11/2 senduk nasi tempoyak
1 senduk cili padi-(akak suka pedas)
sedikit kunyit hidup-kisar bersama cili padi
santan dari 2 biji kelapa
3 ulas bawang kecil-di hiris halus
1 batang serai-di titik




cara

Jantung pisang di bersihkan dan di racik kasar lalu di celur ke dalam air yang mendidih.
Toskan jantung pisang dan ketepikan
didihkan santan bersama cili padi,ikan bilis,bawang merah,tempoyak dan serai
jika menggunakan santan segar yang pekat,didihkan santan tersebut bersama 2 cawan air,mengikut kepekatan selera masing2.akak suka pekat.
dah elok mendidih,biarkan dulu 2 minit dan masukan jantung pisang
didihkan lagi hingga masak kuah..

sedap di makan bersama2 ikan goreng/ikan masin/telur dadar

12 comments:

ma'chiks said...

salam...kalau saya pun pekena masak tempoyak jantung pisang tu mmg tersandaq kekenyangan jgk...masakan guna tempoyak2 ni mmg favorite giler den.

izahdaut said...

kak nim kalau bab masak lemak memang mabelesss tau.nanti dtg umah akak, buatkan saya masak lemak jantung..lagi masak lemak batang keladi.lagi pucuk ubi..lagi masak lemak tempoyak ikan ngan petai..lagi...huhuhu...nyesal tau, dah terliurrrr... ahkakkkk

hana said...

huhuhuuuuu kenapa mesti jantung pisang?? jantung ayam ke jantung ikan ke jantung hati ke... huwaaaaaa....

anymz said...

to mak'chiks
sila..sila ambik lah semangkuk..
makan senyap2 ya..jgn bg tau org..dah nak habis dah ni..tak cukup takpe mlm ni kita mkn telur mata kerbau jek..


to izah
alololo...ciannya..nak lauk masak lemak ni bisa di atur izah..sonang je..ckp je akak leh masakan..kita kan teman sepermainan main masak2..


to hana
kenapa???
sebab dia beeeeest...jantung ayam kocik bona,jantung ikan lansung akak takpat cari kalo jantung hati mati lah woi...akak tungguuuu hana balik nanti kita masak sesama,makan2 sesama ya..dah2 jgn nangis..tak lawo..kahkah

sweet&spicy said...

rindu sangat nak makan jantung pisang, this looks sooo tempting :)

kasihredha said...

Nymz
tak lotak kunyit ko?
akak masak lomak lotak kunyit samo cili api..tak lotak bwg.

Fiza Amran said...

nasib jantung pisang bukan jantung hati.. heheheh k anym nie kita bawak mangkuk tingkat nie

anymz said...

to sweet&spicy
ya ka..alolo..nah kita bagi semangkuk


to kasih redha
aiiyoo ee lah hai..lupo lah kak.seb baik akak koba an..tu dah repair dah tu..kalo tak lotak kunyit cmno leh jadi kuning lak kak kan??

anymz said...

to fiza
beso mana mangkuk tingkat tu?
kalo kecik angkut le yg dah tinggal belen2 ni..lambat nau fiza sampai.hehe

nonie said...

mak oi sampai pengsan kak...takut nk mkn...hehe...lebih2 lg bab cili api sesenduk tu, boleh berasap telinga dibuatnya haha...

anymz said...

to nonie
cili api tu namanya sesenduk,tapi tau lah bila kita blend mesti menggunakan sedikit air kan,jadi takde lah pedas sangat dan di tambahkan lagi dgn santan yang agak pekat.memang kaw..kaw punya.hehe

Cik Embun said...

alahai..
pantang laa saya tgk menu ada tempoyak nih...
haisshh..
meleleh air liur..