Thursday, 24 March 2011

Sambal Tempoyak Udang dan Petai

Assalamualaikum semua..
Kembali bersiaran selepas cuti dua hari..tapi masak memasak tetap ada cuma akak tak masuk entri je.cuma gi blog kawan2 dan merasa menjadi silent reader kejap..seronok baca komen kawan2 yang loyar buruk tu..sape yang baca ni,makan cili terasa pedas nya tu nasib lah ya..muahahaa..
Hari ni akak masak ikut buku kak hanieliza..sambal dan sos..byk le jugak resepi sambal yang buat kita terliur..cuma resepi yang ini akak derhaka sikit..sikit je sebab akak tambah sedikit minyak ke dalamnya..dalam lebih kurang 2 sudu besar..sebab mula2 akak ingat kena tumis dulu sambal ni rupanya main lebur je semua..kalau dah ada tempoyak tu korang paham2 je lah bagaimana nikmat nya rasa sambal ni kan.hehe
meh kita share2 resepi sambal dari kak liza...


sambal tempoyak udang dan petai
by anymz my kitchen
source:kak hanieliza

bahan A

500 gram udang sederhana besar
2 papan petai (di ambil isinya)
3 sudu makan tempoyak
2 helai daun kunyit
1 sudu teh gula garam secukup rasa

bahan B (di kisar)

5 biji cili merah
7 biji cili api
5 biji bawang merah


cara

masukan bahan yang di kisar,tempoyak dan daun kunyit ke dalam periuk
masakan sehingga naik wap
masukan petai,udang,gula dan garam
kacau rata dan masakan sehingga pekat
masukan ke dalam pinggan dan hidangkan


17 comments:

Umm Mymoonah said...

Salams sister, Prawns looks very delicious. Your blog has lots of delicious recipes which are feast to the eyes. Following your yummy blog :)

kasihredha said...

confirm sedap...dah boleh bayangkan kelazatannya...yummmy2

Ayu said...

Assalam kak, satu hari nanti akan ku cuba jugak sitempoyak ni....
tengok aje dah tahu sedap..

LinRosly said...

Assalamualaikum Anim...

Ini kalau Kak Lin makan x cukup sepinggan! guna gear 5 gitu...

izahdaut said...

kak nim..masyaAllah..sodap nyer..memang ngam ngan gulai labu kite.jom makan kelah kelah nak.hahaha..kak nim... botui ko emel kak nim bagi tu? saya send fail..haishhh

Zaliedana said...

Amboi kak,sedap betoi nmpk udang akak nih,mcm nak menitik ayaq liuq dahni..Kak,minta 2@3ekoq,xkan jamu mata ajer,tekak pong nak gak merasa,ngee..

Chik Mimi said...

Assalam kak sy makan acah2 je tempoyak tu hehehe bila akak nak mai png kak?

kakpah said...

potai kek sini osah maha e nim. Sopapan singgit. haritu tu buek makan2 sikit kek ghumah ni dongan adik boradik, samba potai salah satu lam menu. Poi la carik potai. Sepuluh papan sepuluh hinggit. potai padi plak tu. Kocit yo. Tapi sobab dah nak pakai, hambek yo lah.

kakpah said...

lupo plak nak cakap solamat nyambut hari ulang perkahwinan. 27 tahun dah ekau kawin yo nim.

umi said...

nyum nyum sedapnya kak ... bau dia mengancam.. sampai ke sini!

ozzy said...

Assalam..

Sambal udang petai ni mmg feveret saya tapi saya suka udang laut yg lebih lembut.Tak pernah cuba lagi campur tempoyak mcm ni takut tekak saya x leh terima hehe..

Nieza said...

uishhh meletop menu akak ni...hehe

Hann said...

Adeh.. Kak anym.. Combination yang sungguh tak tahan.. Mau bertambah-tambah nasik nih

anymz said...

to umm mymoonah
tahnx mymoonah..glad that you like this blog and thnx for following me too..:)


to kasihredha
hehe..nak sikit tak kak?ada lebih 2 ekor ni..:)


to ayu
mesti cuba ayu..sedap.harap2 ayu tak tersalah rasa.takot dapat tempoyak masam..huhu


to LinRosly
waduh susah mau reverse to kak..gear 5 tu laju betul..hehe


to izahdaut
ngam kan zah?..sedap kan?..meh ..meh..kita kelah2 tapi highway..haha


to zaliedana
meh akak antaq 2 ekoq.tu je yang tinggai..nak lebih2 kena tggu hujung mggu.hehe

anymz said...

to chik mimi
alahai rugi lah mi..sedap tau tempoyak buatan akak ni..hehe
selalu akak ke utara bila cuti hujung tahun.insyaAllah rasanya thn ni kalau akak ke taiping akak ke penang jugak.boleh lah kita bertemu ya.


to kakpah
umaaaangaii..maha ee pulak kakpah oi..mencokek darah namo ee tu..meh kak,nanti se anta berpapan2.tapi tunggu orang panjek pokok potai sey dulu lah yo..


to umi
mamang mengancam umi..bau petai dan rasa tempoyak memang mabeles..hehe


to ozzy
aiik..org pahang tak makan petai ke ozzy?sedap ni..
memang udang laut lagi sedap tapi susah betul nak jumpa kan?..seb baik akak dapat gak udang laut ni kat kuala sg baru melaka.mahal lah sikit harganya tp berbaloi2.


to nieza
telan ayaq liuq aje lah ya nieza kan?


to hann
sedap hann..makan dgn sayur masak tumis air pun jadi..:)

Sofea said...

dh mlm baru dapat skodeng dapur k.anim..udang ada lagi ke dh tinggal kulit..hehe

cikmanggis said...

alamak pengsan den jika makan benda ni.3 pinggan nasi tambah tak sedar:)sedap